Pondělí 23. prosince 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový vyprošťovací automobil HZS Moravskoslezského kraje je postaven na podvozku Tatra Force, nahradí dosluhující osmikolovou Tatru VVN

Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje pořídil nový vyprošťovací automobil na podvozku Tatra Force. Vůz na stanici ve Frýdku-Místku nahradí dosluhující Tatru 815 8×8 VVN. Za 13 864 180 korun včetně DPH ho dodala firma Tatra Trucks, na realizaci se podílely společnosti KOBIT – THZ, ContSystem a Everlift .s.r.o.

Podvozek

Vyprošťovací automobil je postaven na třínápravovém podvozku Tatra 815–7T5R31 s možností připojení pohonu všech kol. Pérování je na všech nápravách řešeno vzduchovými vlnovci s teleskopickými tlumiči, z kabiny lze měnit světlou výšku vozu v rozsahu –90 až +120 mm.

Uzávěrky nápravových a mezinápravových diferenciálů jsou ovládány elektropneumaticky, na všech třech nápravách je příčný zkrutný stabilizátor.

Všechna kola jsou osazena kotoučovými brzdami, na konci páteřové roury je namontován vzduchem chlazený elektromagnetický retardér Telma Focal.

Termín retardér je lidové označení pro provozní odlehčovací brzdu. Princip retardéru je stejný jako u ostatních typů brzd – kinetickou energii vozidla přeměňují na energii tepelnou. U retardérů však nedochází k opotřebovávání, protože energii přeměňují bez tření.

Přečtěte siOsmikolové vyprošťovací Tatry hasičů z Moravskoslezského kraje vznikly přestavbou vojenských speciálů

O pohon automobilu se stará vidlicový tatrovácký osmiválec TATRA T3D-928–31, přeplňovaný agregát o objemu 12 667 cm³ dosahuje výkonu 325 kW a splňuje emisní normu Euro 5. Jeho točivý moment je 2 100 Nm v rozsahu 1 100 až 1 200 otáček za minutu. Převodovka je plně automatická šestistupňová Allison 4500 s hydrody­namickým měničem.

V zadní části Tatry je tažné zařízení pro tažení přívěsů do hmotnosti 18 tun. Vpředu i vzadu jsou pak kotevní body s dostatečnou nosností pro vyproštění zapadlého automobilu.

Kabina je třímístná, vybavená nezávislým vytápěním a klimatizací. V zorném poli řidiče je tablet pro obsluhu prvků nástavby a zobrazující obraz couvací kamery, v dosahu velitele je výjezdový tablet.

Dobíjení akumulátorů zajišťuje inteligentní dobíjecí zařízení, připojuje se přes 230V zásuvku Rettbox-air, která je sdružená s místem pro doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování se samočinně odpojí.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace, umožňuje zároveň blikání oranžovou barvou. Elektronické siréna je doplněna nízkofrekvenčním výstražným zvukovým zařízením se dvěma reproduktory.

Vyprošťovací zařízení

Pro vyprošťování je Tatra vybavena dvěma hydraulickými lanovými navijáky SEPMATIC (modely H100 a H240) s vývodem dozadu a s otočnou kladkou. Slabší z nich o tažné síle 100 kN je vybaven 40 metry lana o průměru 14 milimetrů, na silnějším je 60 metrů lana o průměru 24 milimetrů.

Navijáky jsou vybaveny automatickým řádkovačem a řadičem lana, pro pohodlné odvíjení bez zátěže slouží pneumatická volnoběžka.

Navijáky lze obsluhovat bezdrátově a lze je používat současně. Pro zajištění stability a opory při vyprošťování jsou v zadní části vozu dvě hydraulicky výsuvné podpěry.

Automobil je vybaven čtyřmi páry LED pracovních světlometů pro osvětlení pracovního prostoru při vyprošťování a připojování vozidel.

Radlice

V přední části Tatry je uchycena radlice pro odstraňování překážek, sněhu a pro úpravu povrchů. Má výškově stavitelná pojezdová kola a je ovládána hydraulicky z kabiny řidiče – umožňuje i provoz v plovoucím režimu.

Pro provoz s radlicí je Tatra osazena přídavnými světly včetně směrovek, na střeše je dvojice přídavných dálkových světel.

Nástavba

Nástavbu tvoří hliníková karoserie s úložnými prostory krytými hliníkovými roletkami s podélným madlem. Osvětleny jsou LED světly, otevření schrány je signalizováno v kabině řidiče. Nástavba je na obou stranách opatřena osvětlením integrovaným do okapových lišt.

Drobné příslušenství je uloženo v kabině automobilu, v nástavbě najdeme především vázací prostředky a prostředky pro vyprošťování – dřevěné hranoly, řetězy, třmeny či textilní popruhy.

Pochozí střechu karoserie nástavby tvoří ohrazená manipulační plošina s protiskluzovým povrchem, výstup je řešen pomocí žebříku s příčlemi s neklouzavou úpravou na zadní části nástavby.

Na střeše nástavby je v hliníkové bedně uloženo rozměrné příslušenství, najdeme zde rovněž skládací lešení pro vyprošťování například z kabiny nákladních vozidel, nechybí ani vyprošťovací H-rám.

Hydraulický nakládací jeřáb

Speciální nízkozástavbový hydraulický jeřáb s kapacitou zdvihu 205 kNm a dvěma výsuvy Hiab 2222 ATF-2 je namontován mezi kabinou a nástavbou a ve složeném stavu nepřesahuje výškový profil kabiny automobilu.

Při minimálním vyložení 2,9 metrů uzvedne jeřáb 6 600 kg, při maximálním vyložení na 7 metrů zdvihne břemeno o hmotnosti 2 860 kg. Rozsah otáčení je kontinuální, hmotnost jeřábu včetně sklopných podpěr o rozpětí 5,8 metrů je 3 050 kg.

Podpěry jsou hydraulicky výsuvné i otočné. Jeřáb pracuje s tlakem 30 MPa a má dva hydraulické výsuvy.

Ovládán je rádiovým dálkovým ovladačem – nechybí možnost obsluhy kabelovým ovladačem či manuálně pákami na rozvaděči.

K dispozici jsou rovněž funkce VSL – systém zajišťující stabilitu vozidla na základě vyhodnocení vysunutí podpěr a zatížení jeřábu, ADC – automatická regulace výkonu jeřábu, OLP – ochrana proti přetížení, APO – automatické vypnutí SPACE a XS Drive při přednastavené době nečinnosti jeřábu. Při použití více funkcí najednou a nedostatečnému průtoku hydraulického čerpadla se aktivuje funkce PDF, která průtok automaticky stejnoměrně rozloží.

Vychýlení podpěr či jeřábu z transportní polohy je akusticky i vizuálně signalizováno.

Rozměry a hmotnosti

Zářivě červená Tatra je dlouhá 9 850 mm včetně radlice, široká je 2 550 mm a vysoká 2 950 mm. Rozvor mezi první a druhou nápravou je 4 090 mm, mezi druhou a třetí 1 450 mm. Maximální legislativně povolená hmotnost automobilu je 26 000 kg.

Sdílet