Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Sedlištích hasiči slavnostně převzali novou cisternu Scania z dílen firmy THT Polička

V neděli 7. května 2023 se před kostelem všech svatých v Sedlištích za přítomnosti představitelů obce, místní jednotky, dodavalete i zástupců okolních sborů konalo slavnostní předání nové cisternové automobilové stříkačky Scania.

Vůz dodala za 8 031 980 Kč včetně DPH firma THT Polička na sklonku roku 2022. S finan­cováním automobilu obci pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod částkou 2,5 milionu, Moravskoslezský kraj přispěl další milion a čtvrt. Obec tak uhradila 4 281 980 Kč.

Podvozek

Cisternová automobilová stříkačka je postavena na podvozku Scania P440 řady XT, dvounápravový vůz má připojitelný pohon všech kol a uzávěrky diferenciálů.

O pohon se stará třináctilitrový řadový šestiválec DC 13 o výkonu 324 kW a krouticím momentu 2 300 Nm. Automatizovaná převodovka je dvanáctistupňová ve verzi se spojkovým pedálem, doplňuje ji systém Opticruise a hydrodynamický retardér.

O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará zásuvka Rettbox-air. Umístěna je na levém boku vozu na spoileru mezi kabinou a nástavbou, výrobce se tak vyhnul zásahu do samotné kabiny automobilu.

Ta je šestimístná CP28L, vybavena je nezávislým vytápěním a klimatizací. Do displeje infotainmentu je integrováno zobrazení ze zadní couvací kamery, nechybí kamera na čelním skle pro záznam jízdy ani výjezdový tablet v dosahu velitele vozu.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Jeho druhé obslužné místo je v zadní části Scanie u ovládacího panelu čerpadla.

V šesti dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční svítilny, v dalších pak ruční radiostanice a terminály.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi jsou umístěny náhradní tlakové láhve. Další tři náhradní láhve veze vůz v nástavbě.

Červenomodré světelné výstražné zařízení je ve verzi s červenou částí rampy na levé straně automobilu, doplňková světla najdeme kromě masky i na bocích kabiny a nástavby. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro řidiče řešeno tlačítkem houkačky CAS a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení, nad ním je LED osvětlení pracovního prostoru.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Nástavba není vybavena stupačkami, příslušenství je v postranních a v zadní skříni uloženo tak, aby jej bylo možné vyjímat a vkládat ze země.

Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Ta je vyrobena jako jeden celek z nerezavějící oceli, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THT PKA 2000–250 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, umožňuje rovněž vysokotlaký či kombinovaný provoz. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Cisterna je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů se čtyřmi 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů.

Naklápění a otáčení světlometů je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem, osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Bezprostřední okolí automobilu osvětlují LED světlomety zapuštěné do okapnic na bocích a v zadní části nástavby.

Hygienické plato s vodou, mýdlem a papírovými ručníky najdeme v pravé zadní schráně, slouží pro základní očistu hasičů u zásahu.

Sdílet