Novou Tatru Terra slavnostně převzali hasiči pražské městské části Klánovice, předchozí cisterna byla poškozena při dopravní nehodě
V úterý 22. března 2022 se v pražských Klánovicích konalo slavnostní předání nové cisternové automobilové stříkačky Tatra Terra z produkce firmy THT Polička za 6 641 690 korun včetně DPH.
Vůz nahradil předchozí Tatru, která havarovala v prosinci roku 2020 u Jičíněvsi. Ještě před ní – od roku 2017 – využívali hasiči CAS 16 Iveco Magirus.
Po krátkých proslovech vážených hostů starostka Klánovic Mgr. Zorka Starčevičová obdržela od ředitele firmy THT Polička Ing. Stanislava Červeného symbolický klíč, který následně předala veliteli jednotky Pavlovi Jarošovi. Následně pronesl modlitbu zdejší katolický farář Otec Vojtěch a požehnal novému vozidlu.
Na událost zavítali další hosté, poslanec doc. JUDr. Vladimír Baláš, CSc., náměstek primátora Ing. Petr Hlubuček, místostarosta Klánovic MUDr. Jiří Bek, Předseda bezpečnostního výboru Hl. m. Prahy Jiří Koubek, zástupce firmy Tatra Trucks Radim Studený, velitel Městská policie hl. m. Prahy – útvaru psovodů Jiří Pavlovský, zástupci okolních sborů a jednotek a další.
Podvozek
Jako šasi pro stavbu vozu byla použita Tatra 815–2T5RA3.431.4×4.1, dvounápravový podvozek o rozvoru 4300 mm disponuje možností připojení pohonu všech kol a uzávěrkami všech diferenciálů. Brzdy jsou kotoučové s indikací opotřebování segmentů.
O pohon se stará vidlicový vzduchem chlazený osmiválec Tatra o výkonu 325 kW, převodovka je však pouze manuálně řazená, čtrnáctistupňová Tatra 14 TS 210 L.
V šestimístné kabině jsou v opěradlech zadní řady sedadel uchyceny dýchací přístroje, zbývající dva jsou uloženy v nástavbě vozu. Nechybí výsuvný stolek ani 230V zásuvka s 400W měničem napětí.
V šestici dobíjecích úchytů jsou ruční radiostanice, v dalších šesti ruční svítilny. Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice a vozidlový digitální terminál. Analogová radiostanice má druhé obslužné místo v zadní části vozu u obslužného panelu čerpadla.
Velitel má k dispozici výjezdový tablet i ukazatele stavu hasiva v nádrži, v zorném poli strojníka je displej s výstupem ze zadní couvací kamery.
Na podélnících rámu v předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN, pod nárazníkem je asanační lišta.
Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1200 mm. U dveří řidiče je sdružená zásuvka pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů.
Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou barvou rampy na levé straně vozu.
Nástavba
Nástavba je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem. Nádrž na hasivo tvoří jeden celek a pojme 4000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světla na obou bocích a v zadní části nástavby, pomocné LED světlomety jsou i na držácích bočních zpětných zrcátek.
Čerpací zařízení THT PKA 2000–250 dosahuje jmenovitého výkonu 2000 litrů za minutu při tlaku 10 barů.
Na horní plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici – ta je konstruovaná jako přenosná a má vlastní podstavec.
Osvětlovací stožár je pneumaticky výsuvný až do výšky 5 metrů nad zemí, ovládá se z prostoru obsluhy požárního čerpadla ovladačem na krouceném kabelu.
Výfukové potrubí elektrocentrály je pomocí hadice vyvedeno mimo prostor nástavby vozu.
Hygienické prostředky najdeme v pravé zadní schráně na výsuvném prvku, umožňují základní očistu hasičů u zásahu.