Pátek 29. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Záchrana z kabiny lanové dráhy byla námětem výcviku leteckých záchranářů Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje na Černé Hoře v Janských Lázních

Ve dnech 27. a 28. dubna 2022 proběhl každoroční výcvik leteckých záchranářů Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje na Černé Hoře v Janských Lázních za pomoci vrtulníku Bell 412 Letecké služby Policie České republiky.

Středočeští letečtí záchranáři jsou vycvičení lezci v rámci Hasičského záchranného sboru a jejich hlavním úkolem je zachraňovat zraněné ve spolupráci s leteckou službou Policie České republiky z nepřístupného terénu, a tím poskytnout co nejrychlejší první pomoc.

Kromě záchrany z vodní hladiny, skal a stromů patří do jejich činnosti i záchrana z lanovek, a to jak ze sedačkových, tak z kabinových.

Výcvik v Janských Lázních byl zaměřen právě na za záchranu z kabinkové lanovky. Protože se nejedná o snadnou práci, byl výcvik rozdělen do dvou dnů. První den letečtí záchranáři nacvičovali vlastní vstup do kabinky, která uvízla na cestě mezi stanicemi. To probíhá na stanici, tedy bez vrtulníku.

Vždy dva hasiči slanily na střechu kabinky, kde se zajistili a jeden z nich se připravil ke slanění dovnitř. Druhý letecký záchranář nouzově otevřel dveře kabinky tak, aby kolega svým tělem blokoval vstup. Načasování této činnosti je velmi důležité, jelikož kabinku otevíráme ve výšce.

Když je první záchranář uvnitř, zajistí všechny pasažéry a můžou započít vlastní záchranné práce. Letecký záchranář, který kabinku otevřel, se na palubním jeřábu spustí do kabinky lanovky, převezme prvního pasažéra a vyzvedne ho na palubu vrtulníku.

Na palubě zachráněného zajistí a nechá se spustit pro další osobu. To se opakuje, dokud v kabince nezůstane jen záchranář, který po celou dobu zásahu chrání cestující. Posledním kdo je evakuován z lanovky, je vždy záchranář.

Druhou možností je cestující spouštět pod kabinku na laně, ale to lze jen v případě, že to umožní terén pod kabinkou.

Druhý den výcviku byl již ve spolupráci s leteckou službou Policie České republiky, kde si hasiči vyzkoušeli vše, co si nacvičili předchozí den.

Jen zachraňovaní v tomto případě byli členové leteckých záchranářů. Při výcviku se vždy střídají v roli zachránce a zachraňovaného. Má to své důvody. Jde o to, aby si každý letecký záchranář vyzkoušel jaké to je v kůži zachraňované osoby.

ppor. Ing. Jan Sýkora, DiS.
HZS Středočeského kraje

FOTO: Jan Kosík, oddělení dokumentace MV-GŘ HZS ČR
Sdílet