Úspory u hasičů za ministra Johna, nebude na cisterny, nové stanice, prostě na nic
Úsporná opatření se velmi výrazně dotknou i HZS ČR, dle dnešního tiskového brífinku ministra vnitra Radka Johna, kterého se také zúčastnil náměstek generálního ředitele hasičů, Ing. Alois Sellner, to bude pro hasiče bolestivý rok. Přítomným novinářům bylo mimo jiné sděleno, že celkové úspory u HZS ČR budou ve výši 883 milionů korun. Článek obsahuje video z části tiskové konference.
Úsporná opatření se velmi výrazně dotknou i HZS ČR, dle dnešního tiskového brífinku ministra vnitra Radka Johna, kterého se také zúčastnil náměstek generálního ředitele hasičů, Ing. Alois Sellner, to bude pro hasiče bolestivý rok. Přítomným novinářům bylo mimo jiné sděleno, že celkové úspory u HZS ČR budou ve výši 883 milionů korun.
Úspory se dotknou u HZS ČR všeho, z celkového rozpočtového objemu financí ve výši 2 453 000 000 korun, které měl plánované HZS ČR, bude tato suma krácena na číslo 1 570 000 000 korun, úspora dosáhne výše 883 milionů korun. Co to v kostce znamená? Kromě již dříve avizovaného snížení platů v resortu vnitra nebudou např. peníze na pořízení dalších nových, tzv. ,,státních" cisteren.
Pořizování tzv. státních CAS byl pouhý populistický a nedomyšlený tah bývalého ministra vnitra Ivana Langera. Každému toto muselo být jasné od začátku, v plánu bylo nakoupit za 5 let celkem 200 ks nových CAS, ty během následujících pěti, resp. deseti let předat jednotkám SDH (první po pěti letech od dodání HZS předána JSDH, to samé i další roky). Toto však byla utopie od samého začátku, protože by program obnovy musel pokračovat stále, ne jen Langerem uvedených pět let. To však v počáteční euforii zřejmě moc lidí nenapadlo. V případě, kdyby došlo na předání ,,státních" CAS dobrovolným jednotkám, u HZS by je nic nenahradilo, početní stav automobilů HZS ČR je daný předpisy, které nelze porušit.
V tuto dobu je předáno jednotkám HZS ČR 120 kusů ,,státních" CAS, které by jejich převodem k JSDH nic nenahradilo, ze stanic by tak zmizelo 120 prvovýjezdových či záložních vozidel. Tuto informaci má server POŽÁRY.cz ověřenou na generálním ředitelství HZS ČR.
Z vystoupení ministra Johna dále vyplynulo, že dotace na pořízení nových cisternových automobilových stříkaček neobdrží také jednotky SDH.
Cisterny tedy nebudou, to je jedna věc. Dalším zásadním problémem je zrušení výstavby nových požárních stanic, stav financí tomu nedovoluje. Týká se to požárních stanic typu P1 – Moravských Budějovic, Mikulova a Čáslavi. Na další stavbu, kterou má být nová stanice pražského okruhu v Modřanech, budou finanční prostředky kráceny. Jak, to není známo. Úspory rovněž ruší i rekonstrukci dalších tří hasičských stanic, a to Šumperku, Plzni – středu a Frymburku.
Ministr John na brífinku uvedl několik dalších slov, popuzujících hasiče. Mimo jiné nevhodná formulace o odměně pouze za hrdinský čin, dále, a to měl být zřejmě svým způsobem žert, pan ministr pronesl, že nejstarší automobil, co jezdí k požáru, pochází z roku 1969, evidentně myslel vozidlo HZS, u JSDH jsou i starší… Tento automobil nabídl do USA jako veterána, výměnou za nový, zřejmě domácí i zahraniční podnikatele vybídnul k novému projektu ,,Výměna veterána za nové stříkačky", jsme prý schopni jich světu dodat stovky výměnou za nové stroje.
Vzhledem k nedostatku financí mají hasiči dle slov ministra Johna předvádět divy i se starou technikou, neboť je přesvědčený, zvláště poté, co viděl jejich nasazení a činnost v rámci povodní, že to dokážou. Kvalita však zásahu musí zůstat zachována ve stejné míře i nadále.
Jedinou relativně dobrou informací je ta, že se u HZS nebude propouštět, ovšem nakolik je toto sdělení relevantní, ukáže čas.
V příloze článku naleznete audiozáznam vystoupení náměstka generálního ředitele hasičů, Ing. Aloise Sellnera.
-wap-
Přiložené soubory | |||
---|---|---|---|
vystoupení náměstka generálního ředitele hasičů, Ing. Aloise Sellnera | zobrazit online | MP3 | 4 MB |