Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velkoobjemovou Tatru vyrobila pro obec Výprachtice firma KOBIT – THZ, nástavba je řízena elektronicky

Obec Výprachtice pořídila pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Tatra Force. Za 8 185 650 korun včetně DPH ji dodala firma KOBIT – THZ, s financováním pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod, částkou ve výši 500 000 korun pomohl i Pardubický kraj.

Nová Tatra Force nahradí CAS 32 Tatra 148 z roku 1975. U naší jednotky JPO III Výprachtice je od roku 2006, ač se ji snažíme samozřejmě udržovat, 47 let od výroby je velmi znát a potřebovala by generální opravu, nejvíce asi cisterna (nádrž na vodu), ale v podstatě celé auto.

Ta repase by však vyšla k částce téměř 4 miliony Kč, což je prostě neekonomické. Pevně doufáme, že nová Tatra Force bude skvělou následovnicí,

uvedl Luděk Skalický, starosta obce Výprachtice a člen jednotky.

Podvozek

Třínápravové šasi Tatra T815‐7T5R31.413­.6×6.1 o rozvo­ru 4 090 mm, respektive 1 450 mm, je určeno pro provoz v terénních podmínkách. Dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm, jeho světlá výška je 410 mm.

Pohání ho vidlicový osmiválec Tatra T3D‐928‐31 o výkonu 325 kW, agregát splňuje emisní normu Euro 5. Jeho čistý točivý moment je 2 100 Nm v rozsahu 1 100 až 1 200 otáček za minutu.

Čtrnáctistupňová synchronizovaná převodovka 14TS 210T je vybavena automatizovaným systémem řazení Norgren.

Na všech třech nápravách jsou stabilizátory, samozřejmostí jsou uzávěrky diferenciálů. Vůz je odpružen vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči.

Tatra je vybavená 230V zásuvkou Rettbox-air se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu.

Kabina je čtyřmístná, dvoudvéřová, je vybavena nezávislým vytápěním. Za sedadly osádky jsou vytvořeny úložné prostory pro uložení drobného požárního příslušenství.

Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice a vozidlový digitální terminál, čtyři ruční radiostanice jsou umístěny v dobíjecích úchytech. V dalších čtyřech jsou pak ruční svítilny. V dosahu velitele je výjezdový tablet.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace.

Přední část vozu je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým Navijákem RHINO 12 s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven jištěním proti přetížení.

Pod nárazníkem najdeme asanační lištu, nechybí dálkově ovládaná lafetová proudnice Protek Styles možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele s průtokem od 200 do 800 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Na obou bocích jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži. Stavoznaky zobrazují stav prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž, Tatra uveze 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla

Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části, tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice a proudnice.

Účelová nástavba je v horní části vybavena přípojným prvkem pro napojení odnímatelné lafetové proudnice 75.

Čerpací jednotka THZ 3000 s obslužným místem je umístěna v zadní skříni účelové nástavby a s ohledem na předpokládané nasazení CAS v terénních podmínkách bez vodorovných nástupních ploch jsou veškeré ovládací a kontrolní prvky dostupné ze země bez potřeby stupaček nebo jiných karosářských prvků.

Konstrukce požárního čerpadla vylučuje únik vody při jeho zapnutí, jeho jmenovitý výkon je 3 000 litrů za minutu. U ovládacího panelu najdeme druhé obslužné místo analogové vozidlové radiostanice.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací), systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

Mezi kabinou a nástavbou je osazen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety. Vysunout jej lze až do výšky 5 metrů nad úroveň terénu. Stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájen je z 24V elektrické soustavy Tatry.

Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světla na bocích a zadní části nástavby.

Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo, dávkovací zásobník na alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném prvku. Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na nádrž na vodu.

Součástí je spirálová hadice, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku.

Sdílet