Sobota 23. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma Kaden vyrábí modely vozidel, prohlédli jsme si kompletování Titana ze Záchranného útvaru

Historie firmy Kaden, která sídlí v Novém Hrádku na Náchodsku, sahá až do roku 1950. Tehdy bylo založeno výrobní družstvo KOVODRUŽSTVO Náchod.

Ústředí družstva bylo v Náchodě a provozovny, ve kterých se vyráběly hračky z potisknutého plechu, plastických hmot a kombinací potisknutého plechu a plastických hmot, byly v Semilech, Novém Hrádku, Ohnišově, Bystrém, Osečnici, Meziměstí a Benešově u Semil.

V roce 1992 došlo k přejmenování družstva na KADEN, výrobní družstvo, Náchod.

Firma se do dneška zabývá výrobou modelů aut, jedním z nejznámějších historických modelů je Zetor Crystal 8011, který doteď zdobí rozložený i složený jednu ze stěn v budově.

Nás při návštěvě samozřejmě primárně nezajímaly traktory, ale modely hasičské. Novohrádeckých modelů jsme na webu představili již několik, namátkou třeba Tatru 815–7 od Kobitu, čtyřkolovou i šestikolovou Tatru od THT nebo pár dalších Tatrovek.

V poslední době ale firma v hasičských očích zazářila Titanem, cisternovou zodolněnou stříkačkou pro Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru. Model v měřítku 1:43 jsme už představili, ale zajímalo nás i to, jak se vlastně vyrábí.

Přečtěte siFirma Kaden představila hasičský osmikolový speciál Tatra Titan v měřítku 1:43

Stejně jako „velká Tatra“ je i výroba modelů v Kadenu v podstatě kusová. Vše začíná u designerů, kteří musí několikatunové vozidlo „zmenšit“ tak, aby byly zachovány všechny detaily, ale zmizely nedůležité části. Práce to je mnohdy náročná a někdy nezbývá nic jiného, než výkresy vozidla vytvořit zcela nové, jen zmenšené.

Kaden samozřejmě nezaspal dobu, takže je k dispozici i několik 3D tiskáren, které prototypování a navrhování různých částí výrazně usnadňují. Vytisknout lze i naprosto minimalistické detaily.

Když je návrh modelu připravený, vstupuje do samotné výroby. Vzhledem k tomu, že se u každého jednotlivého kusu jedná o ruční práci několika desítek lidí (čemuž jsme před návštěvou rozhodně nevěřili), odpovídá tomu i cena.

Každý dílek, ať plastový, nebo kovový, je potřeba obrousit, nalakovat a usušit. Vše musí být velmi opatrné, protože díly jsou křehké a jejich oprava při poškození v podstatě není možná.

Některé malosériové části vozidel jsou vyrobeny dokonce přímo ve firmě odléváním do silikonových forem.

Když už dílky začínají vypadat k světu, dostávají se k potisku. Všechna loga, znaky nebo šroubky jsou na modely dostávány přesným a kvalitním tampontiskem – nejedná se o samolepky, které by časem odpadly. A jde opět o plně ruční práci, kus po kusu. Správně usadit, očistit tampon, otisknout…

Mnoho dílů je kovových a je potřeba je upravit nebo proděravět, nechybí tak ani sekce pro kovoobrábění.

V okamžiku, kdy jsou všechny části modelu připravené, přichází kompletace. Místo jeřábů jsou potřeba jen šikovné ruce – například usadit miniaturní okna do kabiny Titana chce opravdu velkou zručnost.

Některé části rozloženého modelu Titana, například krycí mříže na okna, vypadají tak titěrně a křehce, že jsme se až báli na ně byť jen fouknout.

Na konci „linky“ pak model čeká finální kontrola a zabalení, které musí být tak kvalitní, aby přežilo i cestu poštou k zákazníkovi. Ale to už je příběh jiný…

Chtěli byste vidět na vlastní oči, jak ruční výroba v Kadenu vypadá? Budete mít příležitost. Dne 18. června 2022 firma pořádá DEN KADEN. Kapacita je omezená, areál přeci jen není nafukovací.

Více informací o možnosti návštěvy je na webu www.kaden.cz.

Sdílet
Seriál: Hasičské modely