CVIČENÍ: Hromadná nehoda na D1
Jednu ze skrovných příležitostí vyzkoušet si zásah na skutečné dálnici měly ve čtvrtek 2. 9. 2010 odpoledne na Novojičínsku tři základní složky integrovaného záchranného systému – hasiči, Policie ČR a Zdravotnická záchranná služba.
Jednu ze skrovných příležitostí vyzkoušet si zásah na skutečné dálnici měly ve čtvrtek 2. 9. 2010 odpoledne na Novojičínsku tři základní složky integrovaného záchranného systému – hasiči, Policie ČR a Zdravotnická záchranná služba. Na kilometru 326 ve směru na Brno (u Hladkých Životic) zachraňovaly zraněné a zaklíněné cestující z deseti osobních automobilů, které zde havarovaly na několika metrech.
Celkem 23 cestujících zraněných či v šoku (po dvou pátrali služební psi s policejními psovody až stovky metrů od nehody) hráli figuranti z řad dobrovolných hasičů, 24. cestující nepřežil – byla jím dřevěná figurína.
Zhruba osm desítek cvičících hasičů, zdravotnických záchranářů a policistů ČR zkoušelo dodržet předepsané dojezdové časy k nehodě, bezproblémovou komunikaci a obvykle dobrou spolupráci složek IZS. Hasiči se po příjezdu pustili do hašení jednoho z aut, další ve spolupráci se zdravotnickými záchranáři do zjišťování počtu zraněných osob.
Postupně je vyprošťovali ven pomocí nejrůznějšího hydraulického nářadí, auta předtím stabilizovali pomocí žebříků či popruhů. Osoby ošetřovali na místě, nebo je odnesli na nosítkách do nedalekého stanu. Tam se o ně postarali zdravotničtí záchranáři.
Policie ČR se například starala o dopravní záležitosti, evidenci osob a také pomáhali kolegům z dalších složek IZS. Museli zadržet několik cestujících v šoku při zběsilém útěku pryč z dálnice. Policejní psi se psovody i vybranými hasiči úspěšně vypátrali dva cestující několik stovek metrů od místa nehody.
Do cvičení se zapojily tři jednotky HZS MSK (Nový Jičín, Bílovec, Ostrava-Zábřeh) a pět dobrovolných jednotek hasičů (Fulnek, Odry, Suchdol nad Odrou, Bílovec, Studénka), když hasiči zapojili celkem 12 vozidel, Policie ČR přijela 9 vozidly, Zdravotnická záchranná služba zde měla 5 vozidel a vrtulník.
Počasí bylo střídavé. Na začátku pršelo, proto někteří z ošetřených dostali deky, aby se alespoň trochu chránili před deštěm. Dálnice měla betonový povrch… Pak se mraky rozestoupily a ve druhé polovině cvičení začalo příjemně svítit sluníčko. Hlavní činnosti byly ukončeny zhruba po hodině a půl.
Všechny zraněné se přitom během 45 minut podařilo dostat z vozidel, ošetřit a ty, kteří to potřebovali, odvézt do nemocnic. To v přítomných pozorovatelích mohlo vyvolávat vzpomínky na obdobně rychle zvládnutý zásah před dvěma lety u železničního neštěstí v nedaleké Studénce, který ale byl, na rozdíl od čtvrtečního dálničního, krutou realitou.
Foto: HZS MSK, Tomáš Lach, Jakub Kozák
por. Mgr. Petr Kůdela
tiskový mluvčí HZS Moravskoslezského kraje
-kow-