První dva letištní speciály Ziegler Z8 nové generace slavnostně převzali zástupci letiště Münster-Osnabrück
Hasiči na letišti Münster-Osnabrück (FMO) v dubnu 2022 slavnostně převzali hned dvojici nových letištních speciálů Ziegler Z8 ARFF nové generace, jsou tak první jednotkou na světě, která tyto modely – označované jako třída Z – používá.
Koncepce letištních speciálů od firmy Ziegler je rozšířená na letištích po celém světě, první vůz této třídy představil výrobce v roce 2020 v šestikolové verzi.
Podvozek
Podvozek TITAN T52–8×8 o rozvoru 4500 mm je osazen dvojicí motorů Scania DC 16 386, každý dosahuje výkonu 566 kW. 48tunový speciál s nimi zrychlí z 0 na 80 km/h do 18 sekund, maximální rychlost je 140 km/h.
O přenos hnací síly se stará rovněž dvojice automatických převodovek, konkrétně ZF EcoLife Offroad, která řadí bez přerušení hnacího momentu. Samozřejmě nechybí retardér, brzdy jsou kotoučové.
Vůz je dlouhý 12 500 mm, široký 3 000 mm a vysoký 3 800 mm.
Kabina
Kabina Z-Cab AiR je prostorná – od podlahy ke stropu je její vnitřní světlá výška 1800 mm, určena je pro posádku 1+5. Vyrobena je částečně z kompozitu. K dispozici je systém BirdWiev pro panoramatický výhled z kabiny.
Nástavba a systém řízení
Nástavba je modulární, základem je samonosný systém ALPAS (Aluminium Panel System). Ovládací panel systému Z-Control pro obsluhu nástavby je k dispozici jak v kabině, tak v zadní části vozu.
Rameno HRET a monitor
Oba vozy pro letiště Münster-Osnabrück jsou vybaveny hasicím ramenem HRET Z-Attack s možností vysunutí do výšky až 17 metrů a proudnicí Alco APF 3.
Čerpací zařízení
O dodávku hasiva z nádrže o objemu 14 000 litrů se stará čerpací zařízení Ziegler FPN 10–10000 o výkonu 10 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů.