Hasiči v dolech Nástup v Tušimicích mají dalšího Phoenixe, nástavbu na kombinovaný hasicí automobil Tatra 158 vyrobila firma KOBIT-THZ
Do vozového parku Hasičského záchranného sboru podniku Severočeské doly v dolech Nástup Tušimice přibyla další Tatra – kombinovaný hasicí automobil modelové řady Phoenix dodala firma KOBIT – THZ.
Podvozek
Automobil je postaven na třínápravovém podvozku Tatra T158/II-8P3R33 s připojitelným pohonem všech kol a s průběžným rámem. Kolové redukce a pneumatiky 16R20 zajišťují dostatečnou světlou výšku pro pohyb v těžkém terénu a vylepšují nájezdové úhly automobilu.
Všechny diferenciály jsou vybaveny mechanickou uzávěrkou.
Třináctilitrový řadový šestiválec PACCAR MX 13 340 C3 je spřažen se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison 4500 s hydrodynamickým retardérem. Kapalinou chlazený motor splňuje emisní normu Euro 3 a dosahuje výkonu 340 kW. Jeho krouticí moment je 2 300 Nm při 1 000 až 1 425 otáčkách za minutu.
Pomocný pohon pro vodní čerpadlo je možné používat při jízdě až do rychlosti 10 km/h.
Kabina je dvoumístná, v dosahu řidiče je tablet s vybavením pro obsluhu nástavby, po levé ruce velitele je joystick pro ovládání nárazníkové lafetové proudnice i lafetové proudnice na střeše nástavby.
Na levém boku je u dveří řidiče zásuvka Rettbox-air, která se stará o dobíjení a konzervaci akumulátorů i o doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování Tatry se samočinně odpojí.
Na každém z bočních zrcátek je pracovní LED světlomet o světelném toku 1 000 lumenů, který osvětluje okolí automobilu.
Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace, spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro řidiče řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství jsou po obou stranách pod předními schránami plošné stupačky.
Nástavba má ve srovnání se starší sestrou o 90 mm zvýšenou světlou výšku, pod zadními roletkami nejsou přídavné boxy.
Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli vyrobena jako jeden celek pro 8 000 litrů vody a 1 000 litrů pěnidla. LED stavoznaky na obou bocích nástavby signalizují aktuální objem v nádržích.
Čerpací zařízení je v zadní části automobilu a dosahuje jmenovitého výkonu 4 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Přiměšovací zařízení je vybaveno elektronickou regulací. Čerpadlo je – stejně jako celá nástavba – řízeno pomocí dotykového tabletu a membránových tlačítek systémem FCTS.
V přední schráně je namontováno plynové hasicí zařízení se 120 kilogramy oxidu uhličitého.
Navijáky s tvarově stálou hadicí o průměru 25 mm jsou umístěny v zadních schránách na obou bocích automobilu.
Mezi kabinou a nástavbou je pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety, jejich celkový světelný tok je 30 000 lumenů.
V levé zadní roletě najdeme mimo jiné i výsuvné plato s hygienickými prostředky pro základní očistu hasičů u zásahu.
Rozměry vozu
Tatra Phoenix je v této konfigurací dlouhá 9 850 mm, vysoká 3 510 mm a široká 2 550 mm.