Rámcová dohoda na malé i velké cisternové automobilové stříkačky Tatra bude letos společná pro HZS i JSDH, dodá je firma THT Polička
Ministerstvo vnitra – Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky uzavřelo rámcové smlouvy na dodávky nových cisternových automobilových stříkaček CAS 20, CAS 30 a CAS 30 pro velkoobjemové hašení. Zakázka z loňské výzvy je společná pro profesionální i dobrovolné jednotky.
U CAS 20 hasiči v rámcové smlouvě požadují maximálně 100 kusů techniky, u velkoobjemových CAS 30 pak 45 kusů techniky. Velkoobjemových cisteren s krátkou kabinou bude až 87. Vše včetně volitelného požárního příslušenství a komunikačních prostředků.
Vybavení se může lišit, dodávka počítá s redukovanou (zde zřejmě zadavatel předpokládá, že JSDH vlastní ještě jednu CAS v základním provedení, aby byly naplněny požadavky vyhlášky č 247/2001, popřípadě se počítá s plánovanou novelizací – pozn. red.) i technickou výbavou, kterou využijí pravděpodobně pouze hasičské záchranné sbory krajů.
Podvozek
Zadání počítá s dvounápravovým podvozkem Tatra Force T815–75RA3T43200 u CAS 20 a třínápravovým Tatra Terra 815–2T5RB3.432 u CAS 30 – u obou se čtyřdvéřovou šestimístnou kabinou pro družstvo. Podvozek bude určen pro smíšený provoz, bude tedy umožňovat pohon všech kol – ať už volitelně, či trvale.
Z označení vyplývá, že „malé“ CAS už budou dodávány na podvozcích Force s novou kabinou, kterou jsme exkluzivně představili v článku z premiéry vozu.
Převodovka bude automatická s hydrodynamickým měničem, zvýší se tak komfort řidiče a s tím ruku v ruce i bezpečnost osádky při jízdě k zásahu. Rychlost jízdy bude omezena na konstrukční rychlost vozu.
V opěradlech zadní řady sedadel budou držáky dýchacích přístrojů. Centrální zamykání bude dodáno s ovladačem mimo klíček, aby bylo vůz možno zamknout i za chodu motoru, jak jsme na to zvyklí z většiny současných nových vozidel.
O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu postará sdružená 230V zásuvka Rettbox-air.
Světelné výstražné zařízení bude vyzařovat světlo červené a modré barvy střídavě na obou stranách automobilu.
Nástavby
Šestiroletová – respektive u CAS 30 čtyřroletová – nástavba bude vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Nádrž na hasivo bude vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny a bude mít objem 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla u CAS 20 – a 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla u CAS 30.
V prostoru obslužného místa čerpacího zařízení bude umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové radiostanice.
Výtlačná a plnicí hrdla B budou vyvedena pod zadní roletové schrány mimo úložný prostor s požárním příslušenstvím.
Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožní samočinné a plynulé doplňování nádrže na vodu v závislosti na poklesu hladiny. Uzavírací armatury budou konstruovány tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.
Podle potřeb a finančních možností zadavatele je k dispozici i volitelné příslušenství a variantní provedení – doobjednat lze například osvětlovací stožár, klimatizaci a podobně. Nechybí možnost nechat si vyrobit nádrž na hasivo z nerezavějící oceli, pořídit kamerový systém, ochranné trysky podvozku či podmetací řetězy.
Co by ale nikdo z volitelné výbavy vynechat neměl je kromě odstínu RAL 3024 pořídit i retroreflexní žlutozelené zvýraznění.