Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pro stanici v Karviné pořídil HZS Moravskoslezského kraje automobilový žebřík Scania Magirus M 42 L-AS

Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje pořídil příměstský automobilový žebřík Scania Magirus M 42 L-AS, vůz za 22 910 939 korun včetně vybavení a DPH slouží na hasičské stanici v Karviné.

Podvozek

Jako základ byl zvolen podvozek Scania P450 6×2*4 NB o rozvoru 4 950 mm, respektive 1 350 mm mezi zadními nápravami. Poháněna jsou kola prostřední osy, přední a zadní náprava je řiditelná.

Vzduchové pérování umožňuje regulaci světlé výšky podvozku automobilu, nechybí uzávěrka diferenciálu hnané nápravy ani torzní stabilizátory. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové.

Scania je osazena řadovým přeplňovaným šestiválcem DC 12 156 o výkonu 331 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 6, jeho točivý moment je 2 350 Nm v rozsahu 900 až 1 340 otáček za minutu.

Přečtěte siZ prostředků města Ostrava pořídili hasiči automobilový žebřík AZ 40 Scania Magirus M42L-AS se sníženou průjezdní výškou

Převodovka je automatizovaná, dvanáctistupňová GRS905R s retardérem a systémem Opticruise ve verzi bez spojkového pedálu.

Nástavba

Podstavba je vyrobena z uzavřených podélných nosníků, pro Vario podpěry byly využity profily s vysokou pevností.

Hydraulické čerpadlo je zabudováno v podvozku a je poháněno od motoru automobilu. Přívod oleje reguluje závislé zátěžové ovládání, systém zajišťuje plynulou regulaci rychlosti pohybů. Pro případ nouze je k dispozici záložní hydraulický provoz i elektrické nouzové čerpadlo.

Při stabilizaci jsou pružiny zadních náprav hydraulicky aretovány lanovým systémem. Bezpečné ustavení snímají senzory na podpěrách, maximální šíře stabilizovaného vozu je 5 400 mm. Každou z podpěr lze vysouvat individuálně, řídící systém na základě jejich pozice vhodně upraví pracovní diagram. Vyrovnat lze terénní nerovnosti až do 750 mm.

Přečtěte siAutomobilový žebřík AZ 52 Iveco Magirus pořídili hasiči v Ostravě v roce 1994, technika bude darována do ukrajinského Lvova

Stabilizační podpěry jsou sledovány integrovanými kamerami s přisvícením pro optimální ustavení žebříku v nepřehledných prostorech, řidič může pomocí značek na displeji rozeznat překážky a odhadnout ideální místo pro ustavení.

Žebříková sada

Žebříková sada M42L-AS je pětidílná se sklopným ramenem o délce 4 813 mm s rozsahem sklápění až 75 °. Vyrobena je z ocelových profilů a jednotlivé díly jsou vedeny v kluzných plastových vložkách na nerezových kolejnicích a kladkách.

Vstupní prostor je široký 470 mm, zábradlí na nejvyšším díle je vysoké 365 mm. V celé délce prvního dílu sady je pevně zabudovaný suchovod s flexibilním kloubovým propojením v místě ohybu sklopného ramena. Na vrcholu sady je kotevní bod o nosnosti 500 kg.

Zatížení sady je měřeno napínacími senzory a její přetížení je akusticky signalizováno. Automatický proporcionálně pracující systém zajišťuje neustálé vyrovnávání žebříkové sady včetně ovládacího stanoviště na točnici.

Software se stará i o vyrovnávání vibrací a záchvěvů žebříkové sady v obou rovinách. Sada disponuje funkcí „záchrana z šachet“ (při zvedání se sada automaticky vysouvá a udržuje závěsný bod na jednom místě) a samozřejmě i automatickým skládáním žebříku do přepravní polohy. Nechybí záznam pohybu sady pro opakovaný pohyb mezi dvěma stejnými body.

Na spodním díle sady je dvojice elektricky ovládaných pracovních LED světlometů.

Záchranný koš

Záchranný koš je určen pro 5 osob, jeho nosnost je 500 kg. Ovládací prvky jsou shodné s hlavním ovládacím stanovištěm na točnici, k dispozici jsou dva multifunkční sloupky pro uchycení příslušenství.

Volný nástup a výstup do koše zajišťuje trojice dvířek, pro jištění slouží dvojice samonavíjecích zádržných systémů s karabinou a čtyři kotevní body.

Proti sálavému teplu je koš chráněn ochlazovacími tryskami. Pro hašení vodou či pěnou na něj lze uchytit lafetovou proudnici Alco APF 2.5 IM-E. Její maximální průtok je 2 000 litrů za minutu, minimální 600 litrů za minutu. Ovládaná je elektronicky z obou stanovišť.

Na záchranném koši je pevně uchycena barevná kamera ControLaser AC3S Heavy Duty se zoomem, natáčecí a sklopnou hlavicí.

Sdílet