Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma WISS Czech vyrobila nástavbu na podvozku MAN TGM nové generace ve střední hmotnostní kategorii

Firma WISS Czech představila ve spolupráci se společností MAN Truck & Bus Czech Republic projekt cisternové automobilové stříkačky na nové generaci podvozku MAN TGM.

Podvozek

Šasi TGM 18.320 4×4 BB CH o rozvoru 4 200 mm je osazeno šestiválcovým přeplňovaným motorem MAN D0836 LFL91 o výkonu 235 kW. Točivý moment agregátu je 1 250 Nm, splňuje emisní normu Euro 5. Měrný výkon je 14,7 kW na 1 000 kg.

Dvanáctistupňový automatizovaná převodovka MAN TipMatic disponuje režimem Emergency pro jízdu k zásahu. Při jeho použití řadí rychleji a ve vyšších otáčkách. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 110 km/h.

Poháněna jsou standardně kola zadní nápravy, pohon přední je připojitelný s funkcí automatického připojení při prokluzu zadních kol. Brzdy jsou bubnové, na obou nápravách jsou diferenciály vybaveny uzávěrkou. O odpružení se starají listová pera.

Šestimístná prodloužená kabina je čtyřdvéřová, odpružená vzduchovými měchy. O komfort se stará manuální klimatizace s automatikou oběhu vzduchu a nezávislé 4kW vodní topení.

Kabina je v opěradlech druhé řady sedadel vybavena čtyřmi dýchacími přístroji, zbývající přístroje jsou uloženy v kabině. Při vyjmutí dýchacích přístrojů z držáků lze vytvořit celoplošná zádová opěradla.

V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších šesti ruční svítilny. Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice.

O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox-air na levém boku kabiny. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Podvozek je proti sálavému teplu chráněn zkrápěcími tryskami přes elektrické čerpadlo, spouští se automaticky nebo ručně. Voda je přiváděna z hygienických prvků pro očistu hasičů v zadní části nástavby.

Nejvyšší technicky přípustná/povolená hmotnost CAS je 18 600/15 990 kg, řadí se tak do hmotnostní kategorie M. Pro kategorii M má také velkou rezervu povoleného zatížení náprav – 7 500 kg na přední a 11 500 kg na zadní nápravě.

Poloměr zatáčení vozu je 17,5 metru, brodit dokáže klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Vozidlo má celkovou délku včetně lanového navijáku 8 200 mm, šířku 2 550 mm a výšku 3 200 mm v nezatíženém sta­vu.

Spuštění, přepínání a vypnutí tónů výstražného zařízení je pro strojníka řešeno také tlačítkem houkačky CAS a je umožněno i tlačítkem v dosahu sedadla velitele. V dosahu sedadla velitele je umístěno také tlačítko HORN.

Na přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN s ocelovým lanem a kompozitovým krytem.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů z lehkých kovů technologií prizmatických spojů a lepení. Pod přední a zadní roletou jsou výklopné stupačky.

Nádrže na hasivo tvoří s nástavbou jednolitý celek a jsou vyrobeny z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Na obou stranách jsou umístěny LED stavoznaky, MAN uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Cisterna je vybavena bronzovou čerpací jednotkou RUBERG. Pro dlouhodobé zásahy v zimním období je čerpadlo přímo vyhříváno od motoru podvozku, umožňuje sání znečištěné např. záplavové vody kontaminované pískem, hlínou atd.

Obslužné místo čerpací jednotky je vybaveno ovládáním pro zapínání pohonu požárního čerpadla. Součástí ovládání čerpací jednotky je i zabudovaný displej o velikosti 7“.

Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací s rozsahem přimísení od 0 % do 6%.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla a rozvodů vody v celé CAS jedním tlačítkem s automatickým ukončením odvodnění,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS,
  • start/stop motoru z prostoru požárního čerpadla,
  • automatická regulace tlaku v tlačných rozvodech v závislosti na aktuálním průtoku vody.

Osvětlení

Mezi kabinou a nástavbou je namontován pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů, napájen je z podvozkové soustavy automobilu.

Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED zdroje na bocích a zadní části nástavby. Pracovní světla najdeme na držácích bočních zpětných zrcátek i na přední masce.

Sdílet