THT Polička dodává do Německa 46 vozidel Tatra Force TLF 4000 s motory Cummins a systémem One Seven
Společnost THT Polička ve spolupráci s německým obchodním partnerem a zástupcem Tatry v Německu Metallbau & Fahrzeughandel Friedrich GmbH & Co. KG začala v průběhu února roku 2022 dodávat první vozidla z velké série 46 kusů CAS německým dobrovolným hasičům, kteří jsou předurčeni pro zásahy při hašení lesních požárů.
Vývoj projektu
Celý projekt se rozpohyboval po úspěšném vysoutěžení tendru hasičských speciálů pro dvě německé spolkové země (Braniborsko a Meklenbursko-Přední Pomořansko) ve druhém čtvrtletí roku 2020.
Po vyjasnění všech detailních technických informací a celkového počtu CAS se rozjela zcela výjimečná akce dodávky hasičských vozidel pro německé zásahové hasičské jednotky.
Na začátku bylo nutné kompletní projekt řádně promyslet a koordinovat po stránce ekonomické i po stránce technické, a to především včasné objednání podvozku Tatra pro stavbu prototypu pro přejímku od zadavatele a v neposlední řadě nasmlouvání materiálů, důležitých komponentů, dílů pro stavbu vozidel a také hasičského vybavení.
Po necelých 10 měsících tak mohl vzniknout první prototyp vozidla, které bylo dodáno do zkušebny LSTE v Borkheide v Německu, kde byla posouzena shoda se zadávací dokumentací ve všech detailech.
První kompletní CASka ze série 46 kusů tedy opouštěla výrobní linku firmy THT v průběhu měsíce září 2021 a byly na ní již zohledněny všechny úpravy a připomínky z prototypu.
Některá z vozidel mají dle požadavků jednotlivých sborů mírně odlišnou konfiguraci výbavy – například jde o osvětlovací stožáry a další položky – tak, aby je bylo možné využít i u jiných zásahů.
Podvozek
Pro výrobu vozu byl použit dvounápravový podvozek Tatra Force – tedy Tatra T815–7M6R21.42ZA 4×4.1 s připojitelným pohonem přední nápravy a průběžným rámem. Cisterna na tomto šasi je dlouhá 8095 mm a vysoká 2980 mm.
Pro zajištění splnění emisní normy Euro 6 je v Tatře použit vodou chlazený řadový šestiválec Cummins ISL L9E6C400 o výkonu 291 kW při 2100 otáčkách za minutu. Nejvyšší krouticí moment agregátu je 1684 Nm při 1400 otáčkách za minutu.
Plně automatická převodovka Allison 4500 s hydrodynamickým měničem je vybavená pomocným pohonem pro vodní čerpadla.
Zapínání pomocného pohonu se provádí z kabiny řidiče, z prostoru čerpacího zařízení a nebo od lafety na horní plošině. Činnost pomocného pohonu je možná i při jízdě vozidla do rychlosti 10 km/h.
Vytápění třímístné kabiny je zabezpečeno topením nezávislým na chodu motoru a jízdě, před sedadlem velitele je na flexibilním držáku umístěna lampička na čtení map, ovládá se spínačem na tělese svítidla.
Vůz je vybaven asistentem pro odbočování doprava, především kvůli četnosti cyklostezek v Německu. Na pravé straně vozu je kamera a v kabině displej – pokud se vedle Tatry nachází překážka, displej zobrazí výstup z kamery a ozve se akustická signalizace. Při běžné jízdě je zhasnutý, aby nerušil řidiče.
V předním nárazníku jsou umístěny dva pomocné závěsy, které se využívají při případném odtažení porouchaného vozidla, kotvení a vyproštění vozidla pomocí hydraulického lanového navijáku s možností využití lanové kladky a kotvení lana na jeden z pomocných závěsů.
V zadní části podvozku jsou umístěny rovněž dva pomocné závěsy dále je zde závěs V.ORLANDI GA 38(B) pro brzděný přívěs nájezdovou brzdou o hmotnosti 3000 kg a nebrzděný o hmotnosti 1000 kg.
Na podvozku je uchycen hydraulický lanový naviják Sepmatic H80 s tažnou silou 60 kN vyvedený směrem dopředu. Jeho tažné oko je skryto za předním nárazníkem tak, aby nebyl snížen přední nájezdový úhel.
Nárazníková proudnice THT 4952 je ovládaná dálkově joystickem z kabiny řidiče. Kromě ovládání průtoku či tvaru proudu lze využít rovněž funkci oscilace, respektive uložení pohybu proudnice do paměti. Do přepravní polohy se lafeta skládá automaticky. Její průtok lze nastavit v rozsahu 400 až 800 litrů za minutu při tlaku 10 barů.
Podvozek je proti sálavému teplu chráněn mimo jiné čtyřmi tryskami s pružným uložením, ovládány jsou z kabiny vozu.
Nástavba
Nástavba je modulová a sestává ze dvou částí. Přední a střední část (úložné prostory G1 – G4) jsou řešeny laminátovým modulem, ve kterém je integrována nádrž na hasivo. Vnitřní nádrž je hranolovitého tvaru a celý modul je pomocí silentbloků přišroubován na rámu podvozku. Tatra uveze 4800 litrů vody a 180 litrů pěnidla.
Zadní modul nástavby, který obsahuje úložné prostory G5, G6 a GR (tedy prostor čerpacího agregátu) je sestaven z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Všechny schrány – včetně prostoru u čerpadla – jsou kryty roletami.
V zadní části vozu je zastavěno jednostupňové odstředivé čerpací zařízení THT PJA 2000 o jmenovitém průtoku 2000 litrů za minutu při jmenovitém tlaku 10 barů a jmenovité sací výšce 3 metry.
Přiměšovací tlakové zařízení Schmitz One Seven je vybaveno elektronickou regulací s možností nastavení v rozsahu 0,1 až 9,9 %, pěnidlo je možné dodat do všech výtlaků. Čerpadlo na pěnidlo je pístové s 24voltovým elektromotorem, jeho výkon je 16 litrů za minutu při tlaku 16 barů.
Čerpadlo je ovládáno ovládacím panelem se standardními ovládacími prvky a ukazateli. Panel je osazen modulem s displejem ONE SEVEN s možnosti zobrazení základních informací o oběžném čerpadle, vývěvě a pěnidlovém čerpadle. Základní dva režimy obrazovek displeje umožňuji nastavení tlakové regulace a procento přimísení pěnidla.
O osvětlení místa zásahu se stará pneumaticky výsuvný stožár THT Lima 8061 se čtyřmi 50W LED světlomety. Stožár lze vysunout až do výšky 5 metrů nad úrovní terénu.
Na střeše nástavby je odnímatelná lafetová proudnice THT 4951.01 s ruční regulaci průtoku a tvaru proudu. Vedle ní je další panel ovládání čerpadla – kromě jeho zapnutí zde lze regulovat otáčky i aktivovat kohout dalšího dodatečného výtlaku C52 na horní plošině nástavby.
Horní plošina je opatřena skládacím zábradlím, které slouží pro větší bezpečnost obsluhy lafetové proudnice. U ovládání lafety je navíc k dispozici interkom vedoucí rovnou ke strojníkovi v kabině řidiče.
Hasič obsluhující lafetu při jízdě – a řádně zajištěný do kotevního bodu poblíž – tak nemusí mít pro komunikaci s řidičem radiostanici.