Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra Terra do Ludvíkova pod Smrkem přijela z THT, pro jednotku je prvním novým autem v historii

Pro svou jednotku v místní části Ludvíkov pod Smrkem pořídilo Nové Město pod Smrkem novou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra Terra. Vůz městu dodala firma THT Polička za 8 849 335 včetně DPH, na financování se podílela Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod společně s Libereckým krajem.

Slavnostní předání proběhlo v sobotu 22. července 2023, dorazili na něj jak zástupci okolních jednotek, tak představitelé Libereckého kraje i místního Hasičského záchranného sboru. Klíče od cisterny veliteli symbolicky předal místostarosta Nového Města Jaromír Pelant.

Podvozek

Pro stavbu vozu bylo zvoleno dvounápravové šasi Tatra Terra se vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem. Je v něm však pouze manuálně řazená převodovka.

Šestimístná kabina je vybavena analogovou vozidlovou radiostanicí Motorola DM 1600 s tlačítkovým mikrofonem. Druhé obslužné místo radiostanice – s mikrofonem a reproduktorem – najdeme v zadní části Tatry u ovládacího panelu čerpadla.

Kabina osádky je v opěradlech druhé řady sedadel vybavena čtyřmi dýchacími přístroji, zbývající přístroje jsou uloženy v účelové nástavbě.

V šesti dobíjecích úchytech najdeme ruční radiostanice, v dalších šesti pak ruční svítilny. V zorném poli řidiče je 4" displej navigace a displej couvací kamery, velitel má v dosahu výjezdový tablet.

Světelné výstražné zařízení je v konfiguraci s červenou částí rampy na levé straně vozu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů zvukového výstražného zařízení je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky CAS a je možné i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Lanový naviják na předním nárazníku disponuje tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN, je vybaven šnekovou převodovkou, jištěním proti přetížení a nepromokavým obalem. Nad ním je pracovní LED světlo.

Pod nárazníkem je asanační lišta, nechybí dálkově ovládaná lafetová proudnice s možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele od plného do roztříštěného proudu, se jmenovitým průtokem nastavitelným v rozsahu od 800 do 1200 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů. Na proudnici je LED světlomet.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Na obou stranách jsou LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo.

Ty jsou vyrobeny jako jeden celek z nerezavějící oceli – pojmou 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 25O litrů za minutu ve vysokotlakém režimu, umožňuje i kombinovaný provoz. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Mezi kabinou a účelovou nástavbou je uchycen osvětlovací stožár s 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Okolí vozu osvětlují LED světla na bocích a zadní části nástavby.

Hygienické prostředky jsou uloženy v v pravé zadní skříni na výsuvném platu, najdeme zde kromě vody i mýdlo, desinfekci a tlakový vzduch pro základní očistu hasičů a vybavení u zásahu.

Tatra je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN- bus, nejméně s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.
Sdílet