Firma Kobit – THZ vyrobí pro Hasičský záchranný sbor České republiky velkoobjemové cisterny Tatra Force, ve volitelné výbavě je i řiditelná třetí náprava
Rámcovou smlouvu na dodávku až padesáti kusů velkoobjemových cisternových automobilových stříkaček na podvozku Tatra Force uzavřela firma KOBIT – THZ s Hasičským záchranným sborem České republiky.
Při vysoutěžené ceně 8 826 950 korun za jeden zářivě červený vůz v odstínu RAL 3024 a 1 061 956 korun za vybavení a komunikační prostředky může hodnota smlouvy dosáhnout až 474 342 385 korun včetně DPH.
Do volitelné výbavy se ve smlouvě dostala i možnost pořídit vůz se třetí řiditelnou nápravou.
Podvozek
Automobily Tatra T 815‐7T5R31.414.6×6.1 budou v dodávané konfiguraci osazeny vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem T3D-928–31 o maximálním výkonu 325 kW. Samozřejmostí bude i plně automatická převodovka Allison 4500.
Pohon přední nápravy je připojitelný, všechny osy disponují uzávěrkou diferenciálu. Podvozek umožňuje regulaci světlé výšky pod nápravou v rozmezí +90/-120 mm vůči provozní světlé výšce. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové.
Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.
Kabina zvoleného automobilu je čtyřmístná, před sedadlem velitele je LED lampička. Pro spojení slouží vozidlový digitální terminál, jeho druhé obslužné místo je v zadní části Tatry u ovládacího panelu čerpadla.
Červenomodré výstražné zařízení je zde v konfiguraci vyzařující červené i modré světlo na obou stranách automobilu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno také tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele. V dosahu sedadla velitele je umístěno také samostatné tlačítko HORN.
Zvuková část zvláštního výstražného zařízení umožňuje po aktivaci tlačítkem v dosahu sedadla velitele spuštění nízkofrekvenční sirény.
CAS je vybavena ocelovým nárazníkem a dálkově ovládanou lafetovou proudnicí THZ NLP pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 800 litrů za minutu při tlaku 6 barů a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.
Ovládání lafetové proudnice je umístěno v kabině osádky v dosahu sedadla velitele, veškeré funkce a pohyby proudnice jsou ovládány pomocí joysticku a podsvětlených tlačítkových ovladačů. Proudnice umožňuje uživatelsky nastavit oscilaci.
Tatra je vybavená zásuvkou Rettbox-air se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Sdružená zásuvka je napojená na tlakovou soustavu podvozku a na systém inteligentního dobíjecího zařízení.
Kamerový systém
Cisterna je vybavena kamerovým systémem obsahujícím:
- záznamový rekordér vybavený:
- SSD diskem o kapacitě nejméně 128 GB,
- ukládáním záznamu nejméně ze 4 kamer ve full HD rozlišení,
- záznamem zvuku z externího mikrofonu,
- promítnutím informace o zapnuté světelné části zvláštního výstražného zařízení a o použití provozní brzdy do nahrávaného videozáznamu,
- WIFI,
- GPS,
- panic tlačítkem umístěným v dosahu sedadla velitele,
- uzamykatelným přístupem k paměťovému médiu,
- možností nahrávání ve smyčce,
- přední kameru sledující provoz před CAS,
- zadní vnější kameru sledující provoz za CAS,
- vnitřní kameru sledující prostor řidiče a přístrojovou desku CAS,
- parametry kamer: rozlišení nejméně 1920×1080p, úhel záběru nejméně 110°, noční vidění, vnější kamery krytí nejméně IP 65,
- mikrofon,
- kabeláž pro propojení kamer a mikrofonu s rekordérem.
Nástavba
Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů. S ohledem na potřebu očisty a dekontaminace je karoserie společně s vnitřními částmi úložných prostor vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s hladkým povrchem.
Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování v závislosti na poklesu hladiny. Uzavírací armatury jsou konstruovány tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.
Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo, dávkovací zásobník na alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném prvku.
Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky. Součástí je spirálová hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku.
Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli, pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.
Zařízení pro výrobu pěny je vybaveno elektronickou regulací s plynule volitelným rozsahem přimíšení se zobrazovaným rozlišením 0,1 %. Rozsah nastavitelného procenta přimíšení je 0 až 6 %.
CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby FTCS se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby.
Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7” umístěného v kabině řidiče.
Pro možnost spolehlivého použití přenosného terminálu i mimo kabinu osádky je jedna z antén wifi routeru umístěna vně kabiny – na její střeše.
Systém řízení požární nástavby má následující funkce:
- zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
- zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
- automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
- monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
- záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
- automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
- automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
- ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
- systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
- automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
- poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.
Na střeše nástavby najdeme přípojný prvek pro lafetovou proudnicí THZ SLP se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů.
Lafetová proudnice je konstruována současně jako přenosná, podstavec je součástí výbavy vozu.