Hasičům pražské městské části Suchdol dodal novou cisternu Kobit, Scania veze devět kubíků vody
Jednotka sboru dobrovolných hasičů pražské městské části Suchdol disponuje novou velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce firmy KOBIT – THZ.
Slavnostní předání cisterny proběhlo 1. října 2022 na Suchdolském náměstí, večer se pak na stejném místě uskutečnil další ročník memoriál Františka Malého.
Automobil za 8 197 750 Kč včetně DPH byl pořízen z rozpočtu hlavního města Prahy.
Podvozek
Třínápravové šasi je osazeno dvoumístnou kabinou s třetím sedadlem pro nouzovou přepravu dalšího hasiče. Ta je vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě a manuální klimatizací.
V trojici dobíjecích úchytů jsou uloženy ruční radiostanice, v dalších třech najdeme ruční svítilny.
Obraz z couvací kamery je zobrazován na displeji infotainmentu, velitel má v dosahu výjezdový tablet.
Na levé straně kabiny řidiče je zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Jejich druhé obslužné místo je v zadní části automobilu u ovládacího panelu čerpadla.
Světelné výstražné zařízení modročervené barvy je v kombinaci s červenou polovinou rampy na levé straně automobilu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem světelné houkačky CAS. V dosahu místa velitele je umístěno tlačítko pro spuštění a změnu výstražného tónu a tlačítko pro vypnutí výstražného tónu.
Elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN je uchycen v přední části automobilu, pod ním je asanační lišta se třemi hubicemi. Na nárazníku nechybí lafetová proudnice – dálkově ji lze obsluhovat joystickem z kabiny řidiče.
O pohon automobilu se stará řadový přeplňovaný šestiválec DC13 o výkonu 368 kW a automatizovaná převodovka se systémem Opticruise.
Nástavba
Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů.
Cisterna je vybavena pohledovými LED stavoznaky na bocích účelové nástavby, zobrazují aktuální stav množství vody – té automobil veze 9 000 litrů – a pěnidla, kterého je v nádrži 540 litrů.
Čerpací zařízení pracuje se jmenovitým výkonem 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.
Nástavba je řízena přes dotykový tablet a software nabízí následující funkce:
- maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
- uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
- rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
- automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
- automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
- zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
- automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací.
- historie zásahů zobrazující informace o počtu ujetých km, spotřebované naftě, počtu najetých km, množství spotřebované vody a hasiva, počtu motohodin PTO, času zásahu
- řídicí počítač o velikosti LCD alespoň 3.5“
- pomocný bezdrátový ovládací terminál (tablet) o velikosti LCD alespoň 7“
- chytrá diagnostika systému se signalizací poškození jednotlivých prvků
- integrace ostatních periferií, jako je osvětlovací stožár, nárazníková lafeta, asanační lišta do systému sběrnice.
Mezi kabinou a nástavbou je namontován pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.