Úterý 5. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR pořídil trojici valníkových vozidel Tatra Phoenix s hydraulickým če­lem

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru České republiky pořídil pro každou ze svých dislokací – tedy do Hlučína, Jihlavy a Zbirohu – třínápravový valníkový automobil na podvozku Tatra Phoenix. Každý z nich stál 6 328 300 korun včetně DPH.

Vozidla byla pořízena v rámci projektu Modernizace techniky a prostředků Záchranného útvaru HZS ČR spolufinancovaného Evropskou unií z Integrovaného regionálního operačního programu (REACT-EU). Nasazení vozidel lze očekávat také při přepravách humanitární pomoci do zahraničí.

Podvozek

Podvozek Tatra T158–8P3R33.39Z disponuje připojitelným pohonem přední nápravy, diferenciály všech os jsou vybaveny uzávěrkou. Automobil je v kategorii pro terénní provoz.

Kapalinou chlazený motor PACCAR MX o objemu 13 litrů a výkonu 355 kW spolupracuje s automatickou převodovkou Allison.

U dveří řidiče je 230V zásuvka Rettbox-air pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu, po nastartování se kabel samočinně odpojí. Součástí je inteligentní dobíjecí zařízení.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola DM 4600 a digitální vozidlový terminál Matra TPM 700. V dobíjecích úchytech je dvojice ručních svítilen. V zorném poli řidiče je 6" displej navigace TomTom Go Discover s doživotní bezplatnou aktualizací. V dosahu velitele najdeme pracovní světlomet.

Kabina je spací, dvojici sedadel pro osádku doplňuje lůžko, pod ním je úložný prostor o objemu 250 litrů. Nechybí klimatizace a nezávislé vytápění.

Světelné výstražné zařízení je modročervenoo­ranžové kombinace, při použití v rámci zásahové činnosti je červená barva na levé polovině automobilu.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. Její konstrukční rychlost je 110 km/h.

Nástavba

Nástavbu tvoří ocelový rám, demontovatelná plachtová konstrukce a hydraulická nakládací plošina. Přední čelo je až do výše kabiny vozu osazeno voděodolnou překližkou o tloušťce 12 mm. Na jeho přední straně jsou háčky pro celní lanko.

Hliníkové bočnice o výšce 900 mm jsou demontovatelné, v každém poli jsou na sobě dvě vodorovné boční výztuhy.

Na lemu podlahy je zabudováno 15 kotvicích ok o pevnosti v tahu 2 tuny. Samotná podlaha je z voděodolné překližky o tloušťce 30 mm, lem ji chrání před poškozením například při nakládání vysokozdvižným vozíkem.

Vnitřní prostor je osvětlen LED světly.

Hydraulická nakládací plošina

Hydraulická nakládací plošina Dhollandia je odklápěcí – hlavní pevná část je vysoká 1 100 mm, odklápěcí 600 mm. Odklápěcí část je v přepravní poloze zaklopena dovnitř nákladového prostoru a zajištěna proti pohybu. Nosnost plošiny je 2 000 kg, osazena je varovnými LED světly.

Ovládání je řešeno třítlačítkovým spínačem na spirálovém kabelu, hlavním rozvaděčem pod ložnou plochou nástavby a nožním ovládáním na samotné plošině.

Plošina je vyztužena pro najíždění vysokozdvižného vozíku.

Rozměry

Světlá výška Tatry je 270 mm, dlouhá je 9 300 mm, vysoká 3 760 mm. Valníková plošina je dlouhá 6 350 mm, široká 2 450 mm a s plachtou vysoká 2 200 mm. Pojme tak až 16 europalet, objem přepravního prostoru je více než 35 m3.

Foto: ZÚ HZS ČR
Sdílet