Neděle 24. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Z prostředků města Ostrava pořídili hasiči automobilový žebřík AZ 40 Scania Magirus M42L-AS se sníženou průjezdní výškou

Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje pořídil na sklonku roku 2021 pro svou centrální stanici v Ostravě-Zábřehu nový městský automobilový žebřík se sníženou průjezdní výškou AZ 40 Scania Magirus. Vůz za 23 998 985 korun včetně DPH a příslušenství byl financován z prostředků statutárního města Ostrava.

Podvozek

Jako základ pro kompletaci s nástavbou byl zvolen podvozek Scania L360 6×2*2 NB o rozvoru 4 350, respektive 1 350 mm. Všechny tři nápravy jsou odpruženy pneumaticky, první a třetí jsou řiditelné, prostřední je hnaná a vybavená uzávěrkou diferenciálu. Řízení třetí vlečené nápravy lze odpojit.

Světlou výšku podvozku lze regulovat z kabiny řidiče, brzdy jsou na všech kolech kotoučové, elektronicky ovládané.

Scania je poháněna devítilitrovým řadovým pětiválcem DC09 141 o výkonu 265 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 6, jeho maximální točivý moment je 1 700 nM v rozsahu 1 050 až 1 475 otáček za minutu.

Automatická převodovka Allison GA866R je šestistupňová s hydrodynamickým retardérem, elektronická řídící jednotka je přímo určena pro záchranná vozidla, k dispozici jsou výkonové režimy Economy a Power.

Dvoumístná kabina CL20L je vybavena klimatizací a nezávislým vytápěním. Sedmipalcová obrazovka infotainmentu zobrazuje rovněž výstup ze zadní couvací kamery a z kamer nad stabilizačními opěrami nástavby.

Pro spojení slouží digitální vozidlový terminál Cassidian TPM 900 a analogová vozidlová radiostanice Motorola DM4600e s mikrofonem s klávesnicí. Ve dvojici dobíjecích úchytů jsou ruční svítilny.

V opěradle sedadla velitele je integrován držák dýchacího přístroje, další přístroj je spolu s náhradní tlakovou láhví uchycen v kabině.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu stará sdružená zásuvka Rettbox-air, která se po nastartování samočinně odpojí. Součástí je inteligentní dobíječ Leab Champ 2420 Pro s teplotním čidlem.

Výstražné zařízení je modročervené kombinace.

Přečtěte siNízký městský automobilový žebřík AZ 40 Scania Magirus dokáže výrazně zkrátit dojezdové časy do centra Pardubic

Nástavba

Konstrukce nástavby je vyrobena z uzavřených podélných nosníků a příčníků z pevné oceli. V podvozku je vestavěno hydraulické čerpadlo s proměnným výkonem, přívod tlakového oleje zajišťuje závislé zátěžové ovládání.

Pro nouzový provoz slouží jak hydraulické ovladače při výpadku elektrických systémů, tak elektrické čerpadlo pro případ výpadku motoru automobilu.

Vario podpěry a aretace

Podpěry Vario vyrábí Magirus z profilů s vysokou pevností. Konstruovány jsou tak, aby bylo umožněno jejich zasunutí pod běžné pevné překážky, jako jsou svodidla či dodávky a nákladní automobily.

Při stabilizaci jsou pružiny zadních náprav hydraulicky aretovány lanovým systémem. Bezpečné ustavení snímají senzory na podpěrách, maximální šíře stabilizovaného vozu je 5 400 mm. Každou z podpěr lze vysouvat individuálně, řídící systém na základě jejich pozice vhodně upraví pracovní diagram. Vyrovnat lze terénní nerovnosti až do 750 mm.

Stabilizační podpěry jsou sledovány integrovanými kamerami s přisvícením pro optimální ustavení žebříku v nepřehledných prostorech, řidič může pomocí značek na displeji rozeznat překážky a odhadnout ideální místo pro ustavení.

Schrány pro příslušenství jsou spolu s pochůznou plošinou vyrobeny systémem Alu-Fire z hliníkových profilů. Na obou bocích vozu je dvojice schrán s příslušenstvím, kryté jsou hliníkovými roletkami s podélným madlem.

Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světla integrovaná do bočních stěn a zadní části automobilu.

Ovládací stanoviště na točnici

Centrální řídící stanoviště pro strojníka je umístěno na točnici, vybaveno je výklopným displejem a vyhřívaným sedadlem se dvěma joysticky. Sedadlo i pedál „mrtvého muže“ se přizpůsobuje úhlu zdvihu žebříkové sady.

Žebříková sada

Žlutá žebříková sada M42L-AS je pětidílná se sklopným ramenem o délce 4 813 mm s rozsahem sklápění až 75 °. Vyrobena je z ocelových profilů a jednotlivé díly jsou vedeny v kluzných plastových vložkách na nerezových kolejnicích a kladkách.

Vstupní prostor je široký 470 mm, zábradlí na nejvyšším díle je vysoké 365 mm. V celé délce prvního dílu sady je pevně zabudovaný suchovod s flexibilním kloubovým propojením v místě ohybu sklopného ramena. Na vrcholu sady je kotevní bod o nosnosti 500 kg.

Zatížení sady je měřeno napínacími senzory a její přetížení je akusticky signalizováno. Automatický proporcionálně pracující systém zajišťuje neustálé vyrovnávání žebříkové sady včetně ovládacího stanoviště na točnici.

Software se stará i o vyrovnávání vibrací a záchvěvů žebříkové sady v obou rovinách. Sada disponuje funkcí „záchrana z šachet“ (při zvedání se sada automaticky vysouvá a udržuje závěsný bod na jednom místě) a samozřejmě i automatickým skládáním žebříku do přepravní polohy. Nechybí záznam pohybu sady pro opakovaný pohyb mezi dvěma stejnými body.

Na spodním díle sady je dvojice elektricky ovládaných pracovních LED světlometů.

Záchranný koš

Záchranný koš je určen pro 5 osob, jeho nosnost je 500 kg. Ovládací prvky jsou shodné s hlavním ovládacím stanovištěm na točnici, k dispozici jsou dva multifunkční sloupky pro uchycení příslušenství.

Volný nástup a výstup do koše zajišťuje trojice dvířek, pro jištění slouží dvojice samonavíjecích zádržných systémů s karabinou a čtyři kotevní body.

Proti sálavému teplu je koš chráněn ochlazovacími tryskami. Pro hašení vodou či pěnou na něj lze uchytit lafetovou proudnici Alco APF 2.5 IM-E. Její maximální průtok je 2 000 litrů za minutu, minimální 600 litrů za minutu. Ovládaná je elektronicky z obou stanovišť.

Na záchranném koši je pevně uchycena barevná kamera ControLaser AC3S Heavy Duty se zoomem, natáčecí a sklopnou hlavicí.

Rozměry vozu

Automobilový žebřík AZ 40 Scania Magirus M42L-AS je dlouhý 11 060 mm, široký 2 500 mm a vysoký 3 330 mm.

Sdílet