V Ostroměři zaparkovala nová Scania od Kobitu, hasiče odveze k zásahům v obci i okolí
Česká kancelář pojistitelů pomohla z prostředků Fondu zábrany škod pořídit obci Ostroměř novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania, pro hasiče je za 8 421 600 korun včetně DPH vyrobila firma KOBIT – THZ.
Slavnostní předání proběhlo v sobotu 7. října 2023, zúčastnili se ho jak zástupci okolních jednotek, tak představitelé obce i Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje.
Podvozek
Dvounápravová Scania P440 řady XT je osazena řadovým šestiválcem o výkonu 323 kW. Automatizovaná dvanáctistupňová převodovka je zde ve verzi se spojkovým pedálem, současně však umožňuje rozjezd a jízdu bez použití spojkového pedálu.
Scania je vybavena dvěma omezovači rychlosti nastavenými na rychlost 85 km/h a v druhé poloze při jízdě s užitím práva přednostní jízdy na nejvyšší konstrukční rychlost, tedy 110 km/h. Na zadní nápravě jsou podmetací řetízky.
O dobíjení a konzervaci akumulátorů se, stejně jako o doplňování tlakového vzduchu, stará sdružená zásuvka Rettbox-air na levém boku vozu. Po nastartování se samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola, její druhé obslužné místo je u ovládacího panelu čerpadla v zadní části vozu. V dobíjecích úchytech v kabině jsou čtyři ruční radiostanice, v dalších šesti jsou ruční svítilny. V dosahu velitele je výjezdový tablet.
V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány dýchací přístroje, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve.
Přední část kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem podle ČSN EN 14492–1+A1 s tažnou sílou ve vodorovné rovině nejméně 50 kN. Lanový naviják, který pro montáž dodá výrobce CAS, je vybaven šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení.
Modročervené výstražné zařízení je ve verzi s červenou částí rampy na levém boku vozu.
Přední část kabiny osádky je ve spodní části vybavena asanační lištou s tryskami, napojenou na pevně zabudované potrubí od požárního čerpadla a ovládaným z místa řidiče a dálkově ovládanou lafetovou proudnicí s možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele ovládanou z místa velitele vozu.
CAS je vybavena LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku nejméně 1000 lm:
- na každém držáku bočního zpětného zrcátka,
- na přední části kabiny osádky,
- vpravo i vlevo na zadní části účelové nástavby.
Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče, je nezávislé na zařazeném zpětném rychlostním stupni a je opticky signalizováno.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.
Nástavba
Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Na bocích jsou pohledové LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasiva v nádrži.
Ta je vyrobena jako jeden celek z nerezavějící oceli, vejde se do ní 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Čerpací zařízení THZ dosahuje jmenovitého výkonu 2000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Umožňuje i vysokotlaký či kombinovaný provoz. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.
Bezprostřední okolí automobilu osvětlují LED světla na bocích a v zadní části nástavby, pro osvětlení místa zásahu je mezi kabinou a nástavbou namontován pneumaticky výsuvný stožár s 24V LED světlomety.
Zadní část nástavby CAS je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozem z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a její zobrazovací část o velikosti 7“ je integrována do displeje infotainmentu.