Tatra Terra pro hasiče z Vysočiny je osazena Cobrou, modročervené majáky jsou použity v nejvyšší konfiguraci
Firma KOBIT – THZ vyrobila pro Hasičský záchranný sbor Kraje Vysočina cisternovou automobilovou stříkačku Tatra Terra v technickém provedení. Vůz je osazen i zařízením pro hašení a řezání vodním paprskem Cobra.
Podvozek
Vůz je postaven na podvozku TATRA T815‐2T5RA3.432.4×4.2 o rozvoru 4 300 mm. Pohání ho osmiválcový agregát TATRA T3D‐928‐31 o výkonu 325 kW, který splňuje emisní normu Euro 5.
Převodovka Allison 4500 je samozřejmě automatická s hydrodynamickým měničem.
Obě nápravy jsou osazeny příčnými stabilizátory a kotoučovými brzdami. Maximální rychlost je omezena na 110 km/h.
Tatra je vybavená 230V zásuvkou Rettbox-air se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu.
LED světlomety s intenzitou světelného toku 1 000 lumenů najdeme na každém držáku zpětného zrcátka, na přední části kabiny osádky a vpravo i vlevo na zadní části účelové nástavby.
Světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace v nejvyšší možné variantě – obě barvy tedy blikají na obou stranách automobilu, záblesková světla jsou i na přední části nástavby.
Spuštění, přepínání a vypnutí tónů zvukového výstražného zařízení je pro strojníka řešeno také tlačítkem houkačky a je umožněno i tlačítkem v dosahu sedadla velitele, nechybí nízkofrekvenční siréna.
Kabina je vybavena nezávislým vytápěním Airtonic D4 a klimatizací. V opěradlech sedadel – s výjimkou řidiče – jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, náhradní tlakové láhve jsou mezi zadními opěradly.
Pro spojení slouží jak vozidlová analogová radiostanice, tak vozidlový digitální terminál. V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny.
Osvětlení nad druhou řadou sedadel lze ovládat samostatně a je možné jej přepínat z bílé na červenou barvu s nižší intenzitou.
V přední části Tatry je na podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják Ramsey Winch s tažnou sílou 50,7 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou, přítlačným zařízením lana a mechanickým jištěním proti přetížení. Úchytný prvek navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku při práci s lanovou kladkou.
Nástavba
Konstrukce účelové nástavby je vyrobená z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů. Pravý střední úložný prostor je oddělen od ostatních schrán plechem.
Nádrž na hasivo je vyrobena z modifikovaného polypropylenu, pojme 3 500 litrů vody a 210 litrů pěnidla, nechybí 40litrová nádrž na smáčedlo a 10litrový zásobník na abrazivo řezacího zařízení.
Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a umožňuje i vysokotlaký či kombinovaný provoz.
Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže v závislosti na poklesu hladiny. Uzavírací armatury jsou konstruovány tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.
Zařízení pro výrobu pěny je vybaveno elektronickou regulací s plynule volitelným rozsahem přimíšení se zobrazovaným rozlišením 0,1 %. Rozsah nastavitelného procenta přimíšení je 0 % až 6 %.
Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno komunikační jednotkou s mikrofonem a reproduktorem pro druhé ovládání vozidlového digitálního terminálu, která je připojena k převodníku A/D v kabině osádky.
V nástavbě je namontováno zařízení pro řezání vodním paprskem ColdCut Cobra C 360 HLS KIT s možností přimísení abraziva. Řezací zařízení je určené pro řezání stavebních konstrukcí (zejména materiálů: zdivo, beton, ocel, sklo, pryž, dřevo).
Zařízení prořízne následující materiály o síle:
- beton 150 mm do 90 sekund,
- stavební ocel 10 mm do 40 sekund, při řezné rychlosti nejméně 40 mm za minutu,
- vrstvená skla 10 mm do 30 sekund.
Řezací zařízení je zásobováno hasivy z nádrže vozu a je poháněno od pohonné soustavy podvozkové části. Tlakový zdroj vody zaručuje plynulou dodávku hasebního média bez vodních rázů při pracovním tlaku nejméně 270 barů.
Zásobník s abrazivem, průtokový naviják s hadicí o délce 80 metrů a proudnicí jsou umístěny v pravé zadní částí účelové nástavby. Proudnice je s hadicí spojena přes nezámrznou rychlospojku s pojistkou proti rozpojení, proudnice je vybavena bezpečnostním prvkem proti nechtěnému spuštění.
Řezací zařízení dále umožňuje:
- současné řezání a hašení, dále hašení roztříštěným proudem vody,
- řezání paprskem o minimální šíři, nejvíce však 2,5 mm,
- s ohledem na požadovanou efektivitu zásahu pracovat s malou spotřebou vody – maximálně 70 litrů za minutu,
- bezpečnou manipulaci s proudnicí, minimalizující účinky zpětného rázu,
- při výměně proudnice stříkaní vodou při tlaku od 70 do 100 barů, proudnice umožňuje plynulou změnu typu proudu z kompaktního na vodní kužel (roztříštěný proud), proudnice je součástí dodávky,
- přimísení smáčedla a pěnidla,
- zprovoznění zařízení do 90 vteřin,
- kontinuální řezání s příměsí abraziva po dobu nejméně 4 minuty bez nutnosti doplňování abraziva do zásobníku,
- ochranu před poškozením mrazem, která je zajištěna elektrickým nezávislým topením umístěným v pravé zadní části účelové nástavby,
- ovládání průtoku vody, přimísení pěnidla (smáčedla) a přimísení abraziva z obslužného místa strojníka CAS a z proudnice.
- navíjení hadice na naviják elektrickým pohonem při obsluze jednou osobou, v případě poruchy navíjení ručním pohonem,
- plnou funkčnost při případném připojení prodlužovacích hadic do celkové délky nejméně 250 m (prodlužovací hadice nejsou součástí dodávky),
- současnou činnost řezacího zařízení a požárního čerpadla CAS,
- provoz při teplotách v rozmezí –20°C až + 40°C,
- provoz bez ohledu na množství vody v nádrži CAS a při průběžném doplňování nádrže na vodu.
Tatra je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby. Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7”, umístěného v kabině řidiče.
Pro možnost spolehlivého použití přenosného terminálu i mimo kabinu osádky, je jedna z antén wifi routeru umístěna vně kabiny – na její střeše.
Systém řízení požární nástavby má následující funkce:
- zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
- zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
- automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
- monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
- záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
- automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
- automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
- ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
- systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
- automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
- poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby,
- ovládání řezacího zařízení pro řezání vodním paprskem.
Požární nástavba je dále vybavena sérií elektronických řídicích jednotek, umístěných na různých místech vozidla. Jednotky, včetně zadního grafického terminálu, jsou mezi sebou propojeny pomocí sběrnice CAN bus 2.0, nebo novější.
Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo o objemu 500 ml, dávkovací zásobník na alkoholovou dezinfekci o objemu 500 ml a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy v pravé prostřední schráně na výsuvném prvku.
Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky.
Součástí je i spirálová hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku a ovládaná mechanickým kohoutem.
Na horní pochozí plošině nástavby je přípojný prvek pro uchycení lafetové proudnice PROTEK Style o výkonu 2 000 litrů za minutu. Proudnici lze použít i na stativu mimo vozidlo.
O osvětlení místa zásahu se stará pneumaticky výsuvný stožár s 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy. Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích umístěna LED světla.