Pátek 1. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Město Vizovice zakoupilo pro své hasiče dvounápravovou Tatru Force, speciál dodala firma THT Polička

Dvounápravovou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra Force dodala městu Vizovice firma THT Polička. Město ji pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů zakoupilo za 9 595 300 korun včetně DPH.

Podvozek

Šasi Tatra 815–7 o rozvoru 4 090 mm je dvounápravové s připojitelným pohonem přední nápravy. Přenos hnacího momentu od převodových ústrojí je proveden spojovacími hřídeli, uloženými v nosných rourách.

Obě nápravy mají nosnost 9 000 kg, jednoduchou montáž a jsou osazeny stabilizátorem. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami s teleskopickými tlumiči, brzdy jsou kotoučové.

Regulací tlaku vzduchu ve vlnovcových pružinách lze měnit světlou výšku vozidla v rozmezí +90/ –120 mm.

Vůz je poháněn vidlicovým osmiválcem o výkonu 280 kW a maximálním krouticím momentu 1 800 Nm. Motor splňuje emisní normu Euro 5, o řazení se stará automatická převodovka Allison 4500. Přídavná převodovka Tatra 2.30 TRK je sestupná, dvoustupňová a řaditelná za klidu. Pro provoz požárního čerpadla slouží pomocný pohon Chelsea 870XGFJP-D5AC.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN a dvěma čepy po stranách. Naviják je vybaven šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení.

Pod nárazníkem je asanační lišta, vedle navijáku nárazníková lafetová proudnice. Ta je ovládána joystickem z kabiny vozu, umožňuje plynulou změnu výstřikového kužele a její účinný dostřik je 30 metrů.

Kabina je čtyřmístná, v opěradle velitele je integrován držák dýchacího přístroje, zbylé jsou uloženy v nástavbě.

Přes celou šířku kabiny je za sedadly pod stropem úložná police s přihrádkami, popruhem s klipem k fixaci a kobercovým čalouněním, nechybí dvojice 230V zásuvek.

V dosahu velitele je pracovní světlomet a výjezdový tablet, na palubní desce nechybí ukazatel zbývajícího stavu hasiva v nádrži. V zorném poli řidiče je displej couvací kamery. Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál.

Kabina osádky je vybavena čtyřmi dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice Motorola GP340 a čtyřmi dobíjecími úchyty pro ruční svítilny Streamlight Survivor ATEX LED.

O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox-air na levém boku kabiny, její součástí je inteligentní dobíjecí zařízení.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. CAS je vybavena LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 lm na každém držáku bočního zpětného zrcátka, na přední části kabiny osádky a vpravo i vlevo na zadní části účelové nástavby.

Červenomodré světelné výstražné zařízení má červenou barvu majáku na levé polovině automobilu, spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky – je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je rozčleněna na 3 samostatně upevněné části s celkem šesti schránami pro příslušenství – třemi na každém boku vozu.

Kostra přední skříně je montovaná ze speciálních hliníkových profilů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Stejným způsobem je vyrobena i skříň zadní, ta je navíc doplněna o výklopné dveře pro přístup k ovládacímu panelu čerpadla.

Uprostřed je uložena nádrž na hasivo z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Tatra v ní uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Aktuální stav hasiva signalizují LED stavoznaky na bocích automobilu.

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKB 2000–250 poháněné od motoru vozidla. Umožňuje sání znečištěné – např. záplavové – vody kontaminované pískem, hlínou a podobně. Všechny součásti čerpadla, které přichází do styku s vodou, jsou z antiabrazivních materiálů.

Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí, proti přehřátí ho chrání automatický teplotní odlehčovací ventil. Pro provoz v zimním období je prostor čerpacího zařízení vyhřívaný.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje automatické doplňování v závislosti na poklesu hladiny.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, ručně ovládané regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přivedeno z přiměšovače do sání vodního čerpadla.

Na horní plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Mezi kabinou a nástavbou najdeme pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lm a krytím IP 44. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Rozměrné požární příslušenství s výjimkou přenosného záchranného a zásahového žebříku, a trhacího háku a tažné tyče, je uloženo ve dvou schránkách na střeše nástavby.

Úložné prostory pro požární příslušenství v prostoru pod čárou brodivosti jsou konstruovány pro rychlý samovolný odtok vody, konstrukce však omezuje vnikání vody z vnějšího okolí.

Rozměry a hmotnosti

Automobil je i s navijákem dlouhý 8 000 mm, široký je 2 550 mm a vysoký 3 000 mm. Jeho celková hmotnost je 18 000 kg.

Sdílet