Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Technický automobil Iveco hasičů Dopravního podniku hl. m. Prahy je určen pro zásahy u událostí s výskytem nebezpečných látek

Na konci roku 2021 byl Hasičskému záchrannému sboru Dopravního podniku hl. m. Prahy společností THT Polička předán nový technický automobil, který je svou výbavou určený pro likvidaci událostí s výskytem nebezpečných látek.

Nahradil tak původní automobil, který byl vyroben v roce 2000 a v současné době již neodpovídal potřebám hasičů pro zásahy tohoto typu.

Vozidlo je postaveno na podvozku Italského výrobce Iveco nesoucího označení Eurocargo 100E22 P. Dvounápravové šasi se stálým pohonem zadní nápravy je poháněno řadovým, šestiválcovým, vodou chlazeným motorem o výkonu 162 kW při 2500 otáčkách za minutu.

Převodovka je manuální, plně synchronizovaná s šesti převodovými stupni pro jízdu vpřed a jedním vzad. Kabina je dvoumístná, vybavená klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru.

Ve výbavě najdeme digitální a analogovou vozidlovou radiostanici, dvě ruční radiostanice, tři ruční svítilny a držák pro výjezdový tablet. Vozidlo je vybaveno kamerovým systémem pro záznam jízdy.

Účelová nástavba je tvořena profily ze slitin lehkých kovů spojovanými prizmatickými šroubovanými spoji s následným oplechováním, které je provedeno technologií lepení. Na levé i pravé straně skříně jsou dva úložné prostory kryté roletovým uzávěrem.

Zadní část nástavby je vzduchotěsně oddělená, vybavená hydraulickým zdvihacím čelem od společnosti Dholandia o nosnosti 1000 kg. Hydraulické čelo je možné ovládat pomocí rozvodné skříňky umístěné v pravé zadní části automobilu nebo pomocí nášlapného ovládání umístěného přímo na plošině.

Střecha nástavby je pochozí, přístupná pomocí žebříku umístěného v pravé přední části karoserie. Jsou na ní umístěny celkem čtyři hliníkové bedny sloužící k uložení rozměrného vybavení a sorpčních prostředků.

Pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů je vozidlo vybaveno sdruženou zásuvkou Rettbox-air. Výstražné světelné zařízení je v modročervené kombinaci.

Ve výbavě vozidla najdeme ochranné prostředky jako například jednorázové ochranné oděvy, plynotěsné protichemické oděvy, ochranné masky s filtrem, vzduchové dýchací přístroje, speciální protichemické rukavice, ochranné brýle, respirátory apod.

Dále jsou zde prostředky pro vytvoření dekontaminačního pracoviště – dekontaminační sprcha, skládací záchytné vany, speciální uzavřené vaky pro odčerpání kontaminované vody atp.

Pro vytvoření zázemí při nepříznivém počasí je vozidlo na obou stranách nástavby vybaveno markýzami.

Novým prvkem je pak nafukovací stan od společnosti Gumotex o půdorysných rozměrech 4 × 4,2 metrů. Stan je možné nafouknout pomocí tlakové lahve, kompresoru vozidla nebo jiného externího zdroje stlačeného vzduchu.

Další novinkou ve výbavě HZS DPP je osvětlovací balon, který svým výkonem 650 W a svítivostí až 75000 lumenů dokáže osvítit široké okolí. Pro samotnou likvidaci uniklých látek slouží sorpční prostředky ve formě polštářů, hadů a rohoží a sypké sorbenty.

Nedílnou součástí výbavy automobilu jsou i detekční a měřící přístroje pro zjišťování přítomnosti nebezpečných nebo radioaktivních látek a technické prostředky pro odběr vzorků.

Zadní část vozidla je určená zejména pro uložení nádob na použité a kontaminované prostředky, případně pro převoz znečištěného materiálu.

Ve standardní výbavě nalezneme dva vozíky s uvedenými nádobami, hasiči dále disponují i vozíkem speciálně upraveným pro dopravu tlakových lahví.

Vzhledem k vysoké variabilitě úložného prostoru je možné vozidlo využívat k převozu jakýchkoliv technických prostředků z výbavy HZS DPP.

Díky pravidelné obměně vozového parku a technických prostředků disponují hasiči moderní technikou, která rozšiřuje možnosti provedení zásahu, přispívá k bezpečnosti zasahujících a usnadňuje samotné provedení likvidačních prací.

Ing. Kamila Drábková
Dopravní podnik hl. m. Prahy
Sdílet