Inteschutz 2010 – Technika, část čtvrtá – speciály a vše ostatní
Přinášíme vám čtvrtou a zároveň i poslední část seriálu, zabývajícího se přehledem mobilní požární techniky, která byla k vidění na letošním ročníku hasičského veletrhu Interschutz, konaného tentokrát v Lipsku. Tématem této části jsou speciální požární automobily a ostatní zajímavosti.
Přinášíme vám čtvrtou a zároveň i poslední část seriálu, zabývajícího se přehledem mobilní požární techniky, která byla k vidění na letošním ročníku hasičského veletrhu Interschutz, konaného tentokrát v Lipsku. Tématem této části jsou speciální požární automobily a ostatní zajímavosti.
V předchozích třech dílech vám server POŽÁRY.cz představil letištní zásahové vozy, cisternové automobilové stříkačky včetně speciálů a výškovou techniku. O některých z nich byl již i samostatný článek a další budou v blízké budoucnosti následovat. V této poslední části se podíváme na speciální mobilní požární techniku a ostatní zajímavosti veletrhu.
Speciální technika, toto je poměrně široký pojem a lze za něj ukrýt skutečně mnoho. Co se hasičských automobilů týče, k vidění jich v Lipsku bylo velké množství a téměř o každém z nich by se dalo bez nadsázky říct, že je speciálem. Redakce tedy vybrala několik exponátů, jejích stručnou charakteristiku a technický popis naleznete v tomto článku.
První z nich pochází od chorvatské firmy DOK-ING. Ta se zabývá produkcí nejrůznějších pásových vozidel, jako např. malé důlní buldozery, odminovací tanky, ty dodává armádám mnoha zemí světa včetně US ARMY apod. Ve svém portfoliu má rovněž i kolonku ,,požární ochrana". V ní se nalézá dálkově ovládaný hasící stroj na pásovém podvozku s označením JELKA-4, dále model JELKA-10, ten se odlišuje vetším množstvím hasících látek a také rozměry. Tyto modely dodal chorvatský výrobce např. do Ruska. Na Interschutz 2010 však firma přivezla horkou novinku podobného ražení a to model MVF-5, který byl vyvinutý právě díky požadavkům ruského zákazníka (EMERCOM). Tento počítačem řízený hasicí robot s dálkovým ovládáním je nástupcem staršího výrobku a odliší ho od něj výrazně lepší technicko – taktické parametry.
Co to tedy je, ten robot MVF-5? Jedná se o pásový podvozek, na kterém je umístěna požární nástavba s čerpadlem a nádrží hasících látek voda + pěna. Poháněný je šestiválcovým motorem o síle 176 koní. Na nástavbě je umístěna na hydraulickém rameni lafetová proudnice. Díky možnosti dálkového ovládání a samotné konstrukci robota s ním lze zasahovat i v extrémně nebezpečných podmínkách bez ohrožení života a zdraví zasahujících hasičů. Pracovní dosah stroje je až 1500 m. Obsluze pomáhá videosystém s termo i infra kamerami.
Požární vybavení pochází od renomované firmy Ziegler, která ho dodává i pro starší modely DOK-ING. Na přední části pásového robota je umístěna radlice s citlivým úchopovým zařízením. Lze s ním provádět např. transport tlakových lahví apod. Toto je další z věcí, která pomáhá chránit zasahující hasiče, kteří tak nemusejí, pokud to podmínky dovolují, transportovat nebezpečné předměty v ruce.
Hasebních látek má MVF-5 úměrné své velikosti, vody 1800 l a pěnidla 600 l, dostřik lafety Ziegler je 55 m. Pásák má pochopitelně i světelné výstražné zařízení, pocházející od firmy Hella.
Dalším zástupcem pásové požární techniky byl model M2 od německého výrobce Airmatic. Jedná se požární tank, který má dvoučlennou posádku v podobě řidiče a operátora. Pohání ho agregát o síle 600 set koní, celková max. hmotnost je několikanásobně vyšší, než u chorvatského bezobslužného robota (35 000 kg vs. ± 9000 kg). Nádrž hasebních látek pojme 7500 l vody, na přání tank lze vybavit teleskopicky výsuvnou lafetou. V zadní části pásového vozidla M2 je prostor pro evakuaci 20 osob.
Technicko – taktická data:
Osádka: 1+1
Záchranný prostor: max. 20 osob
Délka: 6880 mm
Šířka: 3380 mm
Výška s lafetou: 3250 mm
Max. hmotnost: 35 000 kg
Motor: MTU MB 833 EA – 500 Diesel 22,4 litru, V6 – 441 kW (600 koní)
Převodovka: 4 stupně vpřed/4 stupně vzad
Max. točivý moment: 2060 Nm při 1600 ot/min
Max. rychlost: 65 km/h
Palivo: 400 l
Operační dosah: 450 km
Vodní nádrž: 7500 l
Pasový speciál představila v Lipsku i ruská firma Požtechnika. Jedná se o stroj, učený pro likvidaci požárů plynových a ropných vrtů. Základem modelu MPU GVT-150 je pásový podvozek Caterpillar Jtaltractor s motorem Deutz o síle 118 koní, který je osazený přední radlicí, na kterém je umístěna kabina pro obsluhu v podobě operátora a strojníka v jedné osobě, stroj však lze ovládat i dálkově, pomocí vysílačky a kamerového systému, čítajícího 6 ks kamer. Dosah je až 1000 m. Právě dálkové ovládání s tímto dosahem výrazně přispívá k bezpečnosti zasahujících hasičů při likvidaci požáru ropným polí apod. Na podvozku je dále malá požární nástavba s nádržní na 800 l vody. Ve spodní části jsou přívodní armatury, které vedou do přední části stroje, kde je pod krytem proudový motor. Na jeho bocích jsou dvojice hasících trysek. Princip hašení spočívá ve výkonném proudovém motoru, vypouštějícím bezkyslíkové výfukové plyny, které se následně nasytí vodou, dodávanou z místního zdroje či cisteren. O podobném stroji vám server POŽÁRY.cz přinesl článek již v roce 2003 viz tento odkaz.
Rozměry a hmotnost pásového hasícího stroje MPU GVT-150
Délka včetně proudového motoru: 7300 mm
Výška: 3000 mm
Šířka: 2950 mm
Přední nájezdový úhel. 22°
Zadní nájezdový úhel: 46°
Celková hmotnost: 17 500 kg
Dodávka hasící směsi: 150 l/sec
Pásový podvozek představil i koncern Rosenbauer. Jedná se o mobilní přepravník motorové stříkačky Fox pro transport v nepřístupném terénu, který je osazený benzínovým motorem Honda o síle 3,6 kW a má rozměry DxŠxV 1600×1020×1200 mm a nosnost až 500 kg.
Na veletrhu bylo zajímavostí skutečně dost, o některých dalších vám přineseme podrobné články později. Za zmínku jistě stojí Mercedes Sprinter v provedení 6×6, určený pro službu v horských oblastech, jeho výrobcem je rakouský Rosenbauer, dalším automobilem, vyrobeným tímto gigantem, konkrétně jeho americkou divizí, je těžký technický speciál na podvozku Spartan. Na první pohled klasická ,,amerika". Co je na ní z našeho pohledu neobvyklé, je prostor pro umístění vyprošťovacího zařízení, ten je v mohutném předním nárazníku. V Lipsku stál v rámci venkovní expozice také obojživelný záchranný speciál italských hasičů. Je vyrobený firmou Iveco-Magirus ve spolupráci s Marconi Indrustrial Services a nese název Duffy. Pohání ho motor Iveco o síle 280 koní, pomocný agregát pro lodní pohon má výkon 15 kW. Na souši dosáhne rychlosti až 85 km/h a ve vodě 8 uzlů. Ze tří hnaných náprav jsou dvě řiditelné. Celková hmotnost obojživelného vozu je 15 000 kg. Užitečná nosnost 2000 kg. V zadní části za evakuačním prostorem je hydraulické rameno na zvedání břemen.
Na veletrhu bylo také předvedeno, jak se polepují automobily folii namísto lakování, u nás toto řešení hojně využívá HZS MSK. Další zajímavosti z expozice naleznete ve fotogalerii tohoto článku.
Foto:
1–8 DOK-ING
9–10 Airmatic
11–16 Požtechnika
17–18 Rosenbauer
19–23 Rosenbauer
24–26 Rosenbauer America
27–29 Iveco – Magirus
30–32 THW/Iveco – Magirus
33 – 34 Cobra
35–36 Výstava hydrantů
37–38 Záchranářské čluny
39 Záchranářský speciál Lentner
40 Polepování vozu folií
41–45 Kolejový podvozek pro zásahové vozy
46 Hytrans System
47 Lafety ROS
48 Pojízdné hadicové navijáky Iveco – Magirus
49–50 Hydraulické systémy Fassi
51–53 Pračka, balička a sušička hadic Rud Prey
54 – Požární autotrenažér
55–57 Iveco – Magirus měl vlastní veletržní pivo
58 Pro hasiče v ČR redakce serveru POŽÁRY.cz, Lipsko, červen 2010
-wap-