Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová Scania dorazila do Prusinovic, cisternu se stálým pohonem všech kol pro hasiče vyrobila firma KOBIT – THZ

Jednotka sboru dobrovolných hasičů obce Prusinovice zařadila do svého vozového parku novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce firmy KOBIT – THZ. S financováním vozu za 7 828 700 včetně DPH pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Cisterna je postavena na podvozku Scania P 440 B4×4HZ o rozvoru 4 550 mm. Podvozek řady XT má stálý pohon všech kol, nápravy jsou odpruženy listovými pružinami, na obou najdeme i stabilizátory. Zadní náprava je osazena podmetacími řetízky.

Brzdy jsou bubnové, se zpomalením pomáhá retardér R3500, který brzdí přímo výstupní hřídel převodovky.

Ta je automatizovaná, dvanáctistupňová GRS905R se systémem Opticruise. Spojka je ovládána automaticky.

O pohon se stará elektronicky předehřívaný řadový šestiválec DC13 153 o výkonu 324 kW. Agregát o objemu 12,7 dm³ splňuje emisní normu Euro 5. Jeho maximální točivý moment při 1000 – 1300 otáčkách za minutu je 2300 Nm .

Šestimístná kabina CrewCab CP28L je vybavena klimatizací a 3kW nezávislým vytápěním voda-vzduch.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve. Zbývající dva přístroje jsou uloženy v nástavbě.

Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora. Ve střední horní části kabiny je umístěna úložná police.

Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice Motorola DM 4600 a vozidlový digitální terminál HT6991DC. V prostoru ovládacího panelu čerpací jednotky v zadní části vozu je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové radiostanice.

Kabina osádky je vybavena šesti dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice a šesti pro ruční svítilny.

Velitel má k dispozici výjezdový tablet a pracovní světlomet, situaci před vozidlem zaznamenává Full HD kamera.

CAS je u dveří řidiče vybavena 230V zásuvkou Rettbox-air pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou barvou na levé polovině rampy. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Přední část Scanie je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem Ramsey Winch s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou, lanovou kladnou, jištěním proti přetížení a nepromokavým obalem.

Pod nárazníkem najdeme asanační lištu se třemi tryskami a potrubí k dálkově ovládané lafetové proudnicí PROTEK s možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele. Jmenovitý průtok je nastavitelný v rozsahu nejméně 200 – 800 litrů za minutu, délka účinného dostřiku plným proudem je 30 metrů.

Rozsah pohybu proudnice je ±90° od svislé roviny a –45° až +90° od vodorovné roviny. Ovládání je možné z kabiny osádky.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. S ohledem na potřebu očisty a dekontaminace je karoserie společně s vnitřními částmi úložných prostor vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s povrchem upraveným kroužkováním.

Nástavba s ohledem na charakter předpokládaného nasazení ve složitých terénních podmínkách není vybavena stupačkami ani jinými plochami nebo karosářskými prvky, které lze jako stupačku použít nebo které omezující přístup hasiče k vozidlu.

Požární příslušenství je v postranních a v zadní skříni účelové nástavby uloženo tak, aby jej bylo možné vyjímat a vkládat ze země bez potřeby užití stupaček.

Nádrž na hasivo z nerezové oceli tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Vody automobil uveze 4000 litrů, pěnidla 240 litrů.

Čerpací zařízení o jmenovitém výkonu 2000 litrů za minutu při tlaku 10 barů umožňuje i vysokotlaký provoz – tedy 40 barů, popřípadě kombinaci. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

Ovládání v prostoru požárního čerpadla je řešeno prostřednictvím klávesnic, není použit dotykový displej.

Scania je vybavena svislými pohledovými stavoznaky na bocích účelové nástavby mezi ohraničením bočních roletek.

Nástavba je v horní části vybavena přípojným prvkem pro napojení odnímatelné lafetové proudnice.

Rozměrné požární příslušenství – s výjimkou žebříku 
a trhacího háku – je uloženo ve dvou schránkách s odvětráním, utěsněným dnem a s víkem, vyrobených z lehkého kovu a umístěných na střeše nástavby. Vnitřní prostor schrán je vybaven osvětlením.

Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo, zásobník na alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku.

Osvětlení

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy umístěnými na bocích a zadní stěně účelové nástavby.

Scania je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem THZ o výšce 5 metrů od země 24V LED 24 světlomety.

Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Cisterna je vybavena pracovními LED světlomety s intenzitou světelného toku 1000 na každém držáku bočního zpětného zrcátka, na přední části kabiny osádky a vpravo i vlevo na zadní části účelové nástavby.

Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče, je nezávislé na zařazeném zpětném rychlostním stupni a je řidiči opticky signalizováno.

Sdílet