Osmikolové vyprošťovací Tatry hasičů z Moravskoslezského kraje vznikly přestavbou vojenských speciálů
Moravskoslezští profesionální hasiči využívají pro potřeby svých územních odborů vyprošťovací automobily na podvozku Tatra 815 VVN. Vozidla s hydraulickým nakládacím jeřábem čeká v následujících letech postupná obměna.
Podvozek
Vyprošťovací automobil je postaven na vojenském podvozku Tatra 815 8×8.1R VVN 26 265. Jedná se tedy o osmikolové šasi se stálým pohonem všech kol, jednomontáží na zadních nápravách a redukcemi v kolech.
Pohon zajišťuje vícepalivový vidlicový a vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra T3–930–50 o objemu 19 000 cm³. Je přeplňován dvěma turbodmychadly, dosahuje maximálního výkonu 265 kW a krouticího momentu 1 130 Nm při 1 400 otáčkách za minutu.
Převodovka je desetistupňová, mechanická, přídavná převodovka dvoustupňová s možností řazení u stojícího vozidla, spojka třecí, jednolamelová, pružinová. Maximální konstrukční rychlost automobilu je výrobcem stanovena na 80 km/h.
Rozvor náprav je 1 650, 2 970, respektive 1 450 mm. Všechny jsou osazeny diferenciály s mechanickou uzávěrkou, nechybí diferenciály mezinápravové.
Zkratka VVN označuje Vojenský Valník Naviják. Naviják je uložen naplocho pod korbou automobilu a vyveden dozadu. Původní možnost vývodu i na pravý bok či dopředu se při přestavbě na hasičský vyprošťovací automobil nedochovala.
Naviják má tažnou sílu 117 kN, lano je dlouhé 85 metrů.
Na komunikaci Tatra utáhne přívěsy o maximální přípojné hmotnosti 50 tun a je vybavena přídavným zařízením umožňujícím práci se sněhovým pluhem a buldozerovou radlicí.
Čtyřmístná kabina je vybavena nezávislým vytápěním, pro spojení slouží digitální vozidlový terminál. Nad hlavami hasičů je schrána pro příslušenství.
Nástavba
Nástavbu tvoří valníková korba se základem z modelové řady VT (Vojenský Tahač). Nově na ni byly vyrobeny hliníkové bočnice, původní zůstalo ukotvení pro dodatečnou zátěž z betonových panelů pro zlepšení trakce především v terénu a při vyprošťování.
V hliníkové bedně jsou vazací prostředky a pneumatické zvedací vaky, na korbě nechybí skládací H-rám pro zvedání břemen.
Hydraulický nakládací jeřáb
Za kabinou je namontován hydraulický nakládací jeřáb HMF 1250 K 3. Stabilizován je dvojicí podpěr – do šířky se vysunují mechanicky, svisle pak hydraulicky. „Ruka“ disponuje třemi hydraulickými výsuvy a od druhého kloubu umožňuje pohyb v rozsahu ± 60 °.
Ovládací stanoviště jsou na obou stranách automobilu a jsou technicky shodná.
Jeřáb lze vyložit do vzdálenosti 9,9 metrů s nosností 1 110 kg, maximální nosnost při vyložení 4,5 metru je 2 570 kg.