Středa 3. července 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pozměňovací návrh zákona o silničním provozu může hasičům umožnit překročení nejvyšší povolené rychlosti

V rámci projednávání novely zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích byl projednán a schválen pozoruhodný pozměňovací návrh poslance Jana Bartoška, týkající se řidičů vozidel bezpečnostních sborů bez světelného zvukového a výstražného zařízení.

Dle jeho návrhu by měl být § 18 změněn takto:

Nejvyšší dovolená rychlost podle odstavců 3, 4 a 8 a nejvyšší dovolená rychlost stanovená místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích neplatí pro řidiče vozidel zpravodajských služeb, Generální inspekce bezpečnostních sborů a stanovených organizačních částí Hasičského záchranného sboru České republiky a útvarů policie a Vojenské policie a organizačních útvarů orgánů celní správy, je-li to nezbytně nutné k plnění úkolů stanovených zvláštním právním předpisem, je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost silničního provozu na pozemních komunikacích.

Organizační části Hasičského záchranného sboru České republiky a útvary policie stanoví ministr vnitra. Útvary Vojenské policie stanoví ministr obrany. Organizační útvary orgánů celní správy stanoví ministr financí.

§ 18 zákona o provozu na pozemních komunikacích:

(3) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg, vozidla základní složky integrovaného záchranného systému a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km/h; na silnici pro motorová vozidla rychlostí nejvýše 110 km/h a na dálnici rychlostí nejvýše 130 km/h. Řidič jiného motorového vozidla smí jet rychlostí nejvýše 80 km/h.

(4) V obci smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km/h, a jde-li o dálnici nebo silnici pro motorová vozidla, nejvýše 80 km/h.

(8) Při použití sněhových řetězů na vozidle smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km/h.

Ne všechna vozidla provozovaná Hasičským záchranným sborem České republiky k plnění úkolů tohoto bezpečnostního sboru jsou vybavena zvláštním výstražným zařízením, aby se na ně uplatňovaly výjimky pro vozidla s právem přednostní jízdy ve smyslu § 41 a 42 zákona o silničním provozu. Proto je podle poslance Bartoška žádoucí zakotvit výjimku pro jiná vozidla Hasičského záchranného sboru (jeho vybraných organizačních částí) též přímo v § 18 zákona o silničním provozu.

S ohledem na jedinečné postavení Hasičského záchranného sboru České republiky, jakožto i šíři úkolů, které mu jsou svěřeny k plněn je žádoucí, aby mohli v odůvodněných případech překročit nejvyšší dovolenou rychlost i řidiči tohoto bezpečnostního sbo­ru.

Konkrétní organizační části Hasičského záchranného sboru České republiky by měl stanovit ministr vnitra, podobně, jako tomu činí u útvarů Policie České republiky. Lze předpokládat, že primárně se bude jednat o vozidla Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky.

Návrh může mít podle textu zdůvodnění změny pozitivní dopad na bezpečnost, protože umožní efektivnější plnění úkolů Hasičského záchranného sboru České republiky.

Sdílet