Peugeot H2O – hasičská budoucnost ?
Velmi originální koncept francouzské automobilky PSA Peugeot Citroen,který vychází z typu Peugeot 307.Byl vyvinut ve spolupráci s hasičským sborem města Paříže a firmami,které vyrábí požární automobily.
Jeho označení H2O také není náhodné,je to vlastně chemická značka vody,tedy nejběžnější hasební látky.Představen byl již v roce 2002. Jedná se o požární speciál s dvoučlennou posádkou,který je poháněn palivovými články P.A.C. Tzn.,že neprodukuje žádné ovzduší znečišťující zplodiny.Tudíž je jeho provoz přínosný pro životní prostředí.Z vozidla Peugeot 307 byl v podstatě zachován jen podvozek a příď, kabina je pro dvě osoby a za ní je umístěna požární nástavba s vodní nádrží,čerpadlem a žebříkem.Hadice a další požární vybavení je ukryto ve dvou roletách těsně za kabinou osádky.Vývody hadic jsou také v roletách a v místě,kde je na normálním vozidle výfuk,čili v zadním nárazníku.Koncept H2O vyniká svojí jasně červenou barvou a chromovými doplňky,které automobilka Peugeot okoukla na amerických hasičských vozech.Automobilu dále dominují 18-ti palcová kola z lehkých slitin s pneumatikami o rozměru 215/45. Interiér vozidla je řešen velmi moderně a účelově.Vyniká kombinace červené barvy a kovu.Pro hasiče je vůz vybaven satelitní navigací GPS,mobilním telefonem a počítačem s dotykovou obrazovkou.V PC jsou nainstalovány i plány velkých budov v Paříži,kde bylo toto vozidlo demonstrativně předváděno.
Pohon vozidla zajišťují palivové články,které pracují na principu slučování vodíku a kyslíku v průběhu elektrochemické reakce,při níž vzniká teplo,elektrický proud a voda,ta je využívána k hašení.Unikátní vlastností tohoto konceptu je to,že si na rozdíl od jiných vozidel,která jsou také poháněna palivovými články a vezou si vodík s sebou v tlakových nádobách,tak Peugeot H2O si vodík vyrábí sám během jízdy dle aktuálních potřeb svého pohonného ústrojí za pomoci katalyzátoru z borohydridu sodíku.Odpadní látkou tohoto procesu je borax,který je zachytáván do speciální nádoby,po jejím naplnění je pak předán k dalšímu využití.Podle údajů od výrobce je díky této technologii na palubě vozidla vždy maximálně 2,5 gramu velmi hořlavého vodíku,což údajně odpovídá jedné sklence benzínu.
Elektrický proud,který vzniká v palivovém článku spotřebovává kromě motoru také požární zařízení automobilu.Vozidlo může být použito i v prostředí s minimálním obsahem kyslíku ve vzduchu,např. uprostřed kouře či dalších zplodin hoření.Kyslík je totiž odebírán z tlakových nádob umístěných v kabině ,tento zdroj využívá i posádka.Bližší technické údaje tohoto konceptu výrobce neuvolnil.
Základní TTD
Osádka : 1+1
Délka : 4294 mm
Výška : 1679 mm
Šířka : 1689 mm
Hmotnost : 1700 kg
Elektromotor : 22 kW
Požární vybavení
Dvoudílný výsuvný žebřík
Hadice 70 mm
Hadice 50 mm
Proudnice Turbo Jet
Pro Požáry.cz Václav Porkát HZS ČD Praha
Zdroj info : PSA Peugeot Citroen,web
načíst další obrázky ↓