Hasiči ze Svojšovic slavnostně převzali repasované Atego, Méďa Béďa k nim dorazil z Moravskoslezského kraje
V sobotu 17. 9. 2022 proběhlo na návsi ve Svojšovicích slavnostní předání repasované CAS 24 MB Atego jednotce dobrovolných hasičů obce Svojšovice. Za krátkou dobu existence výjezdové jednotky, která byla zřízena v roce 2008 je to již čtvrté zásahové vozidlo.
V roce 2012 byl prvním vozidlem dopravní automobil Avia, v roce 2015 CAS IFA W50 (rok výroby 1971). S touto cisternou byla jednotka zařazena do poplachového plánu kraje a postupně se začaly zvyšovat počty výjezdů.
V roce 2017 byl za pomoci státní a krajské dotace pořízen nový dopravní automobil značky Ford Transit, který nahradil dosluhující Avii.
JSDHO Svojšovice je místní jednotkou (JPO V) pro obec Strančice a přidružené obce. Obec Strančice, která je jejím zřizovatelem a patronem, se nachází v okrese Praha-východ. Rozkládá se na 12 km² asi dvacet šest kilometrů jihovýchodně od centra Prahy a šest kilometrů jižně od města Říčany.
V obci je evidováno cca 2 300 obyvatel včetně pěti přidružených obcí: Kašovice, Otice, Předboř, Sklenka, Svojšovice a Všechromy.
Jednotka má v současnosti 13 členů a disponuje CAS 24 MB Atego, CAS 16 IFA W50 a DA Ford Tranzit. Ve vyšších stupních požárního poplachu vyjíždí i do dalších obcí v okolí.
Členové jednotky se v rámci každoroční odborné přípravy podílejí na okrskovém výcviku „Florián“ a na preventivně výchovné činnosti na poli požární ochrany a prevence.
Pořízení nové CAS
S postupem času se zvyšující činností a výjezdu bylo rozhodnuto v roce 2021 začít hledat novější CAS za starou IFU, která již plně nedostačuje potřebám jednotky u zásahů a její další činnosti. V rámci výběru jsme byli velmi omezeni délkou hasičské zbrojnice kde maximální možná délka vozidla je 7,8 metrů.
V zimě letošního roku se na nás usmálo štěstí v podobě možnosti odkupu CAS 24 MB Atego od JSDH Staré Hamry, které v rámci dotací pořídili novou CAS Tatra Terra.
Atego v zářivě červeném odstínu RAL 3024 bylo pořízeno v roce 2003 pro stanici Hasičského záchranného sboru v Bílovci a bylo prvním takovým Mercedesem ve vozovém parku Sboru.
Z důvodu stáří a provozního opotřebení bylo rovnou před koupí rozhodnuto o velké repasi a modernizaci stroje, která naší jednotce zajistí kvalitní vozidlo pro následující léta.
Pořízení cisternové automobilové stříkačky a repase s úpravami od firmy Požární technika KOMET s.r.o. v hodnotě 1,7 milionu Kč bylo financováno z rozpočtu obce Strančice.
Je to pro nás čest a zároveň závazek. Vážíme si naší dosavadní spolupráce, kterou budeme v dalších letech prohlubovat,
říká velitel JSDHO Tomáš Zachat.
Mercedes-Benz Atego 1528 AF 4×4
„Méďa Béďa“ z roku 2003 je postaven na dvounápravovém podvozku Mercedes-Benz Atego 1528 AF 4×4. Řadový šestiválec OM 906 LA s obsahem téměř 6,5 litrů a výkonem 205 kW umožňuje maximální rychlost jízdy 120 km/h.
Standardně je poháněna zadní náprava s možností připojení pohonu přední nápravy a uzávěrkou všech diferenciálů. O přenos hnací síly na nápravy se stará automatická převodovka Allison s pěti rychlostními stupni vpřed a jedním vzad.
Pro potřeby zásahu z vlastních zdrojů je vozidlo vybaveno jednostupňovým odstředivým čerpadlem GODIVA WTA 2010C s automatickou vývěvou.
Jmenovitý výkon nízkotlakého čerpadla je 2 400 l/min při tlaku 0,8 MPa a ve vysokotlakém režimu 250 l/min při tlaku 4,0 MPa.
Pomocí elektronické jednotky přiměšování FACS-FCU je možné vést hasební práce pěnou. Konstrukční řešení vozu umožňuje zásah vodou nebo pěnou z vlastních nádrží nebo vnějších zdrojů hasebních látek. Ovládání nízkotlaké i vysokotlaké části čerpadla a přiměšovače je dostupné v zadní části účelové nástavby za výklopnými dveřmi.
Kabina je trambusová, sklopná s počtem míst umožňující přepravu družstva 1+5. V zadních opěrkách sedadel jsou umístěny izolované dýchací přístroje pro posádku, vpředu pak úchyty pro dýchací techniku pro velitele a strojníka.
Mezi přední a zadní řadou sedadel je vestavěn policový regál pro přepravu osobní výzbroje či výstroje hasiče a zdravotnických pomůcek. Vozidlová radiostanice je digitální.
Nástavba je panelová, zhotovená z plechů v jejíž centru je nerezová nádrž na hasební látky o objemu 2 500 litrů na vodu a 200 litrů na pěnidlo uchycená k rámu vozidla. Po stranách je šest výsuvných rolet, opatřené vlastními zámky.
Rozmístění technických prostředků požární ochrany odpovídá moderním trendům s přihlédnutím na zkušenosti profesionálních kolegů.
V pravé zádní skříni se nachází zařízení pro vedení zásahu vysokotlakým proudem vody. Hadice DN 25 o délce 60 metrů je zakončena vysokotlakou proudnicí Protek. Zpětné navíjení na buben navijáku je hnané pomocným elektromotorem a zajištěno brzdou.
Na zadní části nástavby nalezneme sklopný žebřík pro výstup na střechu a teleskopický osvětlovací stožár Teklite TF 340/5 s pneumatickým výsuvem do výšky cca 5 metrů, otočný o 360°. Po provedené repasi je stožár osazen automatickou hlavou 4×80W LED světly s napájením z rozvodu CAS. CAS je vybavena v provedení základním – Z.
Lanový naviják RAMSE RE 8 000 disponuje tažnou silou 3,6 tun a 45metrovým lanem. Z důvodu omezení délkou garáže je uložen ve skříni účelové nástavby. Provozní hmotnost automobilu je 9 400 kg, maximální poté 14 000 kg. Vozidlo je po repasi lakované barvou RAL 3020 s výstražnými polepy dle platných vyhlášek.
V rámci celkové repase bylo na vozidle provedeno:
- Celková kontrola vozidlového podvozku, včetně kompletní výměny provozních kapalin,
- kontrola čerpadla a dalšího vybavení,
- oprava poškozené karoserie,
- výměna rolety u čerpadla za výklopné dveře,
- oprava rolet s výměnou těsnění a původních zámků za otvírací madlo,
- celkový nový lak v barvě RAL 3020,
- výměna pneumatik,
- výměna původních vnitřního i vnější osvětlení za LED diody,
- výměna nové LED (4×80W) automatické hlavice na osvětlovacím stožáru s napojením na provoz z rozvodu CAS,
- doplnění nabíjecích držáků pro ruční vysílačky a ruční světla,
- přídavné světlo na přední masku,
- nová sváděcí oranžová LED rampa,
- výměna vysokotlaké hadice s novou vysokotlakou proudnicí PROTEK,
- přídavná couvací pracovní světla pod zrcátka a na zadní část vozidla,
- přidání couvací kamery s monitorem u řidiče,
- doplnění o mycí a hygienický box (kanystr s vodou, mýdlo, utěrky),
- úprava nástavby a úchytu vybavení pro potřeby vlastní výbavy,
- Současně s pořízení CAS s možností větších úložných prostorů bylo obcí Strančice z vlastních prostředků pořízeno další nové vybavení k doplnění výzbroje JSDH,
- čerpadlo kalové ponorné HCP 80ASN 22,2 bez plováku, 400V,
- motorová pila HUSQVARNA 365 X-Torq,
- technické přilby DRAEGER HPS 3500 (6 ks),
- radiostanice přenosná analogová MOTOROLA DP1400 (2 ks),
- svítilna ruční nabíjecí speed SLIM SURVIVOR LED ATEX 12V DC Ex,
- GÜDE Kompresor 580/10/100 EU.
Dále byly díky krajské dotaci Středočeského kraje pořízeny tyto věcné prostředky:
- Radiostanice vozidlová digitální MOTOROLA DM2600, VHF,
- radiostanice přenosná analogová MOTOROLA DP1400 (4 ks),
- proudnice kombinovaná C52 PROTEK 2365, včetně pěnotvorného nástavce,
- zádový hasící vak ERMAK 25l,
- osvětlovací přenosný systém PELI™ 9480,
- přilba DRAEGER HPS 7000, včetně svítilen (2 ks),
- opasek polohovací pro hasiče – FIREMAN s rychlosponou Q-RS (4 ks).
Automobil je dlouhý 7 950 mm (bez lanového navijáku 7 500 mm), široký 2 500 mm a původně vysoký 3 300 mm (Atego bylo úpravou nástavby sníženo na 3 100 mm).