Unikátní technická osmikolka hasičů z Borohrádku vznikla kompletní přestavbou vyprošťovací Tatry 815 VVN
Jednotka sboru dobrovolných hasičů Borohrádek nově disponuje technickým automobilem Tatra 815 8×8 VVN TA-S2R určeným pro hašení požárů a řešení mimořádných událostí z technických a technologických příčin.
Vozidlo vzniklo přestavbou „Moravskoslezského vyprošťovacího automobilu“ vyrobeného v THT Polička v roce 2006.
Cílem přestavby bylo, aby vozidlo vyhovovalo potřebám víceúčelového vozu pro naši jednotku a společnost Serafin Campestrini s.r.o (SECA Borohrádek), kde se mimo jiné podílíme na zajištění požární bezpečnosti.
Prioritou byl dovoz většího množství hasební látky (vody), možnost manipulace s břemeny pomocí jeřábu, vyprošťování těžké techniky pomocí dvou navijáků a dostatečné osvětlení místa zásahu.
Přestavba vozidla
Podvozek pro přestavbu byl zakoupen v roce 2020 společností „SECA Borohrádek“. Za souhlasu zástupců města Borohrádek se stala jednotka borohrádeckých hasičů, respektive Tatra tým Hasiči Borohrádek, garantem tohoto projektu.
Rekonstrukci jsme zahájili dne 6. 3. 2020 a ukončili 7. 4. 2021, kdy bylo vozidlo připraveno na schvalovací řízení, které bylo ukončeno vystavením certifikátu TUPO dne 9. 3. 2022.
Na podvozku byly přetěsněny agregáty včetně motoru a vyměněny provozní náplně. Byla provedena kompletní výměna brzdového obložení, repase brzdových bubnů, výměna všech pryžových částí, brzdových hadic a kontrola řízení včetně výměny posilovače řízení a posilovače řazení převodových stupňů.
Na převodovou skříň byl dodatečně namontován dvojitý repasovaný pomocný pohon Tatra 2TP 160 H/100 s výstupním kroutícím momentem 730 Nm pro pohon kardanové hřídele redukční převodovky požárního čerpadla a pohonu hydraulického čerpadla pro ovládání nakládacího jeřábu.
Hydraulický nakládací jeřáb byl taktéž kompletně repasován a olakován.
Elektroinstalace, včetně vzduchových prvků brzd a ovládání podvozku, je zcela nová. Podvozek je olakován barvou RAL 7016.
Původní vojenské pneumatiky jsou vyměněny za pneumatiky nového typu 14.00 R20 značky Continental terénní konstrukce s pevnostním diskem 10.00–20, systém pro změnu tlaku vzduchu v pneumatikách byl zprovozněn a zachován.
Poškozenou kabinu řidiče a osádky jsme vyměnili za repasovanou. Některé použitelné části byly přezbrojeny z původní kabiny a byly zakoupeny karosářské díly pro nový facelift.
Provedli jsme také kompletní výměnu interiéru kabiny za nový, včetně sedaček a úložných prostor pro uložení požární výbavy. Elektroinstalace byla zcela vyměněna za novou, na polici v horní části jsou instalovány ovladače pomocných světel, ovladač VRZ, radiostanice a číslicový vodoznak stavu vody v nádrži, kontrolky otevřených rolet nástavby a vše tak, aby vozidlo splnilo požadavky ČSN a EN.
Nástavba vozidla byla vyrobena nová, včetně armatur a elektroinstalace.
Práce na přestavbě vozidla trvaly celkem 14 měsíců a probíhaly převážně v prostorách hasičské zbrojnice v Borohrádku. Financování celého projektu zajistila společnost Serafin Campestrini s.r.o Borohrádek.
Popis vozidla po přestavbě na technický automobil TA-S2R
Tatra 815 8×8 VVN je terénní automobil vojenského typu se speciální nástavbou a vybavením pro řešení mimořádných událostí z technických a technologických příčin a požárů s požadavkem na velkoobjemové hašení, s nakládacím hydraulickým jeřábem typu HMF 1250 K3.
Délka vozidla je 9.670 mm, šířka 2.500 mm, výška 3.465 mm, světlá výška 410 mm a váha 28.900 kg
Podvozek
Jedná se o čtyřnápravový podvozek tatrovácké koncepce, typ 26265/26251 8×8, s centrální rourou a stálým pohonem všech kol.
Rozvor náprav je 1650, 2970 a 1450 mm. Všechny jsou osazeny diferenciály s mechanickou uzávěrkou a redukcemi v kolech. Na komunikaci vozidlo utáhne přívěsy o maximální přípojné hmotnosti 45 tun.
Vozidlo je osazeno motorem T3–930–50. Jedná se o dvouřadý vidlicový (90°) dvanáctiválec s přímým vstřikem paliva o výkonu 265 kW / 2200 ot. Motor je chlazený vzduchem pomocí axiálního ventilátoru. O přeplňování se stará dvojice turbodmychadel. Mazání motoru je tlakové, se zubovým čerpadlem, upevněným na předním víku motoru. Na zadní části motoru je namontován chladič oleje, dvouválcový kompresor a alternátor.
Třecí jednokotoučová spojka s talířovou pružinou je upevněna na setrvačníku motoru. Je ovládána hydraulicky se vzduchovým posilovačem. Převodovka je mechanická, desetistupňová. Řazení je mechanické s pneumatickým posilovačem. O pohon přídavných agregátů se stará pomocný pohon Tatra 2TP160H/100 a pohon pro naviják z přídavné převodovky 1TTP/150.
Kabina je sklopná, celokovová, prodloužená, uchycená na předním průběžném rámu a je dvoudveřová s úložným prostorem za sedadly. Vytápění zajišťuje nezávislé naftové topení Eberspacher.
Na střeše je namontována modro/červená + oranžová majáková rampa Holomý VNT 024LU 1708/60 v provedení LED, na přední masce, obvodu vozidla a v zadní části nástavby ji doplňují modro/červené LED Predátory. Vše doplňuje oranžová sváděcí alej nad zadními dveřmi prostoru čerpadla.
Nástavba
Nástavba je vyrobena jako jeden celek z ocelových profilů, opatřená je antikorozním nátěrem a oplechována hliníkovým plechem za použití technologie lepení a je uložená na mezirámu vozidla. Ocelová nádrž na vodu má celkový objem 9500 litrů, je olakována antikorozním nátěrem a vně jsou namontovány nerezové vlnolamy.
Stav vody je signalizován digitálním zobrazovačem v místě obsluhy strojníka a v kabině řidiče, pro velitele zásahu je zobrazovač stavu umístěný na každé straně vozidla v horní části nástavby v provedení led světel.
V nástavbě jsou celkem čtyři úložné prostory pro uložení požární výbavy a jsou opatřené uzamykatelnými hliníkovými roletami. V přední části nástavby pod nádrží na hasební látku je z každé strany umístěna schránka s technickým vybavením pro práce s hydraulickou rukou, palivová nádrž a řetězová motorová pila s příslušenstvím.
V zadní části nástavby jsou dva úložné prostory pro zásahy u požárů, hadice C, B, proudnice, a potřebné armatury. Za výklopnými dveřmi v zadní části je instalován vývod s lanem z původního vojenského navijáku a požární čerpadlo včetně vývodních armatur.
Čerpací agregát je středotlaký, výrobcem je Maleco Srl.it Jde o typ Niagara M-40.10 GEARBOX se jmenovitým průtokem 4000 l/min při tlaku 10 barů, sací výšce 3 m a 3200 ot/min, plnící normu EN 1028 deklarovanou výrobcem. Součástí čerpadla je ovládací panel a přiměšovač pěnidla se sáním z externího zdroje.
Čerpadlo lze ovládat také z pozice řidiče, a to v případě použití nárazníkového monitoru PROTEK 922 o průtoku 800–1550 l/min namontovaného na předním nárazníku. Na horní plošině nástavby je umístěná otočná lafetová proudnice PROTEK 648 s max. průtokem až 4000 l/min, osvětlovací stožár s LED světly napájenými z elektroinstalace vozidla 24 V a dvě hliníkové schránky určené pro uložení prostředků pro práci s hydraulickým jeřábem a prostředků pro čerpání vody z hydrantové sítě.
Okolí vozidla včetně navijáku je osvětleno řadou led světel ovládaných z místa řidiče.
Navijáky
Na vozidle jsou namontovány dva lanové navijáky, v přední části na pomocném rámu je umístěn elektrický lanový naviják Golemwinch s tažnou silou 5,4 t a lanem s možností bezdrátového ovládání obsluhou.
V zadní části vozidla je původní vojenský naviják poháněn krátkým hřídelem od pomocného pohonu převodovky ovládaný z kabiny řidiče. Tažná síla navijáku je 117 kN, délky lana 60 m o průměru 22 mm.
Hydraulický nakládací jeřáb
Součástí vozidla je hydraulický nakládací jeřáb (HNJ) HMF 1250 K 3, stabilizován je dvojicí podpěr. HNJ disponuje třemi hydraulickými výsuvy, ovládací stanoviště jsou na obou stranách vozidla a jsou technicky shodná. Jeřáb lze vyložit do vzdálenosti 9,9 metrů s nosností 1 110 kg, maximální nosnost při vyložení 4,5 metru je 2 570 kg.
Vozidlo je vybaveno couvací kamerou se zobrazovacím monitorem umístěným u řidiče, který v případě spuštění čerpadla a použití nárazníkového monitoru slouží k zobrazení provozních hodnot čerpadla, které je snímáno kamerou v prostoru čerpadla.
V případě použití jeřábu lze monitor přemístit do prostoru ovládání jeřábu a pomocí kamery umístěné na konci ramene může obsluha sledovat zavěšené břemeno.
Barevné provedení vozidla je sjednoceno se všemi vozidly JSDH Borohrádek, a to červená RAL 3000 doplněná o bílý pruh RAL 9003 a zvýrazňující doplňky na boku i v zadní části vozidla.
Realizace
Práce na samotné přestavbě vozidla trvaly 14 měsíců a probíhaly převážně v prostorech hasičské zbrojnice v Borohrádku. Konzultace probíhaly se slovenskými kolegy z DHZ Trnava – Farárske Pole, kteří podobné vozidlo již vlastní a s firmou HTS Jirny s.r.o, která se postarala o dodání komponentů pro výrobu požární nástavby a montáž požárního čerpadla s potřebným příslušenstvím.
Dnes již Technický automobil TA-S2R Tatra 815 8×8 VVN byl zrealizován dle všech platných předpisů a splňuje jak Vyhlášku pro provoz na pozemních komunikací, vyhl. č. 35/2007 ve znění vyhl. č. 53/2010 o technických podmínkách požární techniky tak i ČSN EN 1846–1, 1846–2+A, 1846–3, na jejímž základě bylo vozidlo přestavěno a posléze schváleno pro provoz.
Na přestavbě se podílel náš „Tatra tým Hasiči Borohrádek“, který využil mnoho poznatků z již provedené celkové rekonstrukce Tatry 6×6 CAS 32.
Práce probíhaly ve volném čase bez nároku na odměnu, celkem bylo odpracováno 4487 hodin. Cena materiálu a dílů na přestavbu se pohybuje okolo 2 360 000 Kč bez DPH včetně nákupu podvozku.
Realizační tým
Martin Šrámek – Design, elektro, drobné lakýrnické práce
Petr Šrámek – Mechanické a zámečnické práce (administrace projektu)
Jan Marčík – Lakýrnické práce
Petr Šrámek ml – Pomocné práce
Jakub Mazač – Automechanik – pomocné práce při schvalování vozidla