Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dobrovolní hasiči v plzeňském Božkově jezdí v nové Scanii z produkce firmy KOBIT-THZ

Pro jednotku sboru dobrovolných hasičů z Božkova vyrobila firma KOBIT-THZ cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania P500.

Podvozek

Třínápravové šasi s možností pohonu všech kol má rozvor 4 500 mm, mezi zadními nápravami je to 1 450 mm. Pohon předních kol je připojitelný, nápravy jsou vybaveny uzávěrkami diferenciálů.

Bubnovým brzdám pomáhá retardér R3500 u dvanáctistupňové automatizované převodovky GRSO905R se systémem Opticruise, ta je zde ve verzi bez spojkového pedálu.

Řadový šestiválcový motor DC13 146 splňuje emisní normu Euro 5, jeho výkon je 368 kW a maximální točivý moment 2 550 Nm v rozsahu 1 000 až 1 300 otáček za minutu.

Čtyřdveřová kabina CP28L je vybavena klimatizací a nezávislým 3kW vytápěním. Na jejím levém boku je zásuvka Rettbox-air pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu.

Světelné výstražné zařízení je zde použito v nejvyšší dvoubarevné konfiguraci – červená a modrá se tedy střídá na obou polovinách automobilu.

Na nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení, pod ním je asanační lišta. Nechybí ani nárazníková lafetová proudnice s dostřikem 30 metrů.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů s hladkým povrchem s povrchovou úpravou kroužkováním a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Ve spodní části předních a zadních schrán jsou výklopné stupačky.

Cisterna je opatřena lafetovou proudnicí pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu, délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů a s nastavitelným průtokem od 800 litrů za minutu.

Lafetová proudnice je konstruována současně jako přenosná, stativ (podstavec) je součástí dodávky.

Pro osvětlení bezprostředního okolí nástavby jsou na obou bocích a zádi umístěna LED světla.

Osvětlovací stožár lze vysunout až do výšky 5 metrů nad úroveň terénu, osazen je 24V LED světlomety s napájením z podvozkové soustavy automobilu. Po složení stožáru do přepravní polohy dojde k samočinnému zhasnutí rozsvícených světel.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, umožňuje i vysokotlaký či kombinovaný provoz. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ruční regulací v rozsahu 0 % až 6 %.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování v závislosti na poklesu hladiny.

CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby.

Veškeré funkce systému možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce nejméně 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce nejméně 7”, umístěného v kabině osádky v dosahu sedadla strojníka (řidiče).

Systém řízení požární nástavby se zobrazovací obrazovkou má následující funkce:

  • zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  • zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár, deaktivace zvláštních výstražných světel),
  • automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  • monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  • záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
  • automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  • automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  • ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS,
  • integrace kamerového systému, zobrazení obrazu na všech grafických terminálech,
  • systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  • automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem/ /osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby)
  • poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.

Ovládací místo čerpací jednotky je pro případ závady zobrazovací obrazovky vybaveno ovládacím tlačítkovým panelem (panely) s možností ovládání základních funkcí požárního čerpadla (zapnutí a vypnutí požárního čerpadla, zavodnění z vlastní nádrže a volného vodního zdroje, doplňování vlastní nádrže z volného vodního zdroje a hydrantové sítě, regulaci otáček čerpadla).

Do nádrže z nerezavějící oceli se vejde 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla. Na bocích účelové nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující zbývající množství hasiva.

Hygienické prostředky jsou uloženy v pravé zadní části na výsuvném úložném prvku. Součástí prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou soustavu CAS.

Sdílet