Čtvrtek 26. prosince 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči ze Svojšovic slavnostně převzali repasované Atego, Méďa Béďa k nim dorazil z Moravskoslez­ského kraje

V sobotu 17. 9. 2022 proběhlo na návsi ve Svojšovicích slavnostní předání repasované CAS 24 MB Atego jednotce dobrovolných hasičů obce Svojšovice. Za krátkou dobu existence výjezdové jednotky, která byla zřízena v roce 2008 je to již čtvrté zásahové vozidlo.

V roce 2012 byl prvním vozidlem dopravní automobil Avia, v roce 2015 CAS IFA W50 (rok výroby 1971). S touto cisternou byla jednotka zařazena do poplachového plánu kraje a postupně se začaly zvyšovat počty výjezdů.

V roce 2017 byl za pomoci státní a krajské dotace pořízen nový dopravní automobil značky Ford Transit, který nahradil dosluhující Avii.

Přečtěte siHasiči obce Svojšovice dostali první nové vozidlo v historii, pro Ford Transit přistavěli garáž

JSDHO Svojšovice je místní jednotkou (JPO V) pro obec Strančice a přidružené obce. Obec Strančice, která je jejím zřizovatelem a patronem, se nachází v okrese Praha-východ. Rozkládá se na 12 km² asi dvacet šest kilometrů jihovýchodně od centra Prahy a šest kilometrů jižně od města Říčany.

V obci je evidováno cca 2 300 obyvatel včetně pěti přidružených obcí: Kašovice, Otice, Předboř, Sklenka, Svojšovice a Všechromy.

Jednotka má v současnosti 13 členů a disponuje CAS 24 MB Atego, CAS 16 IFA W50 a DA Ford Tranzit. Ve vyšších stupních požárního poplachu vyjíždí i do dalších obcí v okolí.

Členové jednotky se v rámci každoroční odborné přípravy podílejí na okrskovém výcviku „Florián“ a na preventivně výchovné činnosti na poli požární ochrany a prevence.

Přečtěte siHasiči obce Svojšovice oslavili 65. výročí, v posledních letech sbírají sportovní úspěchy a opravili techniku

Pořízení nové CAS

S postupem času se zvyšující činností a výjezdu bylo rozhodnuto v roce 2021 začít hledat novější CAS za starou IFU, která již plně nedostačuje potřebám jednotky u zásahů a její další činnosti. V rámci výběru jsme byli velmi omezeni délkou hasičské zbrojnice kde maximální možná délka vozidla je 7,8 metrů.

V zimě letošního roku se na nás usmálo štěstí v podobě možnosti odkupu CAS 24 MB Atego od JSDH Staré Hamry, které v rámci dotací pořídili novou CAS Tatra Terra.

Přečtěte siTatra Terra pro dobrovolnou jednotku obce Staré Hamry nahradila dosluhující Atego, automobil dodala firma KOBIT-THZ

Atego v zářivě červeném odstínu RAL 3024 bylo pořízeno v roce 2003 pro stanici Hasičského záchranného sboru v Bílovci a bylo prvním takovým Mercedesem ve vozovém parku Sboru.

Z důvodu stáří a provozního opotřebení bylo rovnou před koupí rozhodnuto o velké repasi a modernizaci stroje, která naší jednotce zajistí kvalitní vozidlo pro následující léta.

Pořízení cisternové automobilové stříkačky a repase s úpravami od firmy Požární technika KOMET s.r.o. v hodnotě 1,7 milionu Kč bylo financováno z rozpočtu obce Strančice.

Je to pro nás čest a zároveň závazek. Vážíme si naší dosavadní spolupráce, kterou budeme v dalších letech prohlubovat,

říká velitel JSDHO Tomáš Zachat.

Mercedes-Benz Atego 1528 AF 4×4

„Méďa Béďa“ z roku 2003 je postaven na dvounápravovém podvozku Mercedes-Benz Atego 1528 AF 4×4. Řadový šestiválec OM 906 LA s obsahem téměř 6,5 litrů a výkonem 205 kW umožňuje maximální rychlost jízdy 120 km/h.

Standardně je poháněna zadní náprava s možností připojení pohonu přední nápravy a uzávěrkou všech diferenciálů. O přenos hnací síly na nápravy se stará automatická převodovka Allison s pěti rychlostními stupni vpřed a jedním vzad.

Pro potřeby zásahu z vlastních zdrojů je vozidlo vybaveno jednostupňovým odstředivým čerpadlem GODIVA WTA 2010C s automatickou vývěvou.

Jmenovitý výkon nízkotlakého čerpadla je 2 400 l/min při tlaku 0,8 MPa a ve vysokotlakém režimu 250 l/min při tlaku 4,0 MPa.

Pomocí elektronické jednotky přiměšování FACS-FCU je možné vést hasební práce pěnou. Konstrukční řešení vozu umožňuje zásah vodou nebo pěnou z vlastních nádrží nebo vnějších zdrojů hasebních látek. Ovládání nízkotlaké i vysokotlaké části čerpadla a přiměšovače je dostupné v zadní části účelové nástavby za výklopnými dveřmi.

Kabina je trambusová, sklopná s počtem míst umožňující přepravu družstva 1+5. V zadních opěrkách sedadel jsou umístěny izolované dýchací přístroje pro posádku, vpředu pak úchyty pro dýchací techniku pro velitele a strojníka.

Mezi přední a zadní řadou sedadel je vestavěn policový regál pro přepravu osobní výzbroje či výstroje hasiče a zdravotnických pomůcek. Vozidlová radiostanice je digitální.

Nástavba je panelová, zhotovená z plechů v jejíž centru je nerezová nádrž na hasební látky o objemu 2 500 litrů na vodu a 200 litrů na pěnidlo uchycená k rámu vozidla. Po stranách je šest výsuvných rolet, opatřené vlastními zámky.

Rozmístění technických prostředků požární ochrany odpovídá moderním trendům s přihlédnutím na zkušenosti profesionálních kolegů.

V pravé zádní skříni se nachází zařízení pro vedení zásahu vysokotlakým proudem vody. Hadice DN 25 o délce 60 metrů je zakončena vysokotlakou proudnicí Protek. Zpětné navíjení na buben navijáku je hnané pomocným elektromotorem a zajištěno brzdou.

Na zadní části nástavby nalezneme sklopný žebřík pro výstup na střechu a teleskopický osvětlovací stožár Teklite TF 340/5 s pneumatickým výsuvem do výšky cca 5 metrů, otočný o 360°. Po provedené repasi je stožár osazen automatickou hlavou 4×80W LED světly s napájením z rozvodu CAS. CAS je vybavena v provedení základním – Z.

Lanový naviják RAMSE RE 8 000 disponuje tažnou silou 3,6 tun a 45metrovým lanem. Z důvodu omezení délkou garáže je uložen ve skříni účelové nástavby. Provozní hmotnost automobilu je 9 400 kg, maximální poté 14 000 kg. Vozidlo je po repasi lakované barvou RAL 3020 s výstražnými polepy dle platných vyhlášek.

V rámci celkové repase bylo na vozidle provedeno:

  • Celková kontrola vozidlového podvozku, včetně kompletní výměny provozních kapalin,
  • kontrola čerpadla a dalšího vybavení,
  • oprava poškozené karoserie,
  • výměna rolety u čerpadla za výklopné dveře,
  • oprava rolet s výměnou těsnění a původních zámků za otvírací madlo,
  • celkový nový lak v barvě RAL 3020,
  • výměna pneumatik,
  • výměna původních vnitřního i vnější osvětlení za LED diody,
  • výměna nové LED (4×80W) automatické hlavice na osvětlovacím stožáru s napojením na provoz z rozvodu CAS,
  • doplnění nabíjecích držáků pro ruční vysílačky a ruční světla,
  • přídavné světlo na přední masku,
  • nová sváděcí oranžová LED rampa,
  • výměna vysokotlaké hadice s novou vysokotlakou proudnicí PROTEK,
  • přídavná couvací pracovní světla pod zrcátka a na zadní část vozidla,
  • přidání couvací kamery s monitorem u řidiče,
  • doplnění o mycí a hygienický box (kanystr s vodou, mýdlo, utěrky),
  • úprava nástavby a úchytu vybavení pro potřeby vlastní výbavy,
  • Současně s pořízení CAS s možností větších úložných prostorů bylo obcí Strančice z vlastních prostředků pořízeno další nové vybavení k doplnění výzbroje JSDH,
  • čerpadlo kalové ponorné HCP 80ASN 22,2 bez plováku, 400V,
  • motorová pila HUSQVARNA 365 X-Torq,
  • technické přilby DRAEGER HPS 3500 (6 ks),
  • radiostanice přenosná analogová MOTOROLA DP1400 (2 ks),
  • svítilna ruční nabíjecí speed SLIM SURVIVOR LED ATEX 12V DC Ex,
  • GÜDE Kompresor 580/10/100 EU.

Dále byly díky krajské dotaci Středočeského kraje pořízeny tyto věcné prostředky:

  • Radiostanice vozidlová digitální MOTOROLA DM2600, VHF,
  • radiostanice přenosná analogová MOTOROLA DP1400 (4 ks),
  • proudnice kombinovaná C52 PROTEK 2365, včetně pěnotvorného nástavce,
  • zádový hasící vak ERMAK 25l,
  • osvětlovací přenosný systém PELI™ 9480,
  • přilba DRAEGER HPS 7000, včetně svítilen (2 ks),
  • opasek polohovací pro hasiče – FIREMAN s rychlosponou Q-RS (4 ks).

Automobil je dlouhý 7 950 mm (bez lanového navijáku 7 500 mm), široký 2 500 mm a původně vysoký 3 300 mm (Atego bylo úpravou nástavby sníženo na 3 100 mm).

Sdílet