Nový technický automobil Mercedes-Benz Sprinter Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč je určen pro chemický průzkum
Do vozového parku Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč byl nově zařazen technický automobil s chemickým vybavením na podvozku Mercedes-Benz Sprinter. Vůz dodala za 4 440 700 korun včetně DPH firma THT Polička.
Podvozek
Mercedes-Benz 519 CDI KAWA XL o celkové hmotnosti 5 000 kg je vybaven pohonem všech kol pomocí systému 4Matic. Rozvor náprav je 4 325 mm. Zadní náprava je odpružena listovými pery, nechybí pneumatické vzduchové vaky s regulací pro zvýšení zatížení a odolnosti pérování, vaky jsou ovládány v dosahu řidiče.
Výfuk je vyveden až do zadní části automobilu z důvodu zachování potřebného odstupu od nasávacích prvků detekčních přístrojů.
O pohon třímístného automobilu se stará řadový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1 950 cm³ a výkonu 140 kW, jeho maximální krouticí moment je 450 Nm. Spodní část motoru je chráněna proti poškození při jízdě po nezpevněných komunikacích. Převodovka je samozřejmě automatická, sedmistupňová 7G-Tronic Plus.
V kabině je 5,6" displej couvací kamery. Ta má dva objektivy – širokoúhlý pro záběr v úhlu 140 ° a detailní pro záběr v úhlu 50 °. Ten slouží pro pohled na tažné zařízení při připojování přívěsu.
Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Ve dvou dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších dvou ruční svítilny.
Vůz je vybaven dvěma bateriemi, startovací slouží pro podvozek, provozní pro účelovou nástavbu. O jejich dobíjení a konzervaci se stará inteligentní dobíjecí zařízení, připojené k 230V síti přes zásuvku Rettbox.
Sprinter je dlouhý 7 367 mm, vysoký 2 767 mm a široký 2 345 mm. Jeho přední nájezdový úhel je 26,4 °, zadní pak 13,9 °.
Světelné výstražné zařízení je instalováno v režimu dvojzáblesk, tzn. s červenou i modrou barvou na obou polovinách automobilu.
Nástavba
Konstrukce automobilu a jeho vybavení umožňuje detekci, identifikaci a odběr nebezpečných látek, včetně CBRN látek, monitorování životního prostředí v plynném, kapalné a pevném skupenství.
Zároveň v něm lze provádět jednoduché laboratorní práce a analýzy, přepravovat vzorky, zjistit prvky v přízemní vrstvě atmosféry a v neposlední řadě i komunikaci s velitelem zásahu a předávání důležitých informací.
Na střeše je umístěna meteorologická stanice umožňující měřit rychlost a směr větru.
Vestavba je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů. Je rozdělena na dvě části – laboratorní část přístupnou bočními posuvnými prosklenými dveřmi a prostor pro uložení požárního příslušenství, přístupný zadními dvoukřídlými dveřmi bez oken.
Obě části jsou od sebe konstrukčně odděleny. Podlaha je v protiskluzovém a antistatickém provedení.
Laboratorní část je určena zejména k drobným laboratorním pracím, analytickým měřením, monitorování, přípravě vzorků a přepravě laboratorní a detekční techniky. Pro manipulaci s nebezpečnými látkami je laboratorní část vybavena rukávovým skládacím izolačním boxem.
Bezprostřední okolí Sprinteru je osvětleno LED světlomety na bocích a v zadní části. Osvětlení je instalováno tak, aby osvětlovalo i prostor pod markýzou u bočních posuvných dveří.