Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičům pražské městské části Suchdol dodal novou cisternu Kobit, Scania veze devět kubíků vody

Jednotka sboru dobrovolných hasičů pražské městské části Suchdol disponuje novou velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce firmy KOBIT – THZ.

Slavnostní předání cisterny proběhlo 1. října 2022 na Suchdolském náměstí, večer se pak na stejném místě uskutečnil další ročník memoriál Františka Malého.

Automobil za 8 197 750 Kč včetně DPH byl pořízen z rozpočtu hlavního města Prahy.

Podvozek

Třínápravové šasi je osazeno dvoumístnou kabinou s třetím sedadlem pro nouzovou přepravu dalšího hasiče. Ta je vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě a manuální klimatizací.

V trojici dobíjecích úchytů jsou uloženy ruční radiostanice, v dalších třech najdeme ruční svítilny.

Obraz z couvací kamery je zobrazován na displeji infotainmentu, velitel má v dosahu výjezdový tablet.

Na levé straně kabiny řidiče je zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Jejich druhé obslužné místo je v zadní části automobilu u ovládacího panelu čerpadla.

Světelné výstražné zařízení modročervené barvy je v kombinaci s červenou polovinou rampy na levé straně automobilu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem světelné houkačky CAS. V dosahu místa velitele je umístěno tlačítko pro spuštění a změnu výstražného tónu a tlačítko pro vypnutí výstražného tónu.

Elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN je uchycen v přední části automobilu, pod ním je asanační lišta se třemi hubicemi. Na nárazníku nechybí lafetová proudnice – dálkově ji lze obsluhovat joystickem z kabiny řidiče.

O pohon automobilu se stará řadový přeplňovaný šestiválec DC13 o výkonu 368 kW a automatizovaná převodovka se systémem Opticruise.

Nástavba

Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů.

Cisterna je vybavena pohledovými LED stavoznaky na bocích účelové nástavby, zobrazují aktuální stav množství vody – té automobil veze 9 000 litrů – a pěnidla, kterého je v nádrži 540 litrů.

Čerpací zařízení pracuje se jmenovitým výkonem 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Nástavba je řízena přes dotykový tablet a software nabízí následující funkce:

  • maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací.
  • historie zásahů zobrazující informace o počtu ujetých km, spotřebované naftě, počtu najetých km, množství spotřebované vody a hasiva, počtu motohodin PTO, času zásahu
  • řídicí počítač o velikosti LCD alespoň 3.5“
  • pomocný bezdrátový ovládací terminál (tablet) o velikosti LCD alespoň 7“
  • chytrá diagnostika systému se signalizací poškození jednotlivých prvků
  • integrace ostatních periferií, jako je osvětlovací stožár, nárazníková lafeta, asanační lišta do systému sběrnice.

Mezi kabinou a nástavbou je namontován pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Foto: POŽÁRY.cz & Kobit-THZ
Sdílet