Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velkoobjemovou Scanii s kabinou pro družstvo vyrobila firma KOBIT-THZ pro dobrovolné hasiče z Měřína

Jednotka sboru dobrovolných hasičů městyse Měřín zařadila do svého vozového parku velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce firmy KOBIT-THZ. S financováním vozu za 8 494 200 korun včetně DPH pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Podvozek Scania P 500 B6×6HA disponuje možností pohonu všech kol, rozvor mezi první a druhou nápravou je 4 300 mm, mezi druhou a třetí pak 1 450 mm. Přední osa je odpružena listovými pružinami, obě zadní nápravy vzduchem.

Brzdy jsou na všech kolech bubnové, pomáhá jim retardér R3500. Diferenciály náprav jsou vybaveny uzávěrkou.

O pohon se stará třináctilitrový šestiválec DC13 146 o výkonu 368 kW. Motor splňuje emisní normu Euro 5, dvanáctistupňová převodovka je automatizovaná se systémem Opticruise.

K dobíječi a konzervátoru akumulátorů je automobil připojen přes 24V zásuvku Hella, doplňování tlakového vzduchu je řešeno samostatně.

Kabina osádky je vybavena vozidlovou analogovou radiostanicí Motorola DM 4600e, její druhý mikrofon a reproduktor najdeme u ovládacího panelu čerpadla v zadní části Scanie. Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších čtyřech ruční svítilny.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou uloženy dýchací přístroje, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve. Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora.

V dosahu velitele je pracovní světlomet a výjezdový tablet, v zorném poli řidiče je do displeje infotainmentu promítán obraz z couvací kamery.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou polovinou rampy na levé straně vozu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů zvukového výstražného zařízení je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Vozidlo je osazeno nárazníkovou lafetovou proudnicí s délkou účinného dostřiku 30 metrů, pod nárazníkem je asanační lišta.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Ta je vyrobena jako jeden celek z nerezavějící oceli, pojme 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla.

Účelová nástavba je v horní části vybavena přípojným prvkem pro napojení odnímatelné lafetové proudnice.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu, umožňuje rovněž zásah ve vysokotlakém či kombinovaném režimu. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Osvětlení prostoru okolo nástavby je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy umístěnými na bocích a zadní stěně.

Cisterna je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem THZ LED o maximální výšce 5 metrů od země s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů a krytím IP 44.

Světlomety jsou orientovány do jednoho směru, naklápění a otáčení je možné pomocí dálkového ovládání. Stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy, napájen může být jak z podvozkové části vozu, tak z elektrocentrály.

Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo, dávkovací zásobník na alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku. Do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky.

Součástí prostoru je spirálová hadice napojená na tlakovou vzduchovou soustavu CAS a ovládaná mechanickým vzduchovým kohoutem.

Sdílet