Hasiči městyse Stonařov mají novou Tatru Terra od THT Polička, cisterna nahradí starou Liazku
Firma THT Polička dodala hasičům městyse Stonařov novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Tatra Terra za 8 536 550 Kč včetně DPH. Hasiči si vůz slavnostně převzali v sobotu 3. června 2023, s financováním městysu pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.
Slovo starosty
Vážení spoluobčané, vážení hosté, kolegové zastupitelé, a především vážení členové SDH Stonařov! Dovolte mi pár slov k významnému výročí, které si dnes společně připomínáme.
Účinná technika na jisté úrovni je asi základním předpokladem pro úspěšný zásah hasičů při požáru, nehodě či přírodní katastrofě. Ale tím ještě významnějším předpokladem (faktorem) je člověk.
Odborně znalý, techniku ovládající, s maximální odpovědností vůči sobě i ostatním členům jednotky, mající v sobě onu hasičskou hrdost a čest. Takové členy přeji stonařovskému sboru zejména. A to i v souvislosti s předáním nového zásahového vozidla.
Myšlenka na novou cisternu je již letitá a jak rostly náklady na opravy té stávající a s nimi i obava ze spolehlivost vozidla, začali jsme přibližně před 3 lety vážně uvažovat o nákupu nové cisterny.
Ve spolupráci se starostou sboru panem Zdeňkem Urbánkem a velitelem jednotky a členem rady panem Leošem Pryclem byl vybrán typ, či spíše výrobce vozidla. Absolvovali jsme návštěvu jak u výrobce vozidla, tzn. Tatře Kopřivnice, tak i u výrobce hasičských nástaveb na tyto podvozky, u společnosti THT v Poličce. Přesvědčili jsme se o kvalitě jejich produktů.
Nutno podotknout, že obě společnosti jsou dnes v ryze českých rukou a u poličské THT tornu tak je od privatizace tohoto podniku v 90. letech minulého století.
Současně s výběrem jsme zjišťovali možnost finančního přispění státu na nákup tohoto vozidla. Nakonec se v loňském roce podařilo získat z prostředků Ministerstva vnitra ČR, konkrétně Generálního ředitelství HZS, dotaci v maximální možné výši 2,5 mil.
Tomu samozřejmě předcházelo velké množství administrativních úkonů a splnění technických požadavků zejména co se týče vybavení vozidla. Pokud totiž stát poskytuje účelovou dotaci, chce mít jistotu, že bude použita řádně a naplní smysl — v našem případě tedy zvýší akceschopnost jednotky SDH obce, a tedy i službu pro stát.
Pořizovací hodnota nové cisterny je vysoká a činí 8 536 550 Kč včetně DPH. Rozdíl mezi dotací a kupní cenou ve výši přibližně šesti milionů bude městys hradit z úvěru tak, aby příliš nezatížil rozpočet městyse a neomezil ostatní chystané investice.
Doufám, že členové sboru si uvědomují, že přebírají do své péče nové vozidlo mimořádně vysoké hodnoty.
Závěrem mi dovolte popřát cisterně spousty ujetých kilometrů bez nehod, a když už zásahy, tak jen ty úspěšně zvládnuté. A taky jí přeji ohleduplné uživatele, tedy naše hasiče, kteří budou s cisternou jezdit a budou ji obsluhovat.
Našemu sboru a jednotce děkuji za odvedenou práci ve prospěch obce a všem, kteří se podíleli a podílejí, na přípravě a průběhu těchto významných oslav.
Osobně si práce dobrovolných hasičů velmi vážím. Vedle oné dobrovolné a spolkové činnosti, kterou členové spolku mohou a nemusí vykonávat, je tu pak ona povinnost zajistit personální obsazení a funkčnost zásahové jednotky a s tím starost o svěřenou techniku, povinná školení a spoustu dalšího.
Z přehledu od roku 2021 až do dnešního dne vyplývá, že jednotka absolvovala 129 zásahů, z toho výjezdů k dopravním nehodám bylo 26, k požárům 54, poskytnutí technické pomoci proběhlo 26× a účast na výcviku a školení byla 23×. Dále se hasiči sešli 107× při opravách a údržbě techniky.
Bydlet v obci s vědomím, že kousek ode mne je parta lidí, která je schopna kdykoliv přijet na pomoc – počínaje ucpanou kanalizací či nedej bože požárem – to je skutečný bonus a já bych byl rád, abychom si to všichni uvědomovali.
Přeji sboru aktivní členskou základnu, přes požární sport a práci s mládeží získané nové členy sboru a všem Vám především pevné zdraví, jako základní předpoklad pro to, aby vás tato práce bavila a abyste byli schopni plnit i úkoly na úseku požární bezpečnosti a prevence,
uvedl Mgr. Ivan Šulc, starosta Stonařova.
Cisterna Tatra Terra
Podvozek
Podvozek T 815–2T5RA3 4×4 tvoří dvounápravové šasi s připojitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem.
Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, vidlicový, vzduchem chlazený osmiválec s přímým vstřikem paliva a s rozvodem OHV. Splňuje emisní normu Euro 5 a dosahuje výkonu 325 kW.
Tatra je bohužel vybavena pouze čtrnáctistupňovou převodovkou bez automatického a dokonce i bez poloautomatického systému řazení rychlostí.
V prostoru místa nástupu strojníka do automobilu najdeme samostatnou 24V zásuvku MagCode PowerPort pro dobíjení akumulátorových baterií a samostatné přípojné místo pro doplňování tlakového vzduchu z vnějšího zdroje.
Šestimístná kabina je v opěradlech druhé řady sedadel vybavena čtyřmi dýchacími přístroji, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve.
Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších čtyřech ruční svítilny. V dosahu velitele je uchycen výjezdový tablet a pracovní světlomet. Pro spojení slouží jak analogová vozidlová radiostanice (s druhým obslužným místem u ovládacího panelu čerpadla), tak digitální vozidlový terminál.
Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou částí rampy na levé straně automobilu.
Na podélnících rámu v předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják s ocelovým lanem a jištěním proti přetížení.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.
Karoserie je řešena tak, že její boční část tvoří úložné skříně opatřené z obou boků vozidla uzavíracími roletkami ze slitiny lehkých kovů s průběžným madlem v celé šířce roletky. Výška madla nebo jiného prvku otevřené roletky je s ohledem na různou výšku jednotlivých hasičů maximálně 2 000 mm od země.
Další část karoserie tvoří zadní prostorná skříň pro uložení požárního příslušenství a pro čerpací zařízení opatřená nahoru výklopnými dveřmi. Spodek skříně je zakapotován kryty.
Střechu karoserie nástavby tvoří ohrazená manipulační plošina, která je nad horní úrovní nádrže na vodu. Je z hliníkového plechu s neklouzavým povrchem, slouží zároveň pro uložení rozměrné požární výbavy. Žebřík pro výstup na střechu účelové nástavby je ocelový, svařovaný, opatřen povrchovou úpravou žárovým zinkováním a je umístěn na zadní straně nástavby vpravo.
Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Je hranolovitého tvaru a na vozidle je uložena v lůžku a připevněna stahovacími třmeny, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000 – 250, které umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je chráněno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem. Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí.
Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, ručně nastavitelné regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.
Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů. Stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.
Rozměry a hmotnosti
Tatra je i s lanovým navijákem dlouhá 8 500 mm, široká je 2 550 mm a vysoká 3 050 mm. Dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm, její celková hmotnost je 18 000 kg.
Historie sboru a jednotky
Píše se 26. květen 1870 a Stonařov zasahuje jeden z mnoha ničivých požárů, kterému padlo za oběť 34 domů. Ze zachovalých dokumentů lze zjistit, že požáry trápily městečko již ve středověku a ve velké míře tomu bylo právě v 18. a 19. století.
Tak jako na území celého mocnářství, tak i na Jihlavsku se objevují snahy o zakládání hasičských dobrovolných spolků, a to ať už českých či německých v regionech s převahou německých obyvatel, jako tomu bylo v Jihlavě roku 1864, kdy se hasičský spolek stal součástí těl ho spolku „Turnverein“.
Rozvoji spolkové činnosti napomohl zemský zákon č. 135 o právu shromažďovacím, a hlavně v roce 1873 vydaný Řád policie požárové, který ukládal starostům a představeným obcí povinnost podporovat zřizování hasičských sborů a poskytovat jim materiální pomoc.
Koncem 19. století tak vedle jihlavského sboru vznikají v obcích německého jazykového ostrova i další hasičské sbory; roku 1873, tři roky po zmíněném velkém požáru, právě ve Stonařově, v dalších letech roku 1884 v Kostelci a Kosově, roku 1893 ve Vyskytné, roku 1894 v Jiříně a roku 1900 v Čížově a Měšíně. Ano, stonařovský sbor svým rokem založení patří mezi nejstarší sbory nejen v regionu Jihlavska.
Píše se tedy rok 1873 a je ustaven německý hasičský sbor ve Stonařově. Již o rok později je vybaven první stříkačkou. To ovšem neznamenalo konec velkým požárům, protože člověk je prostě nepoučitelný.
V kulatém roce 1900 vznikl obrovský požár ve středu obce, kdy bylo zničeno 28 budov a hned o rok později vyhořelo dalších 20 usedlostí. Tyto události vedly ještě k větší podpoře hasičského sboru. V roce 1923, u příležitosti 50. výročí založení, byla postavena zbrojnice a věž na sušení hadic.
Druhá světová válka a její výsledky se podepsaly na obměně členské základny sboru, první záznam po ní se datuje k 25. září 1947 a ze zápisu z členské schůze vyplývá, že sbor čítal na 30 členů.
Sbor měl k dispozici původní stříkačku z roku 1874 a motorovou stříkačku z roku 1932. Postupně se technika vyměňovala a sbor se díky vozidlu Tatra 30 pro 6 osob stal mobilním. Později toto vozidlo bylo nahrazeno autem Badford a po roce 1960 autem Tatra 805.
Stará motorová stříkačka byla vyměněna za stříkačku PS-8 a později za DS-16 – právě tuto stříkačku, kterou zrenovovali členové stonařovského sboru, si můžete dnes prohlédnout.
Hasičský sbor byl v poválečných letech velmi aktivní, zapojoval se do hasičských soutěží a do pořádání kulturních akcí jako bylo kácení máje, plesy, silvestrovské pořady, dokonce i ochotnické divadlo; hasiči podporovali i činnost ostatních spolků, např. Sokola.
Do činnosti sboru se zapojily i ženy, původně jako zdravotnice, po přidělení stejnokrojů se však i ony zapojily do výcviku. V létě roku 1973 se na fotbalovém hřišti uskutečnila oslava 100. výročí založení sboru.
Stonařovští hasiči se tak stali jednou z nejaktivnějších složek v obci. Jako i jiné organizace i stonařovský sbor prošel obměnou členské základny a krizí, ale i v těchto okamžicích ti nejzodpovědnější zajistili akceschopnost jednotky.
V 80. letech disponoval sbor valníkovou Avií 30, následně v roce 1983 získali hasiči do výbavy AVII 30-DVS 13. Po ní přibylo do vozového parku vozidlo Tatra 138, které bylo v roce 1988 nahrazeno cisternovým vozidlem CAS 25 Škoda 706.
Začátek 21. století znamenal nárůst aktivit dobrovolných hasičů. Do sboru přišli noví členové a významně se zapojili do činnosti sboru. Bylo nutno výrazné dovybavit zásahové družstvo, neboli výjezdovou jednotku, a to i s ohledem na kladení stále vyšších požadavků ze strany centrálního hasičské sboru a záchranného integrovaného systému a nových legislativních předpisů.
Dokupovaly se zásahové obleky, přilby, boty, sehnala se dýchací technika, zprovoznila vyprošťovací technika a jednotka SDH Stonařov tak v rámci svého zařazení JPO III začala aktivně sloužit a zasahovat i při dopravních nehodách.
V roce 2007 jednotka získala vozidlo Škoda Felicia Combi, v roce 2009 Škodu Forman LX a v roce 2012 bylo na sbor bezúplatně převedeno od Krajského ředitelství HZS cisternové vozidlo CAS 25 Liaz, které slouží dodnes a se kterým se dnes hasiči de facto loučí.
V posledních desetiletích došlo k rozšíření vozového parku o dodávková vozidla – a to v roce 2023 VW Transporter, roku 2017 byl pořízen Ford Transit.