Hasiči Aero Vodochody vyjíždějí ke 150 zásahům ročně, více než polovinu tvoří nehody na blízké dálnici
Hasiči Aero Vodochody ročně vyjíždějí k až 150 zásahům mimo brány společnosti. Více než polovinu výjezdů tvoří dopravní nehody, kde často, zejména na blízké dálnici, poskytují i první pomoc.
Ročně hasí asi 30 požárů, zajišťují, na žádost policie či záchranky, technickou pomoc třeba k otevření bytů, kdy je uvnitř člověk potřebující rychlé ošetření. Lezecká skupina zvládá zachraňovat i na příkrých skalách u Vltavy, kde slaňuje pro zraněné lezce.
S člunem zachraňují hlavně lidi z Vltavy nebo ho využívají k pomoci při povodních. K často používaným nástrojům hasičů patří i motorová pila, se kterou odklízejí větrem polámané a popadané stromy.
Jedná se o tým špičkových profesionálů, kteří zvládají řešit velké množství závažných situací, ke kterým jsou voláni. Podporou je jim vybavení, které je stejné, jako používají státní profesionální hasiči.
Umíme řešit třeba i chemické havárie, základní hasičskou činností je ale likvidace všech druhů požárů, aktuálně se učíme hasit elektromobily, což je taková celosvětová novinka a teprve vznikají taktické postupy.
Nejčastěji však vyjíždíme k dopravním nehodám a vyprošťování z havarovaných vozidel. Pokud jsme u nehody jako první, poskytujeme často odbornou předlékařskou první pomoc, díky tomu se nám podařilo zachránit již mnoho lidských životů.
Disponujeme i vlastním vozem ambulance s defibrilátorem a další záchranářskou technikou,
vysvětluje Oldřich Martinák, velitel jednotky hasičů Aero Vodochody, který zde slouží už 34 let.
Hasičský záchranný sbor Aero Vodochody je součástí firmy a sídlí v jejím areálu nedaleko Prahy. Na základě dohody o spolupráci se Středočeským krajem se stará o asi 15kilometrový okruh, což odpovídá zhruba 10 minutám jízdy.
Tým profesionálních hasičů tvoří 33 mužů, kteří slouží ve 3 směnách 24 hodin denně sedm dnů v týdnu. Jejich hlavní náplní je starat se o požární bezpečnost a první pomoc v Aero Vodochody včetně zabezpečení letového provozu na firemním letišti.
Přesto ročně vyjedou k asi 150 zásahům po Středočeském kraji, kam je volají v případě závažných událostí. Sbor je kompletní.
„Lidé nám nechybějí a když potřebujeme doplnit, máme dost zájemců. Je to atraktivní zaměstnání, i když jsou přijímací podmínky také náročné. Je třeba fyzická i psychická zdatnost,“ doplňuje Oldřich Martinák.
Specialitou profesionálních hasičů Aero Vodochody je ochrana letiště, na což pravidelně absolvují speciální zahraniční výcvik. Umí to jen dalších asi šest jednotek hasičů v republice, které slouží u letišť.
Řídí se mnohem přísnějšími mezinárodními předpisy. Kromě vyšších technických parametrů vozidel požadují především vysokou úroveň vycvičenosti týmu, který umí hasit hořící letadla, ale také likvidaci leteckých nehod a mimořádných událostí.
K zásahu mimo firmu mají hasiči ze zákona na výjezd dvě minuty. Pokud směřují na letiště, musí už ve třetí minutě od oznámení hasit, na výjezd pak mají hasiči v Aero asi 40 vteřin. Nezahálejí během celého roku.
Sezónně hasí v době sucha polní a lesní požáry. Na podzim bývá kvůli mlhám více dopravních nehod. Začátek topné sezóny zase předznamenává požáry nevyčištěných komínů.
Během vánočních svátků nehoří stromky, ale spíš od svíček chytají bez dozoru ponechané adventní věnce. Hasiči pokrývají svými službami celé vánoční svátky i silvestr, přesto doufají, že jejich pomoc nebude potřeba.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.
V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny.
Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.
V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.