Sobota 2. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vstup do Březenského železničního tunelu střeží nejmodernější technologie, využit je i LiDAR

Druhý nejdelší železniční tunel na našem území se nachází na trati z Chomutova do Žatce. Instalace zařízení na portály tunelu přispěla k eliminování neoprávněného vstupu osob do jeho tubusu a tím došlo ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu.

Tunel uvedený do provozu 1. dubna 2007 se nachází na vybudované přeložce úseku Březno u Chomutova – Chomutov trati 124 z Lužné u Rakovníka do Žatce. Celkově bylo z důvodu uvolnění hnědouhelných ložisek firmě Severočeské doly přeloženo 7,1 km trati.

Březenský tunel byl se svými 1758 metry až do zprovoznění Ejpovického tunelu (4150 m) nejdelším železničním tunelem v České republice.

Špičková moderní technologie systému Accur8vison využívá k detekci pohybu kombinaci technologie LiDAR (známé třeba z autonomních vozidel) a kamerového dohledu.

Technologie LiDAR pracuje na obdobném principu jako radar, ale namísto rádiových vln používá světelný paprsek emitovaný laserovou diodou a vyznačuje se velmi vysokou přesností detekce v rozmezí 2 až 3 cm.

V systému jsou zakomponovány rovněž prvky virtuální reality simulující reálný svět za pomoci 3D map, vytvořených v systému Unity, jež se využívá i pro tvorbu počítačových her či ve filmové tvorbě.

Nový zabezpečovací systém je jedinečný i přesnou lokalizací všech pohybujících se objektů ve střežené zóně a díky své unikátní technologii dokáže směrovat otočné kamery přímo do místa vzniku poplachu a zcela autonomně sledovat narušitele a směr jeho pohybu.

Umí automaticky vyzvat narušitele k opuštění střeženého prostoru ve čtyřech jazykových mutacích, a pokud neuposlechne, upozorní na nebezpečí výpravčího. Celý proces dohledu a reakce na situaci se tím značně zrychluje.

V případě, že výpravčí vyhodnotí poplachové hlášení jako závažné narušení bezpečnosti, zastaví provoz na trati a dohled celého systému střežení (tedy ovládání otočných kamer a rozhlasu) si přebere Hasičský záchranný sbor Správy železnic přímo ze svého dispečinku v Chomutově, kde je zřízeno další dohledové pracoviště.

Pro stále vytíženější konvenční tratě a budoucí fungování vysokorychlostních tratí (VRT) jde o nezbytný prvek celé skládačky bezpečného železničního provozu.

Systém pracuje vždy se třemi laserovými senzory na každém portále, sloužícími k vyhodnocení objektů, a s kamerovým systémem. Zajišťuje tedy prostorovou detekci, která zahrnuje i oblast nad portály. Technologie CCTV funguje samostatně, záznam z kamer na portálech se uchovává po dobu 168 hodin v souladu s ustanovením GDPR.


Prezentace nového zabezpečení Březenského tunelu se uskutečnila v roce 2021 v železniční stanici Droužkovice. Navázalo na ni taktické cvičení složek Integrovaného záchranného systému.

Přečtěte siCvičení prověřilo hasiče při zásahu v železničním tunelu Březno na trati Chomutov – Žatec, likvidovali požár

Byl vyhlášen II. stupeň požárního poplachu, zúčastnilo se ho 10 jednotek. Cvičení bylo zaměřeno na simulovaný požár vlakové soupravy společnosti GW Train.

V důsledku technické závady na ní došlo k požáru přibližně 900 m od vjezdového portálu Droužkovice. Po příjezdu na místo události byla prováděna záchrana a evakuace cestujících a likvidace požáru. Současně byly prověřeny i veškeré prvky bezpečnostních zařízení tunelu.

Sdílet