Čtvrtek 28. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tři lidé uvízli v nakloněném elektrobusu ve Vendryni, hasiči jim pomohli ven, autobus vytáhli těžkou technikou

Tři jednotky profesionálních hasičů (HZS MSK) zasahovaly na okraji obce Vendryně (okres Frýdek-Místek) u nehody linkového autobusu na elektrický pohon (28 mít k sezení, 47 ke stání). Skončil nebezpečně nakloněný v příkopu, hasiči z něj po prvotní stabilizaci museli vyprostit tři téměř ležící osoby, včetně řidiče. Dvě musely být odvezeny na ošetření do nemocnice.

Nehoda se stala před sobotním polednem. Do Vendryně postupně přijely tři jednotky Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje (HZS MSK) – ze stanic Třinec (vyproštění osob), Frýdek-Místek (střední vyprošťovací speciál Tatra Force) a Ostrava-Zábřeh (silný vyprošťovací speciál MB Actros Bizon, kontejnerová mobilní dílna).

Hasiči museli před vyproštěním osob nouzově odpustit vzduch, aby se mohli dovnitř dostat dveřmi a nemuseli např. rozbíjet okno. Před vyproštěním osob ještě rychle provizorně stabilizovali silně nakloněný autobus pomocí žebříků, po vyproštění vyměnili žebříky za lanové navijáky a stabilizační tyče.

Náročné vyprošťování (bez dodatečných škod na elektroautobusu) zabralo hasičům několik hodin až do sobotního večera. Zkomplikoval je fakt, že elektrobus měl těžké baterie na střeše, takže po celou dobu vyprošťovacích prací hrozil jeho pád, neměl žádné kotvící body a konstrukci k použití vyprošťovacích popruhů. Navíc jeho přední a zadní kovové oko, která mají napomoci snazšímu vyproštění, se hned zpočátku utrhla.

Jako první přijela po domluvě s majitelem elektrobusu vyprošťovat soukromá odtahová firma, na pomoc ale posléze musela přijet i vyprošťovací Tatra Force ze stanice HZS MSK ve Frýdku-Místku. Ani ta nestačila, proto přijel z Ostravy silný vyprošťovací speciál Bizon.

Přečtěte siNový vyprošťovací automobil HZS Moravskoslezského kraje je postaven na podvozku Tatra Force, nahradí dosluhující osmikolovou Tatru VVN

Pomalým potahováním pomocí vozidlových navijáků vyprošťovacích vozidel (soukromá firma+HZS MSK), použitím zvedacích pneumatických vaků a podkládáním kol byl autobus v sobotu večer konečně zvednut na silnici. Celou operaci jistily v příkopu z pravého boku velké padací nafukovací vaky.

Nehoda i vyprošťování autobusu se obešly bez úniku provozních kapalin. Podle velitele zásahu šlo o první elektrický autobus, který hasiči (minimálně) v okrese Frýdek-Místek vyprošťovali z příkopu.

Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezské­ho kraje
Sdílet