Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra Force dobrovolných hasičů z Velkých Karlovic byla první čtyřkolkou v zářivě červeném odstínu RAL 3024

Počátkem roku 2021 se do vozového parku dobrovolných hasičů z Velkých Karlovic dostala nová cisterna – dvounápravová Tatra Force z produkce THT Polička stála 8 125 150 Kč včetně DPH. S financováním zářivě červeného vozu – prvního v konfiguraci 4×4 – pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod a Zlínský kraj.

Podvozek

Pro stavbu bylo zvoleno šasi Tatra T815–721R52/409 4×4.1 s rozvorem náprav 4 090 mm a připojitelným pohonem předních kol.

O pohon Tatry se stará vzduchem chlazený vznětový vidlicový osmiválec o výkonu 280 kW s točivým momentem 1 800 Nm při 1 000 otáčkách za minutu. Šestistupňová převodovka Allison je plně automatická s hydroměničem.

Regulací tlaku ve vlnovcových pružinách všech polonáprav lze měnit světlou výšku vozidla během jízdy v rozmezí +90 mm / –120 mm. Obě nápravy jsou osazeny příčným zkrutným stabilizátorem, brzdy jsou na všech kolech kotoučové.

V kabině, vybavené nezávislým vytápěním i klimatizací, je prostor pro čtyři hasiče. Pro spojení slouží vozidlové radiostanice – analogová i digitální. V prostoru obslužného místa čerpací jednotky je umístěn další mikrofon a reproduktor.

V dobíjecích úchytech najdeme čtyři ruční radiostanice, v dalších čtyřech ruční svítilny. Za sedadlem řidiče a za sedadlem spolujezdce jsou vytvořeny úložné prostory, pod stropem je police přes celou šíři kabiny.

V dosahu velitele je výjezdový tablet, strojník může pohledem nahoru kontrolovat stav vody v nádrži. V jeho zorném poli je rovněž displej couvací kamery.

Pod předním nárazníkem je asanační lišta, na podélnících rámu je uchycen elektrický lanový naviják s jištěním proti přetížení a tažnou silou 50 kN. Držák navijáku je osazen čepy pro případné použití kladky.

Tatra je v prostoru místa nástupu strojníka a také na straně velitele vybavena 24V zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií MagCode PowerPort.

Světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace, spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky CAS a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Nástavba

Nástavba je řešena modulově a sestává ze tří částí. Přední a zadní z nich tvoří schrány pro příslušenství kryté hliníkovými roletkami, respektive nahoru výklopnými dveřmi. Moduly jsou vyrobeny z profilů ze slitin lehkých kovů a olepeny plechem.

Mezi nimi je uložena nádrž na hasivo vyrobená z kompozitu – pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla, o dodávku se stará bronzové čerpací zařízení o jmenovitém výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů.

Bronzové čerpadlo hasiči zvolili vzhledem ke svému hasebnímu obvodu, který tvoří velké množství rekreačních objektů a je tak předpoklad využití hasební vody z bazénu se solí či chlorem.

Prostor čerpacího zařízení je vyhříván nezávislým vytápěním. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Pro osvětlení místa zásahu slouží pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED reflektory o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to také po uvolnění parkovací brzdy.

Věcné prostředky jsou v nástavbě uloženy na výsuvných a výklopných prvcích, rozměrné požární příslušenství je uloženo ve dvou schránkách na střeše nástavby. Tam jsou uložena i vanová nosítka tak, aby se s nimi Tatra bezpečně vešla do garáže hasičské zbrojnice.

Hygienické prostředky jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném prvku, součástí tohoto prostoru je spirálová hadice s ofukovací tryskou.

Sdílet