Do vozového parku podnikových hasičů mladoboleslavské škodovky přibyla další Scania, vyprošťovací speciál vyrobila firma KOBIT – THZ
Pro Hasičský záchranný sbor podniku Škoda Auto vyrobila firma KOBIT-THZ nový těžký vyprošťovací automobil na podvozku Scania.
Podvozek
Speciál je postaven na podvozku Scania S 650 B8×4NB s pohonem zadních kol. Automobil se vzduchovým pérováním má rozvor mezi druhou a třetí nápravou 4 550 mm, na všech kolech jsou kotoučové brzdy.
Vůz je osazen vidlicovým přeplňovaným osmiválcem Scania DC16 118 o výkonu 478 kW s maximálním točivým momentem 3 300 Nm v rozsahu 950 až 1 350 otáček za minutu. Agregát splňuje emisní normu Euro 6 a je spřažen s automatizovanou dvanáctistupňovou převodovkou GRSO925R s hydrodynamickým retardérem R3500 a systémem Opticruise.
Dvoudveřová kabina CS20N je vybavena jak klimatizací, tak 3kW nezávislým vytápěním voda-vzduch. Na její přední části je pod sluneční clonou namontována kamera – stejně jako zadní couvací kamera má výstup do 7" displeje infotainmentu.
Velitel má k dispozici výjezdový tablet a čtecí lampičku. Ve dvojici dobíjecích úchytů jsou ruční radiostanice Motorola DP2600, v dalších dvou ruční svítilny Survivor LED ATEX.
Automobil je vybaven 230V zásuvkou Rettbox-air, která sdružuje přípojku pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů. Nechybí hlídač napětí pro připojení přístrojů s trvalým odběrem proudu. Hlídač zajišťuje automatické odpojení přístrojů při poklesu napětí a opětovné připojení přístrojů při normálním napětí.
Světelné výstražné zařízení je modro-oranžové kombinace pro případné použití i při nezásahové jízdě.
Nástavba
Karoserie nástavby je vyrobena ze speciálních hliníkových profilů montovaných za pomoci prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem. Pomocný rám karoserie je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek.
Boční části tvoří úložné skříně opatřené na bocích vozidla uzavíracími roletkami s průběžným madlem. Podlaha skříní je z hladkého hliníkového plechu.
Konstrukce nástavby umožňuje vyjmutí a vložení požárního příslušenství ze země s použitím stupaček. Nástavba je v nášlapných a pochůzných místech z hliníkového plechu s protiskluzovým povrchem.
Pochozí střechu karoserie nástavby tvoří ohrazená manipulační plošina, slouží pro uložení rozměrné výbavy. Na nástavbě je umístěn žebřík s plastovými příčlemi s neklouzavou úpravou pro výstup na horní plošinu.
V levé přední skříni je na výsuvném platě vyjímatelně umístěn generátor elektrického proudu 230 V s výkonem 2 kW, slouží jako zdroj elektrické energie pro osvětlovací balón a pro přídavná zařízení. Spaliny od motoru jsou vyvedeny mimo prostor nástavby.
Vyprošťovací jednotka EVERLIFT MD 30
Pomocný rám je vyroben z pravoúhlého ocelového profilu. Jednoramenná nástavba disponuje dvěma výsuvy a hydraulickým zdvihem, dvě otočné kladky jsou na konci výložníku.
Dvojice hydraulicky ovládaných podpěr je ovládaná nezávisle, jejich maximální šíře při vyložení je 3 200 mm.
Vyprošťovací rameno je ovládáno rádiově, hlavní kontrolní panel je umístěn v zadní části nástavby na pravé straně.
Na rameni jsou namontovány dva hydraulické navijáky Sepson s 60metrovým lanem – jeden disponuje tažnou silou 20 tun, druhý 10 tun. Silnější z nich má lano o průměru 24 mm, slabší 16 mm.
Nosnost na plně vyložených odtahových brýlích – tedy 5 450 mm od středu kola poslední nápravy – je 9 000 kg.
Hydraulický nakládací jeřáb
Za kabinou je namontován hydraulický nakládací jeřáb FASSI F950RA.2.28 he-dynamic se zdvihovým momentem 76,25 tm.
Funkce Prolink umožňuje naklopení sklopného ramene o 12° nad horizontální rovinu. Takto vybavený jeřáb umožňuje umístění nákladu do výškově omezených prostor na zemi (např. garážová vrata), nebo manipulaci v budovách, kde kvůli jejich vertikálně omezeným prostorám nemůže být hlavní rameno dostatečně otevřeno.
Rameno má osm teleskopických dílů, na vyložení 19,85 metrů uzvedne břemeno o hmotnosti 3 180 kg.
Rozsah otáčení je nekonečný, o provoz se stará dvojice hydromotorů. Hydraulické hadice jsou vedeny vnitřkem sloupu, aby byly lépe chráněny proti poškození.
Hydraulické podpěry lze rozložit na maximálně 8 500 mm, ovládány jsou rádiově.
Systém FX900 řídí a kontroluje sám sebe, blokuje jeřáb při selhání funkce, nebo při jeho přetížení a prostřednictvím chybových kódů na displeji informuje obsluhu o závadách.