Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z Hluboké u Kdyně zařadili do svého vozového parku nový dopravní automobil Volkswagen Transporter

Jednotka sboru dobrovolných hasičů obce Hluboká u Kdyně převzala 29. 12. 2022 nový dopravní automobil L1Z Volkswagen Transporter T6.1 4×4. Vůz pořídilo Město Kdyně za přispění dotace od Hasičského záchranného sboru ČR ve výši 450 000 Kč a dotace Plzeňského kraje ve výši 300 000 Kč, zbytek částky dofinancovalo z vlastního rozpočtu.

Automobil dodala firma NH Car, nástavbu provedla firma Vesta Auto Corson s.r.o.

Devítimístné vozidlo bude primárně sloužit členům výjezdové jednotky obce k dopravě na místo zásahu, taktického cvičení, přepravu dětí, školení jednotky a jiné akce.

O dotace na automobil jsme pravidelně žádali již od roku 2015 a díky přiděleným bodům za splnění všech profesních předpokladů a opakovanému podávání žádosti jsme se pomalu posunovali v pořadníku stále výše.

Až se konečně se žádostí podanou v roce 2020 na nás usmálo štěstí. Sice jsme se v hodnocení umístili první pod čarou, ale díky tomu, že obec Hradiště od této dotace odstoupila, jsme se v dubnu 2021 dozvěděli, že můžeme mít auto.

Ovšem nebylo to tak jednoduché. Museli jsme vybrat auto, které by nám vyhovovalo, splňovalo technické podmínky a hlavně – aby se vešlo do naší malé hasičárny.

Některé podmínky dotace, hlavně zajištění úhrady rozdílu mezi konečnou cenou a dotací, se pro nás zdálo nereálné.

Město Kdyně ale ani chvilku nezaváhalo a opět podalo pomocnou ruku. Rozdíl mezi dotací ve výši 750.000 Kč a konečnou částkou, která včetně daně byla přes 1,6 milionu nám slíbilo město uhradit.

Mohli jsme tedy začít zpracovávat technické podmínky a po jejich schválení hasičským záchranným sborem zadal vedoucí investic Ing. arch. Šach výběrové řízení.

To vyhrála firma CB Auto České Budějovice, ale z důvodu problémů s termínem dodání vozidla nepodepsala smlouvu. Následovalo odeslání žádosti o prodloužení termínu čerpání dotace a vypsání nového výběrového řízení.

Dne 29. listopadu 2021 proběhlo hodnocení dodaných nabídek a byla vybrána firma Vesta Auto Corson, která nabídla nejvýhodnější cenu ve výši 1 329 449 Kč bez DPH s termínem dodání 30. října 2022.

Tato firma zajistila dodávku nového vozu od firmy NH Car a následně nám toto auto dovybavila dle schválených technických podmínek.

Při provádění požadovaných úprav jsme podnikli několik návštěv do dílny firmy, abychom si vše sladili s tím, co chceme a co je možné udělat. Jenže kvůli dozvukům covidu auto stále nebylo a VW měl prodlení s dodáním, proto se konečný termín musel posunout ještě o měsíc.

30. listopadu 2022 jsme opět vyrazili do Prahy, tentokrát již přebrat auto. Bohužel pro vzniklou technickou závadu jsme s ním ale nemohli odjet. To se nám podařilo až na podruhé, 29. prosince 2022. Od tohoto dne máme auto doma, v hasičárně v Hluboké,

uvedl Václav Nejdl, velitel jednotky SDH Hluboká.


Dopravní automobil Volkswagen je dlouhý 5500 mm, široký 2300 mm a vysoký 2600 mm – včetně výstražného zařízení a pochozu.

Maximální hmotnost brzděného přívěsu je 2 000 kg, nebrzděného pak 750 kg. Pro barevnou úpravu je použita bílá RAL 9003 a červená RAL 3020.

Automobil disponuje motorem se zdvihovým objemem 1968 cm³ a výkonem 110 kW splňujícím emisní normu Euro 6 a šestistupňovou převodovkou s pohonem všech kol.

Kola jsou osazena pneumatikami pro provoz na sněhu a ledu s označením 3PMSF („alpský štít“). Kabina je osazena devíti sedadly umístěnými ve 3 řadách a ve směru jízdy. Dále je interiér vybaven druhým výměníkem topení a klimatizací pro druhou a třetí řadu sedadel.

Vybavení a příslušenství dopravního automobilu

Kabinou osádky se rozumí prostor první řady sedadel, kterou tvoří sedadlo pro velitele, pro strojníka a pro jednoho hasiče, druhé řady sedadel pro tři hasiče a třetí řady sedadel pro tři hasiče, nebo tři evakuované osoby při plnění úkolů na úseku ochrany obyvatelstva.

Kabina osádky je vybavena analogovou radiostanicí kompatibilní s typem Motorola DM 4600e.

Dopravní automobil je dále vybaven dvěma 12V požárními světlomety se světelným tokem každého z nich nejméně 1300 lm. Mají magnetické uchycení a jsou vybaveny kabelem o délce nejméně 3 m pro napojení na elektroinstalaci vozidla.

Osvětlení prostoru okolo automobilu je zajištěno LED zdroji neoslňujícího bílého světla částečně zapuštěnými na bocích a zadní stěně účelové nástavby.

Světelné zařízení je tvořeno rampou o délce rovnající se nejméně 3/5 šířky střechy. Rampa je vybavena rohovými moduly zajišťujícími vykrytí potřebného vyzařovacího úhlu 360° a nejméně 2 přímými moduly – každý s 3 diodami pro zvýšení intenzity vyzařovaného světla ve směru jízdy.

Světelné zařízení vyzařuje v jeden okamžik pouze světlo jedné barvy, a to střídavě modré barvy na pravé straně a červené barvy na levé straně od podélné osy vozidla ve směru jízdy.

Automobil je v zadní části vybaven LED světelným zařízením v provedení „alej“ vyzařujícím světlo oranžové barvy a tvořeným 8 svítilnami (každá z nich má 3 diody). Světelné zařízení umožňuje pracovat nejméně ve 3 režimech – směrování vlevo, výstražný mód a směrování vpravo.

Ovládací prvky a signalizace činnosti jsou umístěny v dosahu sedadla řidiče. Zapojení světelného zařízení znemožňuje jeho užití za jízdy.

Vozidlo je také vybaveno střešním nosičem s nosností nejméně 130 kg pro uložení zavazadel. Střešní nosič je tvořen pěti příčníky a pochozí plošinou. Vstup na střechu je zajištěn žebříkem s neklouzavou úpravou, vyrobeným z korozivzdorných materiálů. Žebřík je upevněn na zadních dveřích vpravo.

Na pravém boku vozidla je markýza s délkou rozložení 2500 mm.

Dopravní automobil je v kabině osádky vybaven autorádiem se vstupem USB a s podporou bluetooth, handsfree a s ovládáním na volantu; v dosahu sedadla velitele dále dvěma samostatnými automobilovými zásuvkami s napětím 12 V a elektrickým proudem každé nejméně 8 A trvale napojeným na zdroj.

Nechybí ani dvě zásuvky USB a kamera pro sledování provozu před i za vozidlem. Vše doplňuje měnič napětí 12/230 V s domovní zásuvkou a s výkonem 1000 W.


Jednotka, která je zařazena v kategorii JPO V, dosud disponovala pouze motorovou stříkačkou taženou za soukromými vozidly.

Vzhledem k tomu, že se jedná úplně o první nový automobil v celé historii sboru, bude přeprava družstva snazší. V celé historii se objevily pouze dva automobily – a to TATRA 805 (kvíčala) a následně ROBUR přestavěný pro podmínky jednotky z pekařského auta.

Proto chce celý sbor poděkovat za nový dopravní automobil všem zúčastněným.

Na konfiguraci vozu a konzultaci technický podmínek se podíleli HZS Plzeňského kraje a velitel družstva JSDHO Hluboká pan Václav Nejdl; na financování vozu pak HZS ČR, Plzeňský kraj a Město Kdyně, zastoupené panem starostou Oskarem Hamrusem.

O objednání vozu a komunikaci při nákupu se staral pan Ivan Šach.

Všem těmto patří obrovský dík.

Petr Drahoňovský
starosta sboru
SDH Hluboká
Sdílet