Lesní speciály Mercedes-Benz Unimog doplní slovenské moduly pro hašení lesních požárů
Do vozového parku Hasičského a záchranného zboru Slovenskej republiky přibyly nové lesní speciály na podvozku Mercedes-Benz Unimog. Hasiči je slavnostně převzali 20. dubna roku 2023.
Celkem šest kusů této speciální techniky doplnilo dosavadní moduly pro hašení lesních požárů GFFF-V (Ground Forest Fire Fighting using Vehicles), do kterých mimo jiné patří pětinápravové velkoobjemové Tatry Force.
Keď hovoríme o module pozemného hasenia lesných požiarov v prírodnom prostredí ZÁPAD, STRED a VÝCHOD, hovoríme o tímoch profesionálov, strategicky rozmiestnených po celom Slovensku, ktorí zasahujú v prípade rozsiahlych lesných požiarov v ťažko dostupných terénoch.
Ich výsledky, spätná väzba vo forme pochvaly za ich kvalitne odvedenú prácu na území Slovenska a zahraničných misiách v troch štátoch – v Grécku, Rakúsku a Česku – je pre mňa ako ministra motiváciou čo najefektívnejšie zlepšovať ich pracovné podmienky a materiálno-technické vybavenie.
Nové terénne vozidlá sú prvým konceptom nadstavby hasičského vozidla, navrhnutej samotnými príslušníkmi Hasičského a záchranného zboru, členmi modulu GFFF-V prispôsobeného ich potrebám počas zásahu,
povedal minister vnútra SR Roman Mikulec.
Podvozek
Pro stavbu automobilu byl zvolen terénní podvozek Mercedes-Benz Unimog U5023 o rozvoru 3 850 mm ve verzi Extreme off-road s připojitelným pohonem všech kol. Nápravy jsou portálové, na všech kolech jsou kotoučové brzdy, kabina je třímístná.
O pohon se stará řadový přeplňovaný čtyřválec OM 934 LA o výkonu 170 kW a krouticím momentu 900 nM při 1 400 otáčkách za minutu. Převodovka je automatizovaná s funkcí AutomaticShift.
Na předním nárazníku je uchycen hydraulický naviják Sepson H60 s tažnou silou 60 kN a délkou lana 30 metrů.
Nástavba
Nástavbu vyrobila slovenská firmy HYCA. Na obou bocích je dvojice schrán s příslušenstvím krytá hliníkovými roletkami, vzadu je prostor přístupný nahoru výklopnými dveřmi. Nechybí LED osvětlení vnitřních prostor ani bezprostředního okolí nástavby.
Unimog veze ve své nádrži z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny 3 000 litrů vody, nechybí zařízení pro rychlý zásah – tedy tvarově stálá hadice na navijáku zakončená proudnicí.
O dodávku hasiva se stará čerpací zařízení Maleco Niagara C30.10, vyrobeno je z bronzu a slitin lehkých kovů, při tlaku 10 barů dosahuje jmenovitého průtoku 3 000 litrů za minutu. Čerpadlo umožňuje i vysokotlaký režim provozu – při tlaku 40 barů je jeho průtok 400 litrů za minutu.
Rozměrné požární příslušenství je uloženo na střeše nástavby – a to buď přímo, nebo v hliníkových bednách.
Rozměry a hmotnosti vozu
Hmotnost Unimogu je 14 500 kg. Jeho délka je i s lanovým navijákem 6 800 mm, vysoký je 3 100 mm a široký 2 400 mm. Přední nájezdový úhel je 42 °, zadní 40 °, přechodový (přejezdový) úhel 30 °.
Maximální přípustná hodnota bočního náklonu je u plně naloženého vozu 26 °, jeho těžiště je v úrovni podlahy zadní skříně nástavby.
Vozidla budou rozdělena po dvou kusech pro každý modul pozemního hašení – skupina Západ, Střed a Východ.
Cena jednoho vozidla byla 304 tisíc EUR. 248 tisíc poskytla Evropská unie, na zbytek byly využity prostředky ze státního rozpočtu.
Milan Dermek Photography