Hasiči v Hrbově a Svařenově mají nový dopravní automobil, ve zbrojnici zaparkoval Ford Transit
Po 20 letech od získání prvního dopravního automobilu slavnostně obdrželi hasiči v Hrbově a Svařenově automobil zcela nový. Avii 20 z roku 1985 loni vyřadili a město pro ně téhož roku zakoupilo od společnosti Auto Trutnov vůz značky Ford Transit kombi L3H Trend za 1 025 395 korun včetně DPH.
Velkou část nákladů pokryla dotace GŘ HZS ČR (450 tisíc korun) a taky krajská dotace (300 tisíc korun), zbytek zaplatilo město Velké Meziříčí, pod které Hrbov a Svařenov spadá, z rozpočtu této místní části.
Automobil nechali hasiči požehnat v neděli 26. září 2021 velkomeziříčským děkanem Pavlem Šenkyříkem. Kromě něj promluvil i předseda komise pro místní správu Hrbov-Svařenov Vladimír Sedláček, který krátce pohovořil o historii sboru a o nákupu nového vozu. Dále starosta města Velké Meziříčí Alexandros Kaminaras, který pogratuloval hasičům k novému autu a taky starosta SDH Hrbov – Svařenov František Havlíček, který za hasiče poděkoval za novou techniku.
Součástí slavnostního odpoledne byla i prohlídka techniky hasičů, v nabídce bylo občerstvení, děti si mohly zaskákat v nafukovacím hradu a místní obyvatelé uspořádali i malou výstavu historických motocyklů Jawa.
Nový vůz je primárně určený pro přepravu osob při plnění úkolů zásahové činnosti JPO a pro dopravu, evakuaci a zásobování obyvatel. Vůz je zařazený do lehké hmotnostní třídy a určen pro provoz na zpevněných komunikacích.
Kapacita je 9 osob, sedadla ve voze jsou ve třech řadách. Vybavený je nezávislým topením Eberspacher/Airtro, pracovním LED osvětlením kolem pracovního prostoru vozu, zvláštním výstražným zařízením červenomodré kombinace značky WHELEN, vzadu pak oranžovou sváděcí alejí.
Automobil má samozřejmě i tažné zařízení pro přívěs požární stříkačky, dále parkovací přední a zadní senzory a couvací kameru. Motor je zespodu chráněný krytem. Z asistentů má vozidlo ESP a ABS, ochranu proti převrácení, nouzového brzdového asistenta, asistenta pro rozjezd do svahu i kontrolu trakce.
Nechybí automatické zapnutí varovných světel při nouzovém brzdění, airbag řidiče a spolujezdce, dálkové centrální zamykání, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna a dvojsedadlo spolujezdce. Sedadlo řidiče je nastavitelné v 8 směrech.
Ve výbavě je i nastavitelný kožený volant, světla denního svícení, monitoring tlaku v pneumatikách a také start-stop systém.
Klimatizace je manuální, výdechy má stejně jako topení i do druhé a třetí řady sedadel. Zpětná zrcátka jsou vyhřívaná. Auto je z vnějšku vybavené zásuvkou pro dobíjení a konzervaci akumulátoru včetně inteligentního dobíjecího zařízení.
Součástí výbavy je samozřejmě rádio – analogové, ale i s USB vstupem – ovládání je na volantu. Nezbytné jsou také zásuvky na 12 V a USB zásuvky.
Motor 2.0 TDCI dosahuje výkonu 125 kW, převodovka je manuální, 6stupňová.
Auto je vybavené požárním příslušenstvím v kategorii Z – jde například o analogovou radiostanici Motorola/DM4600, 2 požární magnetické světlomety WESEN/CRC5B, 2 ruční svítilny Streamlight/Survivor Li-Ion ATEX, lékárničku v zásahovém batohu (velikost III), hasicí přístroj s CO2, dále práškový hasicí přístroj, dvě ruční radiostanice Motorola/DP1400, ruční vyprošťovací nástroj PARATECH/HOOLIGAN BIEL TOOL, vytyčovací červenobílou pásku a vyprošťovací řezáky na bezpečnostní pásy.
Sbor dobrovolných hasičů založili v Hrbově místní občané kvůli častým požárům v roce 1943, v prvních letech ale nebyli příliš aktivní. To se změnilo se získáním motorové stříkačky PS 8 v roce 1951 a dalším vybavením.
Druhou stříkačku dostali v roce 1983, každou vlastnili i s přívěsným vozíkem.
Vlastní zbrojnici postavili svépomocí teprve v roce 1991 a v posledních letech ji zrekonstruovali.
Zásahový dopravní automobil zakoupili ještě o 20 let později a vlastními silami ho zrenovovali. Poté utvořili také zásahovou jednotku typu JPO V.
V roce 2018 pak získali i třetí stříkačku – PS-12 TAZ 1600 cm3 sport – zásah, letos pro ni zrenovovali také jeden z přívěsných vozíků.
Sbor má v současnosti jedno soutěžní družstvo, v minulosti ale na soutěže dokázal postavit i tři samostatná družstva – z toho jedno ženské.