Hasiči obce Lenešice mají novou Scanii, cisternu dodala firma WISS Czech
Společnost WISS Czech dodala jednotce sboru dobrovolných hasičů obce Lenešice novou cisternovou automobilovou stříkačku za 7 828 942 korun včetně DPH. S financováním pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábran škod a Ústecký kraj.
Pro barevnou úpravu je použita červená barva v odstínu RAL 3020 doplněna na obou bocích CAS o bílý vodorovný retro reflexní pruh. K zvýšení viditelnosti vozidla je též použito označení žlutým retro reflexní pruh na bocích vozidla.
Podvozek
Vůz je postaven na dvounápravovém šasi Scania P 440 XT s trvalým pohonem přední nápravy. O pohon vozidla se stará řadový šestiválec DC13 153 o výkonu 324 kW. Kabina pro mužstvo nese označení CrewCab CP28 a je určena pro osádku 1+5.
Převodovka je automatická s hydrodynamickým retardérem, diferenciály hnacích náprav jsou vybaveny uzávěrkou.
Scania je v prostoru místa nástupu strojníka do automobilu vybavena 230 V zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Pro spojení slouží dvojice radiostanice – digitální MATRA G2 a analogová DM 4600. V prostoru ovládacího panelu čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo radiostanice.
Šestimístná kabina je vybavena centrálním zamykáním, klimatizací a nezávislým vytápěním, v opěradlech zadní řady sedadel a sedadla velitele jsou uloženy dýchací přístroje Dräger PSS 4000. Poslední povinný přístroj je uložen na krytu motoru. V kabině dále nalezneme čtveřici dobíjecích svítilen Survivore a 6 ručních radiostanic Motorola.
V horní části kabiny je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny a v podvěsu je umístěna páteřová deska.
V dosahu velitele nesmí chybět výjezdový tablet Samsung A8 se softwarem GINA. Přední část vozu je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné 50 kN s jištěním proti přetížení.
Nechybí ani pevně zabudovaná dálkově ovládaná lafetová proudnice pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 800 l/min. a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.
CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinků sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšenou odolnost se použijí ochranné prvky dlouhodobě odolávající teplotám do 200 °C a po dobu do 15 minut teplotě až 1000 °C.
Scania dokáže brodit klidnou vodou do hloubky až 750 mm.
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů slitiny lehkých kovů. V horní části je přípojný prvek pro napojení odnímatelné lafetové proudnice.
Nádrž na hasivo je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Nádrž na vodu pojme 4 000 litrů vody a nádrž na pěnidlo 240 litrů.
Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, vyhřívané a při jmenovitém tlaku 10 barů a sací výšce 3 metry dosahuje výkonu 2 000 litrů za minutu.
CAS je vybavena datovou sběrnici k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus s následujícími funkcemi:
- záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
- diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
- monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
- automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
- zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
- zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
- automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
- systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS,
- Start/Stop motoru z prostoru požárního čerpadla,
- Automatická regulace tlaku ve výtlačných rozvodech v závislosti na aktuálním průtoku vody.
CAS je vybavena zvláštním výstražným zařízením v modro-červené kombinaci.
Účelová nástavba je vybavena pneumaticky výsuvným osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů od země. Dvojce LED světlometů dosahuje celkového světelného toku 30 000 lumenů. Stožár umožnuje napájení z podvozkové části nebo elektrocentrály.
Osvětlení prostoru okolo Scanie je zajištěno vně umístěnými zdroji neoslňujícího světla typu LED částečně zapuštěného do bočních stěn a do zadní stěny účelové nástavby.
Zadní, přední a vnitřní část vozidla je vybavena kamerami pro sledování prostoru kolem vozidla. Výstupy z kamer jsou přenášeny do zobrazovací část o velikosti 7“ v zorném poli řidiče a též do ovládacího tabletu.
Foto: Foto Hapík