Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Novou velkoobjemovou Scanii dodala do Dobratic firma KOBIT – THZ, šestikolka má 500 koní

Do obce Dobratice dodala firma KOBIT – THZ novou cisternovou automobilovou stříkačku pro velkoobjemové hašení s kabinou pro družstvo. S financováním automobilu za 8 288 500 korun včetně DPH pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Třínápravový podvozek Scania P500 B6×6HZ řady XT má rozvor 4 300 mm, respektive 1 450 mm mezi zadními nápravami. Nápravy jsou odpruženy listovými pružinami, vybaveny stabilizátory a uzávěrkami diferenciálů. Brzdy jsou na všech kolech bubnové, pomáhá jim retardér R3500.

Ten je součástí dvanáctistupňové automatizované převodovky GRSO905R se systémem Opticruise. Třináctilitrový šestiválcový motor DC13 146 dosahuje výkonu 368 kW a krouticího momentu 2 550 Nm. Splňuje emisní normu Euro 5, maximální rychlost je omezena na 89 km/h.

Kabina CrewCab CP28L je vytápěna nezávislým 3kW topením voda-vzduch, nechybí klimatizace. Na levém boku kabiny je zásuvka Rettbox-air pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu.

Pro spojení slouží jak analogová vozidlová radiostanice, tak digitální vozidlový terminál. Druhé obslužné místo je u ovládacího panelu čerpadla v zadní části vozu. Digitální ruční radiostanice jsou v nedobíjecích úchytech, analogové v dobíjecích. Dalších šest dobíjecí úchytů slouží pro ruční svítilny. V dosahu velitele je výjezdový tablet.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve.

Přední část kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem Ramsey Winch s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50,7 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou, jištěním proti přetížení a nepromokavým obalem.

Pod ním je asanační lišta se třemi plochými hubicemi.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. S ohledem na potřebu očisty a dekontaminace je karoserie společně s vnitřními částmi úložných prostor vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s povrchem upraveným kroužkováním.

Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Ta je vyrobena z nerezavějící oceli jako jeden celek, pojme 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THZ 3000 o výkonu 3 000 litrů za minutu umožňuje provoz v nízkotlakém i vysokotlakém režimu. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, ovládaní je možné pomoci klávesnice s nízkozdvižnými membránovými tlačítky s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,

automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,

  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

Cisterna je mezi kabinou a nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů od země s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů a krytím IP 44.

Světlomety jsou orientovány do jednoho směru, naklápění podle vodorovné osy a otáčení podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí ovládání s přípojným kabelem. Stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy, napájen je z podvozkové soustavy Scanie.

Osvětlení prostoru okolo vozu je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy na bocích a na zadní části nástavby.

Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou přenosného záchranného a zásahového žebříku a trhacího háku, je uloženo ve dvou schránkách na střeše nástavby.

Sdílet