Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma WISS Czech vyrobila pro hasiče obce Vnorovy novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania

Obec Vnorovy pořídila pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania. S financováním vozidla od firmy WISS Czech za 7 601 946 korun včetně DPH pomohl obci Jihomoravský kraj.

Podvozek

Vůz je postaven na dvounápravovém šasi Scania P500 modelové řady XT. Pohon přední nápravy je připojitelný, obě osy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálů.

Motor DC13 dosahuje výkonu 368 kW a splňuje emisní normu Euro 5. Převodovka je automatizovaná se systémem Opticruise, nechybí hydrodynamický retardér.

Na levém boku kabiny je zásuvka Rettbox-air pro dobíjení a konzervaci akumulátorů sdružená s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Součástí sdružené zásuvky je i proudový chránič.

Kabina CP31 je vybavena klimatizací integrovanou do vnitřního rozvodu vzduchu a topením nezávislým na chodu motoru a jízdě.

V zadní řadě sedadel jsou do opěradel integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi jsou uchyceny náhradní tlakové láhve. V případě vyjmutí dýchacího přístroje z opěradla umožnuje konstrukce jejich přestavení tak, aby poskytovala opěru zad cestujícím.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální terminál. Druhé obslužné místo analogové radiostanice je v zadní části vozu u ovládacího panelu čerpadla.

Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších čtyřech ruční svítilny. V zorném poli řidiče je displej couvací kamery a ovládací panel čerpacího zařízení a nástavby.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou barvou rampy na levé polovině vozidla.

Na předním nárazníku je uchycena dálkově ovládaná lafetová proudnice, obsluhuje se joystickem z kabiny vozu.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů s hladkým povrchem (kromě pochůzných částí) a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů, lepením a svařováním.

Nástavba je šestiroletová, menší roleta je integrována i do zadních výklopných dveří a slouží k přístupu k ovládání čerpacího zařízení. Ve spodní části předních a zadních úložných schrán je vybavena otevíratelnými stupačkami pro snazší dosažení prostředků umístěných v horní části. Stupačky jsou během jízdy zajištěny západkovým mechanismem. Jejich otevření je signalizováno v zorném poli řidiče.

Mezi kabinou osádky a nástavbou vozu je namontován pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se dvěma 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy – a to i po uvolnění parkovací brzdy. Při vysunutí se navíc aktivuje LED maják modré barvy – je možné jej vypnout a zapnout i na panelu ovládání stožáru.

Nádrž na hasivo tvoří jeden celek z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny, pojme 4000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Pro dlouhodobé zásahy v zimním období je dvouplášťové čerpací zařízení Ruberg přímo vyhříváno. Jeho jmenovitý výkon je 2000 litrů za minutu při tlaku 10 barů.

Scania je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:

  1. záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  2. diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  3. monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  4. signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  5. ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  6. automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  7. automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  8. zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  9. zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  10. signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  11. akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  12. automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  13. automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  14. upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  15. systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.
Sdílet