Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Automobilový žebřík AZ 52 Iveco Magirus pořídili hasiči v Ostravě v roce 1994, technika bude darována do ukrajinského Lvova

Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje má ve svém vozovém parku od roku 1994 automobilový žebřík Iveco Magirus DLK-50. Až do roku 2016 se jednalo o nejvyšší výškovou techniku v kraji.

Podvozek

Třínápravové šasi Iveco je poháněno řadovým přeplňovaným šestiválcem o výkonu 252 kW a objemu 9 500 ccm, převodovka je vzhledem k době pořízení ještě manuální. Kabina vozu je třímístná.

Iveco bylo už v roce 2016 nahrazeno 53metrovým mladším sourozencem na podvozku Mercedes-Benz Arocs, jedná se o nejvyšší automobilový žebřík v Moravskoslez­ském kraji.

Přečtěte siHasiči v Ostravě dostali nový žebřík, Magirus M55L na podvozku Mercedes Arocs jim pořídil kraj

Ostrava aktuálně disponuje nemodernějším přírůstkem v oblasti výškové techniky – Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje pořídil z prostředků statutárního města na sklonku roku 2021 pro svou centrální stanici v Ostravě-Zábřehu nový městský automobilový žebřík se sníženou průjezdní výškou AZ 40 Scania Magirus.

Přečtěte siZ prostředků města Ostrava pořídili hasiči automobilový žebřík AZ 40 Scania Magirus M42L-AS se sníženou průjezdní výškou

Nástavba a žebříková sada

Nástavba vozidla je připevněna na ocelový rám, který je pak spojen s podvozkem. Plošina je zkonstruována tak, aby umožňovala nekonečné otáčení žebříku v nezáporném sklonu. O stabilizaci se starají čtyři hydraulické podpěry typu Vario. Pneumatiky vozu zůstávají při stabilizaci stále ve styku s podložkou, pérování zadních náprav je aretováno.

Žebříková sada má celkem šest dílů. Ty se skládají ze svařovaných ocelových profilů s velkou ohybovou a zkrutnou tuhostí a s malou odporovou plochou pro působení větru. Na vrcholu posledního dílu jsou umístěny upevňovací prvky pro koš, jeřáb, otočnou proudnici či reflektory.

Pohon všech pohybů žebříkové sady je hydraulický. Pomocný elektrický pohon pak pomocí krátké hřídele ovládá čerpadlo hydraulického obvodu.

Všechny pohyby mohou být prováděny současně a nezávisle (kromě provozu výtahu). Ovládání pohybů je samozřejmě kontrolováno mikropočítačem, který mimo jiné zajišťuje zpomalení pohybů v koncových polohách. Automatické stranové vyrovnání je zajištěno samostatným úrovňovým věncem na točnici. Rozsah sklonu žebříku se pohybuje od 75 ° až do záporných 11 °.

Výtah a záchranný koš

Výtah je schopen provozu až od 40 ° vztyčení žebříku. Je možné jej používat pouze bez nasazeného záchranného koše, z důvodu velkého přetížení sady.

Záchranný koš se skládá z trubkového rámu a hliníkové protiskluzové podlahy. Koš je vybaven ovládáním shodným s prvky v prostoru na točnici. Na koš lze připevnit další příslušenství, jako jsou reflektory, nosítka či otočná proudnice.

Vůz je v červeném odstínu RAL 3024 s retrore­flexními žlutozelenými doplňky v RAL 1026, včetně šrafování chevron.

Provozní hmotnost vozu je 21 620 kg, Iveco je dlouhé 11 850 mm, široké 2 500 mm a vysoké 3 700 mm.

Přečtěte siPráce na vylepšování viditelnosti vozidel HZS Moravskoslezského kraje započaly už v roce 1995

Jak jsme informovali na počátku května, bude automobil darován Ukrajinským hasičům.

Dar Hlavnímu odboru státní pohotovostní služby Ukrajiny ve Lvově, jako humanitární pomoc České republiky Ukrajině, schválilo definitivně zastupitelstvo města Ostrava na svém 34. zasedání 18. května 2022.

Jakub Kozák
Sdílet