Přestavba DA Avia 30 na CAS 8
Níže uvedené vozidlo vzniklo za spolupráce společnosti Progres Servis Sibřina, spol. s r.o. a členů JSDH Sibřina přestavbou DA AVIA 30 na současnou CAS 8. Na úplný začátek bych chtěl zdůraznit, že se jedná o přestavbu v té nejlevnější možné variantě, jaká byla možná.
Níže uvedené vozidlo vzniklo za spolupráce společnosti Progres Servis Sibřina, spol. s r.o. a členů JSDH Sibřina přestavbou DA AVIA 30 na současnou CAS 8. Na úplný začátek bych chtěl zdůraznit, že se jedná o přestavbu v té nejlevnější možné variantě, jaká byla možná. Ne vše se dá vyrobit tak, aby byly splněny i představy jiných… Proto Vás prosím o respektování našeho rozhodnutí rozsahu přestavby. I když se jedná o velmi „ořezanou" variantu, jsme zde v Sibřině všichni přesvědčení, že toto provedení je zcela postačující a funkční a současně dostupné pro převážnou většinu měst a obcí, jejihž JSDH provozují notoricky známé Avie a pravděpodobnost pořízení nové CAS pro drtivou většinu JPO V je takřka mizivá…Všichni jistě víte, že vše se odvíjí od financí. Těch, bohužel, nikdy nebylo a nebude pro dobrovolné hasiče dostatek, proto se rodí na „náš hasičský svět" myšlenky uvedené do praxe, jako je tato následující …
Již zmíněnou přestavbou se radikálně, dle našeho názoru, zvýšila užitkovost a samotné určení původního dopravního automobilu, který zpravidla pouze vozil hasiče na soutěže a jezdil na STK … Naše Avie se stala plnohodnotným nástrojem JOP V a opravdovým pomocníkem městeček a obcí. Přepraví sice méně lidí, v našem případě 1+5, ale dále uveze kompletní redukovanou výbavu, 1000 l vody, 25 l pěnidla, PPS8, 9m dlouhý, dvoudílný Alu žebřík, 5m vysoký jednodílný osvětlovací stožár 2×500W, elektrocentrálu a asanační lištu se dvěma stavitelnými hubicemi. Z tohoto základního popisu je zřejmé, že vozidlo lze úspěšně oproti své předchůdkyni úspěšně použít k hašení menšího požáru – hadice C, stále napojená na jeden z výtlaků čerpadla dodává dostatečný tlak a proud vody po dobu 9 min, případné přepojení na tvarově stálou hadici D o délce 40 m na bubnu s ručním pohonem o mnoho déle. Ne vždy však jde o hašení, ale je zde možnost zalévání zeleně, čištění cest a chodníků po přívalových deštích či řepných kampaních, atd. Významným pomocníkem se v těchto situacích stává naše vozidlo za použití asanační lišty, která je překvapivě výkonná, ovšem na úkor velké spotřeby vody… cca 4 min provozu… Samotné jízdní vlastnosti Avie se nijak zvlášť nezměnily, zůstává stále stejně „rychlá" …
Kabina posádky – odebráno středové sedadlo, místo něj instalován středový alu panel s přihrádkami k uložení dokladů formátu A4, s upevněním pro ruční hasicí přístroj, řezač pásů, dvou ks dobíječů se svítilnami Vulcan a držáky na Pet láhve. Na přístrojové desce přibyl nový ovládací panel pro obsluhu zvukové a světelné signalizace (použita starší světelná rampa tesla + zábleskový maják Federal Signal), ovladač zadní oranžové aleje, zapínání osvětlení okolí vozidla – 3× halogenové světlo H3 a ovládání vozidlové radiostanice Motorola CP 360.
Nástavba – prostor pro přepravu družstva dostál výrazných změn. 4× sedadlo (použito ze staršího autobusu), orientované proti směru jízdy, nové stropní podhledy s dvěma stropními svítidly. Nezávislé topení samozřejmě zachováno. Podlaha, nejen v tomto prostoru, ale v celé nástavbě Altro – voděvzdorný a protiskluzový materiál. Do tohoto prostoru částečně zasahuje nádrž, která je v místě pro družstvo celá opláštěná perforovaným alu plechem. Na levé a pravé straně tak vznikly zajímavé odkládací prostory, vždy po třech policích na standardní velikost přepravek. V našem případě posloužily ke zřízení „týlového boxu"(rychlovarná konvice, káva, čaj, polévka v sáčku atd…) „postrauma boxu" (hračky pro děti, omalovánky, pastelky, kapesníky atd.. – doufáme, že nebude nikdy třeba využít…). Dále jsou zde uložena lana, balená voda, práškový hasicí přístroj PG6.
Nádrž – 1000 l je laminátová, se dvěma vlnolamy, uložená podélně v klecovém rámu, pevně upevněnému přes podlahu a rám podvozku, zajištěna dvěma kurty na 10 tun. (Zástavbář garantuje pevnost jejího uchycení a legislativně celé provedení této přestavby, přestavba je patentována). Nádrž je průsvitná a je tak stále možno sledovat výšku hladiny vody. Spodní hrdlo nádrže je opatřeno armaturou tvaru „T", z jedné strany stále napojeno přes pákový uzavírací ventil s jedním ze dvou sacích hrdel čerpadla, které je uloženo napříč v zadní části nástavby. Z druhé strany je pak znovu přes uzavírací pákový ventil hadicová koncovka určená k plnění nádrže z hydrantu. Střední hrdlo nádrže je propojeno s výtlačným ventilem čerpadla k plnění z volného zdroje. K tomu je určeno druhé sací hrdlo B k napojení dvou ks savic , 4 m dlouhých, uložených na střeše vozidla v přepravních tubusech. Z horního hrdla nádrže je vyveden přepad, který prochází podlahou pod vozidlo. Podlaha zadní části vozidla pod čerpadlem je opatřena „vanou" z alu plechu s odtoky vody podlahou pod vozidlo. Čerpadlo je pevně uloženo, s možností celkem jednoduché a rychlé demontáže a jeho vyjmutí (čtyři šrouby na spodním rámu čerpadla s pevnými maticemi v rámu podvozku a povolením průchodky výfuku čerpadla přes podlahu vozidla). K jednomu z výtlaků čerpadla je nastálo připojena hadice prvotního zásahu C, uložena do „harmoniky" s proudnicí Protec v alu rámečku. Je možno jí přepojit na 40 m tvarově stálé hadice D, uložené na bubnu s ručním navíjením přes redukce z výtlaku čerpadla B na D, což funguje úžasně a po dlouhou dobu. Napojení asanační lišty z výtlaku čerpadla, tlakovou hadicí průměru 50mm pod vozidlem do asanační lišty průchodem v čelní masce vozidla. Lišta je osazena dvěma „žabkami", které je možno nastavovat ve všech směrech a po ukončení případné práce je lze nastavit nad nárazník, aby nepřesahovaly přes přední okraj vozidla. Ostatní části nástavby jsou zastaveny požárním příslušenstvím, elektrocentrálou s vyvedením výfuku pod vozidlo s provedením patřičné ochrany a krytím IP. K centrále je stále napojen přes jistič osvětlovací stožár, který je vyroben z jednoho kusu. Spodní konec je přes čep uložen v jistícím boxu, který bezpečně vymezuje případný jeho pohyb, má automatickou záklopku při vztyčení stožáru. Na jeho druhé straně je hrazda se dvěma svítidly 500W. Před samotným vztyčením stožáru je možno osvětlovací hlavici nastavit ve všech směrech a úhlech. Pochůzné plošiny střechy nástavby, schůdky na střechu a ostatní schůdky a nášlapy jsou zhotoveny, jako i ostatní vestavba z nerezového a hliníkového materiálu. Dále je na střeše uložen dvoudílný alu žebřík 9m, trhací hák, lopaty a koště, dva sudy na sorbenty se širokým hrdlem a plastový přepravní tubus na 2 ks savic B a jeden ks rozkládací, lehký alu žebřík pro jednu osobu 4m dlouhý .
Každá zástavba, přestavba či stavba nového vozidla je zcela individuální záležitost. Toho jsme si v naší společnosti Progres Servis Sibřina vědomí a tento fakt ctíme a snažíme se maximálně vycházet vstříc potřebám hasičů – přímých uživatelů. I proto se nijak nebráníme Vaším postřehům, námitkám i kritice.
Cena této konkrétní přestavby byla 200.000,– kč + DPH.
Komerční článek
Za Progres Servis Sibřina ing. Bornay Stanislav
-swo-