Pátek 27. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

THT Polička začala s dodávkou cisteren Tatra Terra pro profesionální hasiče, rámcová smlouva může přesáhnout jednu miliardu korun

Výběrové řízení na dodávku venkovských cisternových automobilových stříkaček pro Hasičský záchranný sbor České republiky vyhrála firma THT Polička. Nabídla vozy Tatra Terra, rámcová smlouva je připravena pro teoretickou dodávku až 100 kusů těchto vozidel a může tak v průběhu následujících let přesáhnout jednu miliardu korun.

Na konci roku 2022 firma Hasičskému záchrannému sboru předala prvních 25 cisteren.

Základní cena za jeden zářivě červený automobil v odstínu RAL 3024 je 8 799 725 korun včetně DPH, za požární příslušenství a komunikační prostředky pak 2 595 959 Kč.

Ve smlouvě je ukotvena možnost doplnit vůz volitelnými prvky – od náhradního kola, podmetacích řetízků, přes retardér či rozšíření dosavadního kamerového systému až po moderní barevné označení s retroreflexními zvýrazňujícími prvky.

Přečtěte siFirma Kobit - THZ vyrobí pro Hasičský záchranný sbor České republiky velkoobjemové cisterny Tatra Force, ve volitelné výbavě je i řiditelná třetí náprava

Podvozek

CAS 20 je postavena na dvounápravovém podvozku Tatra T815–2T5RA3 s osmiválcovým vidlicovým motorem Tatra o výkonu 325 kW. Převodovka je automatická Allison.

Obě nápravy jsou vybaveny stabilizátorem a uzávěrkou diferenciálu, pohon předních kol lze připojit dle potřeby. Všechna kola jsou osazena kotoučovými brzdami. Změnou tlaku ve vlnovcových tlumičích lze upravit světlou výšku vozu, ovládání má v dosahu řidič.

Šestimístná kabina je vybavena centrálním zamykáním, klimatizací a nezávislým vytápěním, v opěradlech zadní řady sedadel a sedadla velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů.

V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny, kabina je připravena pro dodatečnou montáž dalších šesti dobíjecích úchytů pro ruční radiostanice.

V dosahu sedadla velitele je připravena kabeláž pro instalaci výjezdového tabletu, u předního okna je rovněž příprava pro mýtnou jednotku. Automobil je vybaven analogovou vozidlovou radiostanicí a digitálním vozidlovým terminálem. Druhé obslužné místo vozidlové radiostanice je u ovládacího panelu čerpadla.

Osvětlení nad zadní řadou sedadel lze přepínat z bílé na jinou barvu světla s nižší intenzitou.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 750 mm.

Na podélnících rámu u předního nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Kotvící oko na držáku navijáku slouží pro použití s kladkou.

Podvozek je chráněn proti sálavému teplu speciálními návleky na rozvodech vzduchu, paliva a elektroinstalace.

Na přední části kabiny a držácích obou zpětných zrcátek jsou pracovní LED světlomety, další dva najdeme na zadní části nástavby Tatry.

Čtyři kamery v rozlišení Full HD zaznamenávají situaci před vozidlem, za vozidlem a v kabině se záznamem přístrojové desky. Do záznamu je promítnut stav světelného výstražného zařízení a použití provozní brzdy. Zadní kamera je zároveň využívaná jako couvací.

O doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů se stará zásuvka Rettbox-air s inteligentním dobíjecím zařízením.

Přečtěte siTHT Polička dodá Hasičskému záchrannému sboru České republiky automobilové plošiny AP 43 Scania Bronto, rámcová smlouva počítá až s 25 kusy

Výstražné zařízení červenomodré kombinace je zde použito v maximální možné konfiguraci, tedy červená i modrá barva se střídá na obou stranách automobilu. Zvukové výstražné zařízení umožňuje použití nízkofrekvenční sirény po stisknutí tlačítka na straně velitele.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem. Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpadlo THT PKA 2000–250 umožňuje zásah nízkým tlakem, vysokým tlakem, popřípadě kombinovaný provoz. Při jmenovitém tlaku 10 barů dosahuje výkonu 2 000 litrů za minutu.

Čerpací zařízení je spolu s nástavbou ovládáno 10" dotykovým terminálem v zadní části vozu nebo 7" přenosným tabletem umístěným v kabině řidiče.

Systém řízení požární nástavby má následující funkce:

  • zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úschovné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  • zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní lafeta mimo přepravní polohu, porucha zvláštních výstražných světel),
  • automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  • monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  • záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu, tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
  • automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  • ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS,
  • integrace řízení lafety/nárazníkové lafety, ovládání lafety pomocí joysticku a grafického terminálu
  • integrace kamerového systému, zobrazení obrazu na všech grafických terminálech,
  • systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  • automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, lafetou či jednotkami v rámci nástavby)
  • poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.

Přiměšovací zařízení je vybaveno elektronickou regulací v rozsahem přimísení 0 až 6 %. Pro rychlou volbu má dvě paměťové hodnoty, pěnidlo je přiváděno do sání požárního čerpadla.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED reflektory. Vybaven je funkcí samočinného složení do parkovací polohy, napájení zajišťuje elektrická soustava podvozku.

V pravé zadní schráně jsou hygienické prostředky pro očistu hasičů u zásahu, sestávají z mýdla, vody, desinfekce a papírových ubrousků na výsuvném prvku. Součástí je tlaková hadice s ofukovací tryskou.

Sdílet