Další šelma v Mošnově – Panther HRET 6×6
Na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě – Mošnově přibyl další Panther. Vozidlo je téměř identické s tím, které jsme vám na našem webu již představili, od Panthera stojícího v garážích vedle se však liší hasícím ramenem HRET/Stinger.
Samotný podrobný popis vozu si můžete přečíst v již zmiňovaném článku o mošnovském Pantheru ARFF, my se tedy budeme věnovat jen ramenu HRET/Stinger.
To nese hlavní monitor s proudnicí plně ovládanou pomocí joysticku, včetně funkce automatického vyrovnávání vodorovné polohy. Pracovní dosah ramene je 15 metrů (od země k otočnému kloubu proudnice umístěné na konci ramene) a vyložení 10,5 m (od středu točnice ke kloubu proudnice).
Rameno je samozřejmě vybaveno teleskopickým suchovodem.
Na ramenu HRET je kromě zmíněného monitoru namontována také propichovací proudnice s rozprašovací tryskou. Tu lze pod tlakem přesahujícím 200 barů doslova „vstřelit“ přímo do trupu letadla a hasit tak v jeho útrobách. Vydatnost dodávky hasící látky je přes špičku hrotu 800 l/min. Díky konstrukci ramene HRET/Stinger také hasit i spodní části letadla bez fyzické účasti hasičů.
V transportní poloze je rameno umístěno nad kabinou a nástavbou vozidla, rovněž je vybaveno funkcí automatického centrování a parkování v transportní pozici. Rameno je možné složit do transportní polohy z kterékoli pozice jen jedním tlačítkem.
Výkon monitoru je 3800 litrů za minutu v celém pracovním rozsahu a 6 000 litrů minutově v transportní poloze při 10 barech (při zkouškách čerpadla a monitorů dosáhl výkon monitoru v transportní poloze při 14 barech 7 230 litrů).
Joysticky a všechny ovládací prvky jsou umístěny na přístrojové desce v kabině řidiče. Kromě něj má své joysticky také velitel vozidla v opěrkách sedadla, které jsou již obě výškově nastavitelné.
Joystick umožňuje ovládání trysky monitoru pro průtok hasiva, tvar hasebního proudu při použití vody i pěny s různým přimísením; dále je umožněno ovládat světlo na ramenu HRET a také propichovací hrot současně s kloubem monitoru.
Pohyby ramene jsou zajišťovány samostatným hydraulickým čerpadlem s vlastní zásobou hydraulické kapaliny.
Mimo kamer, které jsou na prvním Pantheru, je navíc na ramenu umístěná infračervená kamera a barevná kamera se zoomováním – obojí napojené na VCR a monitor v kabině řidiče. Rovněž na něm najdeme světlomet s velkou svítivostí společně s osvětlením ramena a výstražným majákem se zábleskovým stroboskopickým světlem na vrcholu.
Infrakamera je schopna vyhledávat osoby do vzdálenosti 450 metrů. Couvací kamera jeny tomto voze již barevná.
Abychom na závěr zmínili ty podstatnější rozdíly od verze ARFF, uvedeme, že vozidlo veze o 200 litrů méně vody, jelikož samotné rameno váží 1 500 kg.
Vozidlo je osazeno jiným osvětlovacím stožárem. Ten je pneumaticky výsuvný, osazený xenonovými světlomety se zvýšenou svítivostí (6×35 W) s napojením osvětlení přímo na el. systém vozidla. Stožár je dálkově ovládaný, elektricky otáčený a světlomety se elektricky naklápějí. Dosahuje výšky cca 6 m nad terén.
Výkon teleskopu v transportní polozePlný výkon: | 6000l/min při 10 bar |
Redukovaný výkon: | 3000l/min při 10 bar |
Dosah: | 90m při plném proudu vody |
65m při redukovaném výkonu |
Výkon teleskopu mimo transportní polohu
Plný výkon: | 3850l/min při 10bar |
Redukovaný výkon: | 3000l/min při 10 bar |
Dosah: | 80m při plném proudu vody |
65m při redukovaném výkonu |
TTD Panther ARFF CA5 6×6
Podvozek: | ROSENBAUER Motors 36.705 CFR 6×6 |
Motor: | šestiválec turbo CATEPILLAR, typ CAT C-18 Euro 4, objem 18.1 litrů |
Výkon: | 705 HP (520 kW) při 2 050 otáčkách za minutu s maximálním kroutícím momentem 2,585 Nm při 1,300 rpm |
Zrychlení 0–80 km/h: | 30 sec. |
Max. rychlost: | ± 115 km/h |
Nájezdové úhly: | 30° |
Stoupavost: | 50% |
Délka: | 11 560 mm s předním monitorem a bez zadního žebříku |
Šířka: | 3000 mm bez zpětných zrcátek |
Výška: | 3650 mm včetně střešního monitoru |
Max. celková hmotnost: | 36 000 kg |
Osádka: | 1+3 |
Nástavba: | ROSENBAUER |
Vodní nádrž: | 12 300 l |
Pěnidlo: | 1500 l |
Prášek: | 250 kg |
Čerpadlo: | dvoustupňové středotlaké Rosenbauer R600 s dvoupístovou vývěvou |
Výkon: | 7000 l/min při 10 barech |
Přední monitor: | Rosenbauer RM 15 C |
Výkon předního monitoru: | 1500 l/min při 10ti barech |
Dostřik předního monitoru: | 46 m |
Otočení a rozsah klopení předního monitoru: | –30 až + 70°, kolem osy 180° |
Výkon ochranných trysek na podvozku: | 75 l/min při 10ti barech |
Max. výkon navijáku s proudnicí NEPIRO Ergo: | 475 l/min |
Práškové zařízení: | MINIMAX PLA 250 |
Zásoba prášku: | 250 kg |
Intenzita: | 2,5 kg/sec |
Výtlačné medium: | dusík |
Více informací o samotném vozidle si můžete přečíst v našem samostatném článku.
-kow-