Ve firmě KOBIT – THZ vyrobili novou cisternu pro město Český Dub, je na podvozku Scania P440
Za 8 333 270 korun včetně DPH dodala firma KOBIT – THZ do města Český Dub novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania. S financováním automobilu pro tamní jednotku sboru dobrovolných hasičů pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/1o3eign77e.800.jpg)
Podvozek
Dvounápravové šasi Scania P440 disponuje stálým pohonem všech kol, šestiválcový třináctilitrový motor dosahuje výkonu 324 kW. Převodovka je samozřejmě automatická.
Na zadní nápravě jsou podmetací řetězy s možností přiřazení za jízdy do rychlosti 50 km/h s ovládáním v prostoru řidiče včetně světelné signalizace chodu.
Scania je na levém boku kabiny vybavena 230V zásuvkou Rettbox-air pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Šestimístná kabina s nezávislým vytápěním je jednoprostorová, v opěradlech druhé řady sedadel a sedadla velitele je vybavena čtyřmi dýchacími přístroji.
V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice Motorola DP 140, v dalších šesti ruční svítilny Adalit L3000. V dosahu velitele je výjezdový tablet.
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/vgcavr7xio.800.jpg)
Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora. Sedák druhé řady sedadel je dělen na dvě části. Kabina je nad držáky dýchacích přístrojů v druhé řadě sedadel vybavena úložnou čalouněnou policí pro uložení drobného požárního příslušenství a ochranných masek k dýchacím přístrojům.
Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Ovládací části vozidlových komunikačních prostředků jsou v kabině osádky umístěny tak, aby byly plně obsluhovatelné z místa velitele a částečně z místa strojníka.
V prostoru ovládacího panelu čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové analogové radiostanice.
Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou barvou rampy na levé straně vozu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.
V přední části je uchycen elektrický lanový naviják RHINO 15 s tažnou sílou ve vodorovné rovině 70 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou, jištěním proti přetížení, dvěma tažnými oky a nepromokavým obalem. V prostoru nad lanovým navijákem je umístěné pracovní světlo v LED provedení, ovládané z prostoru strojníka.
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/zpf58jw2gr.800.jpg)
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. S ohledem na potřebu očisty a dekontaminace je karoserie společně s vnitřními částmi úložných prostor vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s hladkým povrchem.
Prostory pro uložení požárního příslušenství po stranách nástavby jsou vybaveny roletkami z lehkého kovu s průběžnými madly v celé šířce roletky. Roletky jsou provedeny v tmavě šedé barvě. Prostor pro uložení požárního příslušenství a čerpací jednotky v zadní části účelové nástavby je vybaven dveřmi, které se otevírají nahoru.
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/i04wtd1zxz.800.jpg)
Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED lištou na bocích a zadní stěně účelové nástavby. Na obou stranách účelové nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo.
Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Scania je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, nejméně s následujícími funkcemi:
- záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
- diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
- monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
- automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
- automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
- zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
- zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
- automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
- systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.
- ovládání je řešeno dotykovou obrazovkou umístěnou na ovládacím panelu CAS
- v prostoru s požárním čerpadlem a odnímatelným tabletem v kabině osádky,
- ovládání je možné také membránovými tlačítky, umístěnými na ovládacím panelu čerpadla v prostoru s požárním čerpadlem.
Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/v8ergsseai.800.jpg)
Cisterna je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem THZ LED o výšce 5 metrů od země s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lm a krytím IP 44.
Světlomety jsou orientovány do jednoho směru, jejich naklápění podle vodorovné osy a otáčení stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů.
Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy, napájen je z elektrické soustavy podvozku.
Zadní část nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozidlem z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a její zobrazovací část o velikosti 7“ je umístěna v zorném poli řidiče a integrována v palubní desce podvozku.
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/1o3eign77e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/gk6w3p6vce.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/v565foaigg.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/ihma1c24pf.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/dz7ufi6e73.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/z6vkpk22kb.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/qv848rxjp5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/4et1zpr5ev.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/v6894tr11l.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/cmv0cfcy7q.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/xot23f0urf.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/zpf58jw2gr.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/mmgp8hs3lx.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/z1hg1zzm5r.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/v7uj0o0elm.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/uoeud717c3.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/0kihdc0mrp.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/uwgmqb1x9b.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/h1gko7iijl.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/lz9g3na6au.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/v8ergsseai.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/i04wtd1zxz.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/c71i49en9j.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/42a9yzg30e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/5hw62a1zqe.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/6amr3d4cp4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/5m743jqp4n.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/n2r6fz58ky.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/tjo5cnyjhn.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/tee8gfx9te.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/iyoaupfc1p.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/fl2mdtg6iq.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/36844w4eez.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/ah8idg2bes.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/iq0c1uikn9.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/vgcavr7xio.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/bvuol9liqv.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/3/63a76ccf268df/zwi6lfafnb.200.jpg)